Gå til innhold

'91 Passat 1.8CL stv. som bruks-/vinterbil?

Ranger emnet


BimmerFanatic

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Siden jeg har forbannet meg på å la Z3'en stå tørt og varmt om vinteren, og siden min '96 Ford Fiesta 1.1 har knela...har tiden kommet for å anskaffe en ny bruks-/vinterbil. Har gått lei små, bråkete biler som ruster i filler...og kom idag over en tilsynelatende pen '91 Passat 1.8CL stv. til en hyggelig penge (kr. 22.000,-). Bilen har gått forholdsvis mye (208.000km) men virker hel og fin og velholdt. Den ble EU-godkjent i januar i år og fikk skiftet reg. reim ved passering av 200.000km. Bilen er sølvgrå.

 

Snakket med Møller Skøyen for å høre om det var noen gjengangsfeil på disse bilene og/eller om det var noe spesielt jeg burde sjekke/se etter...men han jeg snakket med kunne ikke komme på noe i det hele tatt. Han fortalte at karosseriet var helforzinket, så rust var sjelden noe problem på disse bilene (12 års garanti fra produksjonsdato)...og motoren var en solid og velprøvd utgave som var meget driftssikker. Han kunne rett og slett ikke komme på noen spesielle negative sider ved disse modellene. Ringte forøvrig også mitt forsikringsselskap og fikk et tilbud på kr. 2.663,- pr/år med delkaskoforsikring på denne bilen...syntes det virket ganske kurant egentlig.

 

Hva mener dere garvede Passat-entusiaster om denne spesifikke modellen? Er takknemlig for alle tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut den der da, feilene er som wabby sier er litt småtteri men ikke så mye farlig, men vær obs på at når rusta først kjem så kjem den fort.. (men det var vel noe du viste)

 

så vær obs på bakluka (som wabby har sagt hehe)

 

208 er ingen ting for en sånn bil.

jeg har faktisk en så og si lik bil , 91 mod min å men sedan, 1,8 cl min har snart gått 170 har ikke hatt no rust ell problemer enda i alle fall.

 

 

 

Vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trokke han har kjøpt den enda mister Brandtenborg hehe :)

:driving båååp bååååp passat råning på høyt niva.

 

vemund

 

EDIT: mitt inlegg nr.1200 :D

 

 

Åååå.... Missforstod jeg....

 

Men etter å ha lest innlegget en gang til, kan jeg ikke annet enn å si at dette høres ut som et greit tilbud! Grei pris og grei forsikring!

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen opp til Brandbu igår ettermiddag, og etter en besiktigelsesrunde m/prøvetur endte det hele opp med kjøp. Jeg er ingen prutningsmester, så da jeg foreslo 20 lapper for bilen ble vi likevel til slutt enige om 21. Jeg mener at dette uansett ikke er allverden for en såpass stor og grei bil...

 

Bilen var veldig god å kjøre, den lå stabilt og godt på veien, komforten var bra og det var lite eller ingen nevneverdig støy fra hverken motor/drivverk eller hjul. Av rust var det kun noen overflate-flekker på høyre kanal (på det sorte området, ikke i selve lakken), et par ørsmå prikker et par andre steder (husker ikke i farta, må saumfares i godt lys for å oppdage) og litt overflaterust enkelte steder på bakluka. Dette tror jeg går rimelig greit å fikse med litt sliping, grunning og lakking. I tillegg hadde viskermotoren bak sluttet å fungere...men jeg skjønner jo nå at dette er ganske vanlig. I selve motorrommet var det knusk tørrt og ingen antydning til hverken svetting eller lekkasjer. Tror den kanskje bruker litt olje (ut fra mengden røyk/eksosfarge), men det ser ikke ut til å være så spektakulært...det er tross alt en snart 15 år gammel bil som har rundet 200.000km - så litt må man vel regne med?

 

Dessverre oppdaget jeg et par andre kjedelige feil etter at bilen var kjøpt og betalt:

 

1) Det virker som om det er en litt snodig feil med starteren (sansynligvis). Det virker nemlig som om bilen starter når den selv har lyst!?! Vi stoppet nemlig på Hadeland for å kjøpe litt mat, og da vi skulle reise igjen så var det ikke antydning til lyd fra starteren...så bare at strømmen gikk på og hørte at det summet fra bensinpumpa. Etter ca 5 minutter og x antall gjentatte forsøk, fyrte bilen plutselig igjen...som om ingenting hadde skjedd. Det samme skjedde når vi hadde kommet oss hjem; det første vi prøvde da var selvsagt å stoppe bilen for så å prøve å starte den igjen...men igjen var det ikke tegn til liv. Denne gangen startet den ikke "like lett" som forrige gang, så vi ga opp (siden det begynte å bli ganske seint på kvelden). I dag tidlig gjorde jeg et nytt forsøk, og da startet den på første omdreining av tenningslåsen. Jeg kjørte da inn til Alnabru (skulle delta på et halvdags-seminar), og gjorde først samme test når jeg kom fram: stoppet bilen og prøvde å starte den igjen...men igjen ikke tegn til liv (prøvde kanskje 10-15 ganger før jeg måtte gi meg pga. tidsnød). Når jeg så kom ut etter ca. 2,5-3 timer startet den livlig opp på første forsøk igjen...?!? Noen som har peiling på hva dette kan være, og hva jeg evt. bør sjekke/bytte?

 

2) Har (hittil) ved én anledning hatt problemer med blinklysene også. Når jeg slår bryteren/spaken over til den ene eller andre siden, kommer det ingen tikk-tikk-tikk-lyd pg blinklysene blinker heller ikke...de bare lyser konstant, helt til jeg vipper spaken tilbake til null igjen. Det samme skjedde når jeg forsøkte å slå på varselblinken...alle blinklysene bare lyste istedenfor å blinke slik de skal. Dette skjedde helt plutselig igår kveld (blinklysene hadde fungert fint frem til da), men idag har jeg ikke merket noen slike problemer. Kan det være et relé som har tatt kvelden, eller er det mer sansynlig at feilen ligger i selve bryteren/spaken?

 

Bortsett fra disse tingene må jeg vel kunne konkludere med at bilen er ganske bra...den er ihvertfall pen å se på og god å kjøre! Feilene over koster sikkert ikke skjorta å fikse heller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som at innslagsrelet på starteren er gåen. Se om det er irr eller dårlig kontakt på starteren, hvis dette er fint så vil jeg anbefalse bytte av starter. Jobben er lett og tilgjengligheten er god.

 

Når det kommer til blinklyset ditt så vil jeg tro at det er enten blinklysreleet ditt som har tatt kvelden eller står ikke skikeklig i. Prøv å dytt og vrikk litt på relene som er ved sikkringsboksen din.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som at innslagsrelet på starteren er gåen. Se om det er irr eller dårlig kontakt på starteren, hvis dette er fint så vil jeg anbefalse bytte av starter. Jobben er lett og tilgjengligheten er god.

 

Når det kommer til blinklyset ditt så vil jeg tro at det er enten blinklysreleet ditt som har tatt kvelden eller står ikke skikeklig i. Prøv å dytt og vrikk litt på relene som er ved sikkringsboksen din.

Ok, takk for tips! Skal sjekke dette opp...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder starter-problemet, har jeg nettopp blitt tipset om å koble en kabel m/30a sikring og en enkel vippebryter (av/på) rett fra pluss-polen på batteriet og til pluss-kontakten på selve starteren. Når start-problemene inntrer kan jeg da forsøke å starte bilen vha. vippebryteren, dersom bilen da fyrer uten problemer kan man ihvertfall konkludere med at feilen ikke ligger i selve starteren, men sansynligvis i tenningslåsen eller mellom denne og starteren. Jeg har også hørt at mange eldre VAG-biler har slitt med slike tenningslås-problemer (starteren får altså ikke strøm).

 

Får jogge bort på Clas Ohlsson eller Biltema og kjøpe kabel, sikring og bryter... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår