Gå til innhold

Liten oppfordring til alle billister

Ranger emnet

Kverna

Anbefalte innlegg

Kjører på vestlandet, og har ingen problemer med å holde meg på veien uten grøftelys. Møter jeg noen med grøftelys og nærlys, eller grøftelys i mørket/ regnet, får de smake xenon..

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjører på vestlandet, og har ingen problemer med å holde meg på veien uten grøftelys. Møter jeg noen med grøftelys og nærlys, eller grøftelys i mørket/ regnet, får de smake xenon..

blir en evig krig dette her..

håper ingen kommer til og kjøre av veien fordi de fikk fulle xenon i trynet!!!

du MÅ være enig i at du sjenerer en stakkar tulling med grøftelys mer med ditt xenon fjernlys, en hva han gjør med sine grøftelys på deg?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir en evig krig dette her..

håper ingen kommer til og kjøre av veien fordi de fikk fulle xenon i trynet!!!

du MÅ være enig i at du sjenerer en stakkar tulling med grøftelys mer med ditt xenon fjernlys, en hva han gjør med sine grøftelys på deg?!?!

Hehe, ja det tok litt av her nå:)

Såklart sjenerer jeg han mer enn han sjenerer meg, det er jo også meningen. Skrur det jo av igjen da.. Vil jo ikke at han skal kjøre av veien heller.

Men kanskje han skjønner hvorfor jeg gjør det, og legger fra seg den dumme vanen med å kjøre med grøftelys. Hadde jeg hatt grøftelys selv, skulle jeg gjerne blinket med de istedet, men det har jeg ikke..

Edit: Formulering

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har enda ikke blitt blinket på..

har ikke møtt min egen bil heller, så vet ikke hvorvidt mine grøftelys blender veldig!

men jeg kommer til og kjøre med de til jeg blir blinket på, eller til jeg får bot for det..hehe :hammer

fint for oss begge at jeg ikke skal oppover til sogn i vinter damndamn

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har enda ikke blitt blinket på..

har ikke møtt min egen bil heller, så vet ikke hvorvidt mine grøftelys blender veldig!

men jeg kommer til og kjøre med de til jeg blir blinket på, eller til jeg får bot for det..hehe :hammer

fint for oss begge at jeg ikke skal oppover til sogn i vinter damndamn

hehe

Hehe, tror ikke e36 har de verste lysene akkuratt, og 110% av alle bmw-eiere bruker de, så de blir man jo vant med:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror ikke e36 har de verste lysene akkuratt, og 110% av alle bmw-eiere bruker de, så de blir man jo vant med:D

ja, tror ikke jeg har møtt en eneste (ikke bare e36) bmw uten grøftelysene på..

sitter med inntrykk av at grøftelysene på nyere biler lyser sterkere/kan være verre og møte!

shoot me if i`m wrong.. :ex_machin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med Calibra.. tåkelamper innebygget i lyktene... greit å kjøre med når man blender men synes det gir litt feil inntrykk av synsfeltet når man har på fullt lysa.

Men personlig har jeg aldri vært plaget med tåkelys hos andre billister... det som er jævlig er når folk med masse lys kjører deg opp i rævva... :( da er bremsepedalen god å ha lol

En ting som plager meg på veien generellt er trailere... de har jo en hel haug med lys i huet å rævva... som er 1000 ganger mere irriterende enn tåkelys på pers. biler... skjønner ikke hvorfor det er lovlig jeg da men..

Jeg kjører e6 imellom Dombås og Gjøvik stort sett 4-6 ganger i mnd og dermed har jeg fullt opp med trailere hver gang... :(

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si dette med alt for store ord..lenge siden semi teori`n...men det skal være regler mot antall extra lys og hvor mange Lux disse "produsere"...

Men vis noen har mer peil,rett meg gjerne :)

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si dette med alt for store ord..lenge siden semi teori`n...men det skal være regler mot antall extra lys og hvor mange Lux disse "produsere"...

Men vis noen har mer peil,rett meg gjerne :)

er det ikke max 100lux eller no?og at personbiler kun kan ha to stk ekstralys mens lastebiler og slikt kan ha fler?

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, er det ingen som har veitrafikkloven i bokhylla? Det ikke tillatt med mer en fire fjernlys (Inkludert hovedlys), og man kan ha tåkelys i tillegg.

Med andre ord, Sierra eiere med ekstralys kjører ulovlig alle sammen. :D

Dette gjelder også for lastebiler så vidt jeg vet.

Og, ja, jeg blir blendet av samtlige biler med tåkelys integrert i hovedlysene, inkl. MB, Volvo, Calibra++.

Det er en grense for hvor mange Lux halvlysene kan ha sammenlagt, dette inkluderer tåkelys. Det er også en grense for hvor mange Lux fjernlysene kan ha, og de fleste ekstralys overskrider denne grensen med glans.

Det eneste tåkelysene gjør er å lyse opp området rett foran bilen (10-15m) og dette vil IKKE hjelpe dere med å se lengre, heller tvert imot. Har dere prøvd å stå i et lyst rom og kikke inn i mørket? Samme prisippet. Man ser veldig bre på nært hold, men siden øynene har vendt seg til den lys styrken som er nær bilen minsker mørkesynet og man ser mindre på avstand.

Hvor plaget man blir av lys avhenger faktisk av øyenfarge, fargen i øynene er det som filterer lys. Brune øyne blir som regel lite sjenerte av lys, mens albinoer knapt kan se i dagslys. Blir selv veldig plaget av tåke/nærlys kombinasjonen, men kjenner også folk som ikke blir det, men som irriterer seg grønne av alle idiotene som velger å ha tåkelys på i tillegg til nærlys.

Har selv lyst til å montere tåkelys på 740'n, men det er fordi det området jeg bor i er plaget av MYE og ekstremt tett tåke på alle andre åsrtider enn sommeren

Konklusjonen er at det er ulovlig, fullstendig ubrukelig og utrolig irritabelt for ca. 50% av norges bilister.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I læreboka mi som er ajourført i 1999 (for lastebil) står det

"Lysutstyr som lastebilen må ha for å kjøre lovlig:

2 eller 4 fjernlys, 2 nærlys, 2 parklys, 2 markeringslys.

Samlet lysstyrke for alle fjernlys må ikke overskride 360 Lux målt på 25 meters avstand fra lyktene.."

Og om Kurve/tåkelys:

"Må bare brukes i så tett tåke eller snøvær at farten må settes ned og kjøringen med nærlys eller fjernlys ikke gir tilstrekkelig sikt.Det er forbudt å bruke tåkelys i klart vær da de blender møtende mer enn nærlys"

Dette har jo forandra seg litt sikkert..men sånn var det i 1999 for lastebiler...

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta..

Poenget er ikke blending egentlig, men at dere ødelegger deres eget nattesyn med tåkelys.

Det blir superlyst rett foran bilen, og dermed fokuserer øynene på det feltet. Mens lenger ute hvor bare nærlysa lyser, blir det relativt mye mørkere enn om tåkelysa hadde vært av.

Derfor ser dere mye dårligere om kvelden med tåkelys enn uten.

Det er et medisinsk faktum, og egentlig ikke så mye å diskutere, samme hvor mye dere 'syns' at dere ser bedre. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår