Gå til innhold

forskjellen på "sportspotte" og effektpotte?

Ranger emnet


BBandersen

Anbefalte innlegg

Det skal ikke være motstand i ett eksosanlegg idèelt sett, Eksosanlegget er laget som ett ekspansjonskammer som skal hjelpe eksosen ut av motoren, dvs. lage ett sug/vakuum, hvis dette er for stort dimensjonert vil ikke det klare å lage rette suget, for lite, vil det heller ikke kunne dette samt at det vil bremse da.

Spørsmålet er hvor stor del av eksosanlegget som fungerer som ekspansjonkammer, bak der er det om å gjøre det lettest mulig for eksosen å komme ut.

Hvis du ser på en Sierra OHC(som jeg skjønner noe av), så er Manifolden, Downpipen og hele røret til fremre potte ekspansjonskammer, du vil nok ikke vinne noe effekt på å smelle inn 3" fra frampotta og bakover, men kanskje gå opp 1/2", gjerne med ett konisk rør, så man får litt sug der og, slake bøyer samt ei bakpotte med liten motstand eller ingen bakpotte så burde effekten øke litt, vet ikke dette sikkert(ang. eksemplet) men mener det skal være riktig.

Skal du få noen effekt av noe større i dette eksemplet så må hele eksosen bygges for det med grenrør og effektpotter hele veien.

Men på en Sierra så taper du nok ikke noen effekt ved å sette på ei 3"effekt/sports-potte, kan nok vinne litt på bare det mot den orginale.

På biler med Katalysator så kan nok resten av eksosen fungere som ekspansjonskammer ut av kat.

Da blir det annerledes.

Jeg vet at det er hk å hente i eksosanlegget,selv på en ganske nær standard bil, og noen biler er det resonasbokser i luftfilteret som bremser luftstrømmen så du kan hente litt der også.

Eksosanlegget bygges også slik at det gir mest effekt på ett visst turtall.

 

Standard eksos er bygd bra vanligvis, men ikke helt optimalt, dette pga. produksjonspriser, avgass- og støy-krav, samme gjelder luftinntak, så det er klart det er hester å hente i dette selv på en ganske standard bil, ikke mye men litt.

 

Spørsmålet her er om DU greier å gjøre det bedre, eller om du skal la andre ordne det, evt. la det være som det er.

 

Håper dette hjalp litt, selv om jeg tok med litt offtopic så håper jeg dere fikk noe ut av det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thx...mest av alt var dette noe jeg lurte på...har irritert meg litt over det en stund og tenkte kanskje andre gjorde det også :P har en kadett 1.6i, så det jeg tror jeg skal er å bygge opp fra manifold og ut...og lage det slik at det passer bra til en 2.0i eller 2.2i for har planer om å sette inn det med tiden...men har sett at "sportspottene" kommer helt nedi 400 kr for kromme, så blir vel en slik en til jeg får tid :) en ting jeg tenkte på var å bytte manifolden, sveise til rettere grener og i steden for å la 4 gå til 2 og så til et rør, heller legge opp at 4 blir til 2 og strekke rette rør helt bak til bakpotta(altså ha en potte på hver side) evt ikke ha gren?

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår