Gå til innhold

Anlegg Nissan Laurel 2.0 85-modell

Ranger emnet

PhunxZtar

Anbefalte innlegg

Her kommer sikkert spørsmål nummer 1000 om hvilket anlegg jeg burde velge i bilen min.

Har lest en del her, og sånn som jeg kan se det er det mange som anbefaler å ikke bruke 6*9/høytalere i hattehylla i det hele tatt.

Orginalt er det plass til 6" i dørene foran, diskant må vel bli eksternt på dashbordet eller no.

Ellers har jeg ikke noe behov for så enorm bass, men litt kick er jo selvfølgelig alltid et pluss:)

Har ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg skal komme til å bruke på anlegget, og kommer til å kjøpe en del av sakene fra rundt omkring i Europa og bestille på Poste Restante til Sverige. Vil regne med at jeg i norske priser kanskje vil bruke 7000-8000, men det er jo litt vanskelig å vite hva man kommer over i andre land.

Lurer både på oppsettet av hele anlegget, og hvilke merker jeg burde velge. Som dere skjønner trenger jeg alt i hele bilen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laurelene er vel ihvertfall ganske godt lyddempet i utgangspunktet, ihvertfall sett i forhold til andre biler fra samme årstall.

Hva slags lyd er du ute etter? Dunk-dunk, spilleglad, analytisk? Du kan ihvertfall begynne med å handle inn kabler, sikringsblokker, sjekke status på batteri og dynamo, trekke det du vil trenge av kabler og gjerne dempe litt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bilen skal være ganske godt dempet ja, dørene foran er hvertfall tipp-topp for å sette høytalere rett inn i og lite skrangel generelt:)

Spiller stort sett techno, psy og litt av alt annet. Er hovedsaklig interessert i god lyd for meg, ikke nøye om hvordan det høres ut utenfor bilen. Hadde jo også vært greit om de i baksetet ikke ble fullstendig overkjørt, men det kommer i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt forslag om du liker for eks Focal og Audison/Helix osv:

FOCAL 165V2 (6,5" komponentsett) ca 2500 veil

HELIX Deep Blue 12 (12" grei subwoofer) ca 1000 kr veil

HELIX Dark Blue 4, 4x60W ca 2300 veil

Så bruker du litt på kasse og kabler

Med frakt kommer vel det over på 6000.. med kasse og kabler blir det vel rundt 7500 kr eller noe slikt..

Bare et eksempel! Mange gode merker der ute! Du får garantert andre tips enn Focal / Helix som er like bra. Bare ikke prioriter NED front. Det er front som er viktig!

EDIT: jeg tok ikke høyde for CD-spiller.. Du har kanskje dette fra før? Viss den er grei så må du litt opp i pris uansett for å merke noe særlig forskjell lydmessig.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, om du er litt inni psy og denslags kunne det vært moro å prøve med en "tulle-kvadrofonikobling"!

Om jeg har skjønt det riktig skal et høyttalerpar kobles til forsterkeren på vanlig måte. Deretter kobler du til nok et par som monteres bak, bare at du kobler pluss fra forsterkeren (høyre kanal) til minus på den ene høyttaleren. Deretter fra pluss på høyttaleren til pluss på den andre høyttaleren, og til slutt fra minus på denne til pluss på forsterkeren (venstre kanal).

På den måten vil det bakre settet kun spille faseforskjellene mellom høyre og venstre fronthøyttaler, og gi deg en slags trøste-surround. Tror det hadde gjort seg spesielt bra på f.eks. Hallucinogens Mi-loony-um eller Jiggle of the sphinx damndamn

(med forbehold om at trøstesurround koblingsskjemaet mitt ikke er LITT riktig en gang. Jeg skal sjekke opp i det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha med spiller også. Vurderer en Pioneer DEH-P77MP, som kommer på omtrent 2500 ny. En annen mulighet er en brukt Alpine CDA-9812RB, som vil komme på et sted mellom 1800 og 2300. Er noen av dem gode valg? En av dem bedre enn den andre?

Og så er det forresten 6,5" orginalt i dørene, så det blir jo det som er aktuelt ja. Focal-komponentsettet ligger jo på drøyt 1600 inkludert frakt i Tyskland.

Den Helix-forsterkeren ligger også på 1500-1600 inkludert frakt, så hvis den er bra er jo absolutt det innenfor rekkevidde.

Prisklasse på ca. 1000 + kasse er det jeg bør regne for basser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fler som vil hjelpe meg litt? Hvordan er det å kjøpe spiller fra USA? Fungerer den akkurat som noe som er kjøpt her?

Og om jeg skal ha lyd i baksetet, hva lønner seg å gjøre der? Trenger jeg mer enn en forsterker da, eller en sterkere flerkanalers?

Hvordan skal du unngå å få lyd i baksetet da?

Har du en slags lydtett vegg bak forsetene...?

Ang. spiller fra USA er svaret nei. Resten finner du i utallige andre tråder her.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider