Gå til innhold

Bytte calipter+lufte bremser p10

primerasri

Anbefalte innlegg

Har skrevet litt om det i tråden på linken her:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92441

Er et hull i mansjetten ja, og sylynderen har rustet en del så det har vel vært sånn en stund, i stede for å reparere på calipteren som står der finner jeg ut att det er like greit å bytte hele calipteren.

Ska ikke være mer enn å skru av slangen og wire så er calipteren løs (pluss skruene på styrepinnene selvasgt)? Da er det vel bare å sett på den nye calipteren på samme vis regner jeg med?

Det jeg egentli lurer på er om jeg må lufte på alle bremsene når jeg har gjort dette, eller holder det å lufte på den ene calipteren, er det noen egen framgangsmåte å lufte på, og hvordan ser jeg att jeg har luftet nokk?

sikkert mange som sitter og river seg i håret over hvor grønn jeg er, men likevel, håper noen gidder å komme med et svar!

På forhånd takk, Mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du og skrue av den gamle, så er det bare og skrue på den nye samme

måten.

Det er slangen, og 2 bolter som holder calipperen fast til navet.

Du trenger bare og lufte calipperen du bytter. Menst du alikevel skal ha det

av, fåreslår eg at du skifter bremseveska di. Da må du drenere all rør/slangene.

Du "lufter" til det ikkje kommer mer luft ut. Dette vises med at det kommer en

konstant strøm med bremseveske ut. Ikkje bobler, eller luft av noe slag.

Du kan gjerne lufte 2-4 sekunder etter du ser oljestrøm, før du skrur igjen.

For å sikre at mulige luftbobler ikkje ligger igjen.

Du får kjøpt slike fine tilbakeslags ventiler fra for eks. biltema, slik at du kan

lufte bremsesystemet ditt mye lettere alene.. (Vist du ikkje allerede har noe sånnt?)

Vel, Lykke til.!! cheers

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du setter en tang med låsing på slangen slik at det ikke renner tomt for bremsevæske, så trenger du bare å lufte den ene calipteren.

Hvis bremsevæskebeholderen blir tom, så må du lufte hele kretsen for det kammeret i beholderen. Vil jo anbefalle deg å skifte bremsevæske da det etter Nissan sine kriterier skal den skiftes hver 30000km/2år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar fra begge, tilbakeslags ventil(er) har jeg nokk ikke nei..

En mulighet er vel å bytte calipteren, lufte på den ene/nye calipteren, for så å få nissan verkstedet her til å bytte bremseveske og lufte bremsene skikkelig, hvis de ikke skal ha for mye for denne jobben..!!

:thanks :thanks :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider