Gå til innhold

Weber forgasser

Ranger emnet


juba

Anbefalte innlegg

Seriøst?? Forklar!

Fordi Webere minsker undertrykket (populært og feilaktig kalt vakumet) på innsugssiden i forhold til mindre forgassere.

 

Enkelt forklart, (trykk * volum) / temperatur = konstant.

Når lufttrykket minker blir volumet mindre og det blir lavere temperatur, altså når trykkforandringen blir mindre vil også temperaturfallet bli mindre.

Når undertrykket reduseres vil temperaturforandringen før og etter spjeldet også bli redusert, noe som ikke vil gi lav nok temperatur til at ising kan forekomme.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OK-skjønner! Har solid utdanning i termodynamikk og burde egentlig kommet på dette sjøl, men-men sånt skjer

Kan ikke skryte på meg det samme, har kun termodynamikk fra forkurs ingentinggjør. I beregninger innen kjøleteknikk er entalpien uforandret etter passasje gjennom strupeventil, forgasseren kan ses på som en struping.

Med formlene pV = NkT eller pV = mRT kan man enkelt regne ut temperaturen etter å først ha målt trykkforandringen før og etter spjeldet. Går ut i fra at du fra før har brukt begge flittig ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil en webber gjøre forskjell på en motor?

Den vil gi motoren din mer luft og bensin.

 

Jeg har en Golf II 1.8CL, og hvis jeg bytter til webber? Hva vil gjøre forandringer?
Motoren vil få noe mer hk og Nm, mye mer om du samtidig bytter til trimkam. Kam med durasjon på 268 til 276 grader og 11,2 til 11,5 mm løft anbefales.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil dette koste da? Hva koster en trimkam? Er det noen vits i å sette på en trimkam på min Golf? Hvor mange hk vil jeg få?

 

En trimkam til din bil koster fra 2090 hos http://www.veloxmotor.com. Forgasseren finner du hos de aller fleste bilopphoggere og koster ikke mange kronene (300). Let etter gamle Ford Sierra, der finner du Weber 32/36 DGV, riktignok med automatchoke, men denne kan bygges om til manuell om ønskelig.

Om det er noen vits i å montere trimkam i din bil? Ja, jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre det da du får en mye livligere motor som går bedre.

 

Hvordan effektnivået vil bli? Det er avhengig av hvilken kam du bruker og dysingen av forgasseren. Du vil ganske sikkert havne på det samme nivået som jeg gjorde, mer om dette i http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=33891

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg vil merke forskjell på å kjøpe en trimkam og en slik webbergasser? Er jo 90hk orginalt i min Golf..

 

Nei, jeg mener ikke at du vil merke forskjell, jeg kan love deg at du merker forskjell. Bilen din vil etterpå gå omtrent som en Golf 2 GTI da begge vil ha omtrent samme effekt, din en anelse mer på lavere turtall (under 4000 omdr).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunn lite peil på innmat i motor men, er det Hydrauliske eller Mekaniske løftere jeg har? Hvordan ville denne funket på motoren min?

 

Du har hydrauliske løftere, alle Golfer etter 1985/86 har det.

Den kammen du refererer til passer perfekt til din motor, det er nøyaktig den samme som jeg har brukt i min motor.

 

Bilde av denne kammen montert sammen med Weber DGV.

 

29070506kamweb6sw.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jeg en weber 36/36 liggende. Den har sitti på en Opel 2,0 motor. Den har ligget i garasjen i noen år ubrukt. Betaler du portoen så skal du få den gratis av meg.

 

Er dette en Weber DCD 36/36? Er i såfall SVÆRT så interessert :) Skal t.o.m. betale deg noen kroner om den er komplett og i orden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, da er det karnsje en mulighet å kjøpe inn da:D Er ikke så alt for dyrt heller, spør du meg..

Er ikke dyrt nei, kommer på rundt 2500 for begge deler. Om du kjøper kam og forgasser vil jeg anbefale at du kjøper en kam med durasjon på 272 grader, den gir litt mer toppeffekt enn den på 268 grader. (Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte 272 grader) I tillegg har den høyere løft, noe som også er veldig positivt. Veloxmotor har denne kammen på lager selv om den ikke er på websiden!!!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på den da? Er det ikke den som koste 2990,- da?

268 grader koster 2290.

272 grader koster 2490.

276 grader koster 2790.

 

Alle kammene er produsert av samme fabrikk som lager originale kammer til VW og Audi og er lagd av originale stålemner. Kvaliteten er som på originale kammer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår