Gå til innhold

klar lakk som ikke reagerer på biltema rep lakk?

Ranger emnet

BBandersen

Anbefalte innlegg

har en skade jeg skulle lakket opp og biltema har fargen som "forbedringslakk", ved å bruke denne vil jeg spare veldig mye penger..koster jo 39 eller 49 kr boksen..Eneste som jeg syns er problemet er at det i min mening ikke blir bra med klar lakk på boks når man skal for eks lakke en hel skjerm...derfor lurer jeg på om noen vet om en klarlakk som ikke reagerer med biltema forbedringslakken? hadde vært koselig...for kjipt å måtte kjøpe å teste for det blir jo litt penger av det også :(

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet akkurat det du foreslår og det ble dritt.Det reagerte ikke mot hverandre men hele greia som ble lakkert skiftet farge etter en stund og ble for jævli stygt.Dra`n heller innom en farvehandel der de blander billakk og kjøp der.Kjedelig å gjøre samme jobben 2 ganger...

Bjørn

Bjørn M Wilhelmsen

Trur du æ røyke når æ koble...

http://www.altabilstereo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema lakk suger.

Gå til en lakkbutikk å få lagt en sprayboks med litt bedre kvalitet på lakken.

Klarlakk "løser" opp og "flyter" sammen med to-sjiktslakken / metallic'en når den blir sprøytet over.

Disse to vil reagere på hverandre fordi at 2 komp. klarlakk er acrylbasert, spraybokslakk har syntetisk bindemiddel.

Syntetisk lakk tørker i kontakt med luft, klarlakken / acryllakk tørker tiksotropisk.

Bruk spraybokslakk ELLER vanlig acryllakk, ikke miks.

Kjør som et helvete så havner du der.

:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. den 1k lakken man kjøper på spraybokser er jo samme 1k lakk som man bruker når man lakkerer med sprøyte (så fremt vi snakker metallic her).

Jeg har brukt sølv-metallig biltema lakk på sprayboks, og la på 2komponent DuPont klarlakk på toppen, fikk ikke noe reaksjon da, og klarlakken gjorde at resultetet ble meget blankt, fint og slitesterkt. Lakkerte bare noe smådeler med dette, men det så altså ut til å fungere finfint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. den 1k lakken man kjøper på spraybokser er jo samme 1k lakk som man bruker når man lakkerer med sprøyte (så fremt vi snakker metallic her).

Jeg har brukt sølv-metallig biltema lakk på sprayboks, og la på 2komponent DuPont klarlakk på toppen, fikk ikke noe reaksjon da, og klarlakken gjorde at resultetet ble meget blankt, fint og slitesterkt. Lakkerte bare noe smådeler med dette, men det så altså ut til å fungere finfint.

Stemmer dette, såfremt bokslakken (metallic) har tørket godt så reagerer ikke 2komp klarlakken med den.

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spraybokslakk, iallefall Biltema sin, er syntetisk.

2K base til lakksprøyte er som regel acrylbasert, men også noen ganger alkydbasert og vannbasert.

Klart det går an å få til med vanlig klarlakk over spraybokslakk, men da må en som regel vente til metallic'en fra sprayboksen er tørket.

Problemet med å vente så lenge er at da blir heften mye dårligere mellom klarlakken og spraybokslakken. Som jeg skriver over "løser" klarlakken opp det ferske metallic-laget.

Er metallicen da allerede ferdig herdet / tørket når en sprøyter klarlakk over, blir det dårlig / elendig heft mellom lagene. Dårlig heft gir som kjent flassing.

Et annet problem med å bruke så vidt forskjellige lakktyper i di forskjellige strøkene er krakelering.

Altså at lakklagene reagerer forskjellig på eks. varme eller kuldepåvirkning. En krakelert overflate er som regel matt, ogser ut som den er vasket med småstein, men alle ripene er rette / beine.

For eksempel et panser;

Temperaturen på et panser kan variere fra kanskje minus 5 til + 30 grader om vinteren. Er det lakkert med først sprayboksgrunning / syregrunning, deretter Biltema syntetisk spraybokslakk og deretter en HS 2K akrylbasert klarlakk.

Det er dømt til å gå til h., det ser fint ut i børjan, men det er ikke en holdbar lakkering.

Kjør som et helvete så havner du der.

:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å vente så lenge er at da blir heften mye dårligere mellom klarlakken og spraybokslakken. Som jeg skriver over "løser" klarlakken opp det ferske metallic-laget.

Er metallicen da allerede ferdig herdet / tørket når en sprøyter klarlakk over, blir det dårlig / elendig heft mellom lagene. Dårlig heft gir som kjent flassing.

.

Det kan jeg skrive under på :hammer

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema lakk er noko drit. lakka ein grillist med biltema lakk og klarlakk. blei ok resultat men etter ein mnd. så skulle eg vaska bilen. vaska med biltema shampo og når eg skaulle spyla bilen så blei det kvite renne merker på grillista og når eg prøvde å polera det så blei det bare verre.

kjøp heller motip sin lakk. ca 120kr for einboks og 100kr for klarlakk

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

got the ponits :P da blir det sprøytelakkering hele veien..men får finne en farge som biltema har slik at jeg kan lakke de små områdene inni bilen med biltema grunning/lakk og klarlakk...blir det hvertfall litt billigere...er vel en grunn til at biltema lakken er såpass mye billigere :( men er så kjipt at man må til en spesialist for å kjøpe lakken, da er den alltid dyr :(

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...