Gå til innhold

forskjellen på "sportspotte" og effektpotte?

Ranger emnet


BBandersen

Anbefalte innlegg

har søkt, men fant ikke dette...fins det en tråd om dette tema så skal jeg fjerne denne...bare så det var sagt :)

 

lurer på hvor stor forskjell det er i ytelsen ved å ha universal "sportspotte" som selges på bla torshov, mot effektpotte...Har en kadett E og vil ha gromlyd..så denne http://www.czt.no/catalog/product_info.php?cPath=30_124_126_754&products_id=1955 ,men syns den var litt dyr i forhold til "sportspotter":( Andre som har noen forslag? og får man forbedret ytelse ved å bare bytte filter og bakpotte?

 

mvh

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse såkalte universal pottene er vell litt sånn jalla og du må tilpasse dem.

Det er bedre å kjøpe ei sånn potte som du har linka til, den passer rett på

uten noen store problemer.

Men det beste er vell om du bygger\eller får noen til å bygge ett orntlig

effektanlegg med grernrør og alt.

 

Du kan jo altids oppne noen av pottene og så fjerne alt som er inni eller

erstatte noen av pottene med bare ett rør, da vil du få gromlyd da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke fort bli feil motstand for eksosen som igjen gjør at bilen går vesentlig dårligere hvis man slenger på en sånn universalpotte fra f.eks Torshov?

er ikke det helst på 2 takts motorer at motstanden i eksosen er så viktig da?

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompisen min har satt på den til torshov og han merker litt forskjell...kan bla annet presse bilen opp i 180 nå, før 170...var mye tilpassing på den :P men hjelper det noe på effekten med bare effekt potte? for er litt mye ekstra hvis det bare er lyden det hjelper på..

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun snakk om motstand motoren har.

 

Jo mer kraft som må til for å få eksosen ut ventilene, gjennom manifolden, videre gjennom eksosanlegget og ut. Jo mindre ytelse, Tapt effekt.

 

Der er mest power å hente ved å bytte eksos manifold til et grenrør.

Der hver sylinder har egen utgang, å ikke må "slåst" om plassen.

Og kommer ut i et større rør, der dem samles. Som gir mindre motstand.

Og bytte til større/flere eksos ventiler.

 

Det er ikke uten grunn dragracere har rette rør.

Men dem bråker noe innihelvete. DET har jo ikke biler lov til

 

Håper det hjelper.

 

(gjelder ikke 2taktere, dem trenger en viss motstand)

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsrør og efektpotte, jaja, Du snakker om enderør? Enderør er lyddemperen, å bytte den har ikke mye effekt på bilen din.

 

Bytter du eksosanlegget mot ett større ett, f.eks. ett sportsanlegg/effektanlegg, som i mine ører er det samme, skal du ha mindre problem med å pøse ut eksos fra motoren, og da kan bilen gå bedre. OM du også da bytter grenrør, slik at motoren ikke streverer, eller sloss om å få ut eksosen, kan du tjene 3-5 hester, er det ikke, på å ha anlegget.

 

om du bare er keen på fet lyd, skaffer du deg f.eks. en potte fra thorshov, kjøper overgang hos mekonomen (ditt orginale eksosanlegg er nok mindre enn thorshovpottene som er 2,5" ? inn og 4" ut.

 

Dette smeller du på og du får grommere lyd med en gang.

 

Jeg har ikke hørt at det er noe forskjell på sportseksos og effektanlegg.

Sportseksos kan være en bennevnelse på HELE eksosanlegget (og det høres tyskt ut), inkl grenrør og lyddemper,opg effektanlegg kan være en betegnelse på røra og lyddemperen. vi kaller det gjerne for effektanlegg fra cath. og bakover i norge.

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen plass på skalaen blir volumet i eksosanlegget for stort, og motoren får rett og slett trøbbel med å bli kvitt eksosen (gjelder hovedsakelig sugemotorer). Behold orginaldimensjonen (eller en moderat økning) og skift ut demperene med potter med "rett høl" igjennom, da får du litt lyd og litt effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen plass på skalaen blir volumet i eksosanlegget for stort, og motoren får rett og slett trøbbel med å bli kvitt eksosen (gjelder hovedsakelig sugemotorer). Behold orginaldimensjonen (eller en moderat økning) og skift ut demperene med potter med "rett høl" igjennom, da får du litt lyd og litt effekt!

 

dette er óg helt sant, man må ikke overdimensjonere på en orginal motor, det skal fortsatt være lett for eksosen å bli presset ut av motoren.

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel egentlig rimelig bra forklart i den "klistret " tråden : Trimming: RÅD OG TIPS FOR ”HVERDAGS-AKSELERASJON”.

 

Se punkt 6 :

6. EKSOS-ANLEGGET:

Her er det i likhet med innsugnings-anlegget også noe tilsvarende viktig å være obs på, nemlig at det også her er gunstig for dreiemomentet/hk ved lave og middels turtall at anlegget ikke har for stor diameter; dette fordi gasshastigheten da kan bli så lav at mye vakuum-effekt (scavenging) uteblir, med det resultatet at forbrenningsgassene ikke blir like godt tømt og gjør neste innsugnings-blanding dårligere (mindre kraftfull).

 

Og:

 

Når det gjelder headers (grenrør), er det på samme måte som forklart vedr. innsugnings-anlegget mht. de lavere og midlere turtall, viktig å prioritere rel. lange rør med rel. mindre diameter, og det samme mht. collector (headers-samle-plenum før det øvrige eksos-anlegget); da dette sørger for høy nok gass-hastighet til at det bidrar til en gunstig ”scavangig”-effekt; dvs. den sørger for ekstra vakuum-suge-effekt på etterfølgende eksos-trykkbølger for hver ny eksos-takt, og derved ekstra god tømning for eksos-gass som ellers kan forurense og føre til dårligere innsugnings-blanding.

 

NB FELLE-1: For restriktivt anlegg i forhold til modifikasjoner som gir vesentlig mer gass-gjennomstrømning, vil føre til at motoren ikke får forventet kraft-økning, og da i økende grad med turtall og gasspådrag; og merk at om du har en innsnevring (mindre diameter) selv på et lite begrenset sted i anlegget, så hjelper det ikke om anlegget ellers har mye større diameter; for det får aldri bedre gjennomstrømnings-kapasitet (mht. mengde) enn hva minste diameter tilsier (”svakeste ledd i lenka”).

 

NB FELLE-2: Dersom man overdriver vesentlig, og monterer et anlegg med unødvendig stor diameter, så kan det føre til at gasshastigheten og den gunstige sugeeffekten for lavere og midlere turtall blir så skadelidende at motoren mister mye kraft i disse områdene.

 

Og dette siste er det nok mange som ikke har fått med seg :D

 

 

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det var noen bra utsagn her å jeg da :) men ekke alltid overdiming er dumt da...på datsunen min med 0.5 utløp funka det bedre når jeg satt på en m3 mellompotte som jeg kappa opp og satt sammen igjen (var litt for lang). den hadde 2.5" inn/ut løp :P nå skal det sies at det er mer eller mindre rette rør og at det kun er bakpotte på bilen org.men merket det på toppfart og 0-100...og det sto ikke så godt forklart i "how to" om hva forskjellen er på "sportspotte" og effektpotte ;) kan hende folk syns det er innlysende å vite, men da spør man så lærer man :) men å bytte hele manifolden til grenrør samt å legge rette rør bakover hørtes ikke så dumt ut syns jeg :)

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår