Gå til innhold

Liten oppfordring til alle billister

Ranger emnet


Kverna

Anbefalte innlegg

Hehe, Når jeg monterte tusenmetere og grøftelys på gamle bilen for mange år siden, ringte jeg først til biltilsynet for å være sikker på å få det forskriftsmessig. Han jeg snakket med var nå sannelig ikke sikker og måtte sjekke det opp. Han ringte meg tilbake noen timer senere og kom med den regla...

 

Ektralysene skal monteres parvis. Medregnet hovedlysene skal der ikke lyse mer enn 4 lys av gangen. dvs. fjærnlys og tusenmetere, eller nærlys og grøft(i de værforhold som tillater grøftelys) Det skal også være separate brytere for ekstralysene slik at man kan bruke hovedlyset uten ektralys. Videre er det en maks verdi for lux. Hver lampe skal være stemplet med et tall for lux.. Det er også restriksjoner på hvor lysene skal monteres. Grøftelysen skal ikke mer enn vist langt inn fra siden av bilen, og der er også grenser i forhold til høyde over bakken. Var også noe med at øvre kant på grøftelys skal være under nedre kant på hovedlys. Også skal ekstralysene stabiliseres med støttestag..

 

Uansett, dette var noen år siden, så reglene kan ha endret seg, og uansett gjenngitt sånn jeg husker det..

 

De ble iallefall imponert på bt da jeg var på eu kontroll med den.. Det var vist sjelden vare at ettermonterte ektralys var forskriftsmessig montert..

At bærebroene bak og støtdempertårnet bak på ene siden var så gjennomrusta at man kunne trykke fingrene gjennom, det sa de ingenting om..:-)

 

Det jeg irriterer meg mere over, er at folk kjører med tåkelyset bak tent.. Ligger man bak en slik i mørket, så blir man jo totalt blendet, pluss at dette tåkelyset blir et "blikkfang" og trekker oppmerksomheten bort fra der den bør være.. Kan ligge bak sånne folk ganske lenge med fullt fjærnlys i speila doms uten at de skjønner hvorfor, eller gidder gjøre noe med det..

Vet atr det går ann å kjøre forbi, men ligger nå ofte bak dem likevel, så lenge vi skal samme vei, så kanskje jeg får fortalt dem hva jeg synes om dem og tåkelyse dems dersom jeg ser hvor dom stopper henn..:-)

 

Jeg hadde iallefall begynt å lure dersom noen rett bak meg blenda ned når vi møtte bil, og blenda oppigjen etter passering stadig vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gutta..

 

Poenget er ikke blending egentlig, men at dere ødelegger deres eget nattesyn med tåkelys.

 

Det blir superlyst rett foran bilen, og dermed fokuserer øynene på det feltet. Mens lenger ute hvor bare nærlysa lyser, blir det relativt mye mørkere enn om tåkelysa hadde vært av.

 

Derfor ser dere mye dårligere om kvelden med tåkelys enn uten.

 

Det er et medisinsk faktum, og egentlig ikke så mye å diskutere, samme hvor mye dere 'syns' at dere ser bedre. :)

 

 

Så sant som det er sagt.

 

 

jeg innrømmer det gjerne, jeg kjører med tåkelys(i kombinasjon med park.lys) . JEG synes det ser kult ut.....men for all del, dere må bare sutre...

Jeg slår ikke av de h%"//=(/ lysa uansett

 

Ingen som klager på tåke/park, det hadde jeg også kjørt med (Ihvertfall om dagen) dersom jeg hadde hatt tåkelys på traktorn...

 

Det er tåke/nær som er under kniven.

 

 

 

Forresten synes jeg nesten det ser ut som at "Kverna" som startet tråden har et bilde av bilen sin i avataren med tåke/nær på.... Dårlige signaler det gitt!

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle biler hadde hatt RIKTIG JUSTERTE LYS og at alle sjåfører hadde brukt blikket slik man har lært, så tror jeg neppe denne tråden hadde vært noe tema.......

 

:thumb

 

Nja, men det er fremdeles idioti å kjøre tåke/nær.

Gi seg selv dårligere forutsetninger for å se f.eks fotgjengere i høstmørket.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjører i mørke og treffer biler med tåkelys på, må jeg nesten alltid skru på langlyset for å se noe forran meg.

 

HATER tåkelys i mørke.

 

I en by med gatebelysning er ikke tåkelys irriterende, men når man er ute på landeveien uten en lysstolpe i mils omkrets og det er mørkt ute, irriterer tåkelys/grøftelys mye.

 

Det er jo uansett ikke noe poeng i å kjøre med tåkelys ute på landet hvor eneste som ser deg er de 2 kuene på beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du møtt en Peugeot 406 med originale tåkelys på mørk og våt vei?

 

 

DET er det VÆRSTE jeg har møtt!! 406 med tåkelys på forran.. fyttihelvete for noe møkk.. de lyser iaffal i alle rettninger!

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mening:

blir ikke blendet når jeg møter biler med park og grøftelys.

som nevnt tidligere her, så lærte vi på mørkekjøring hvor vi skulle se og hvor vi ikke skulle se når det er mørkt ute og man møter bil!

 

jeg synest derimot nyere biler med xeonlys er helt jævli og møte..

de lysene gjør faen meg helt "sveiseblind"..

 

hadde en tulling et stykke bak meg ifjord høst..mørkt og vått..

tullingen kjørte med fulle xeonlys, og jeg såg ikke en dritt.

kunne jo bare stilt på speilet mitt, men blinka meg ut, venta til idioten kjørte forbi, og la meg etter han med grøftelys og fjernlys.. tut og kjør sier bare eg..

 

eg kommer ikke til og slutte og kjøre med grøftelys forde om det blir høst/vinter nå.. kjører masse på smale veier her på vestlandet, plasser hvor det ikke altid er pasering, og men er helt avhengig av og vite hvor langt ute man er på sin side av veien.

har mye bedre kontroll på dette med grøftelysene på!

 

er litt usikker, men det er faen ikke mange år siden det ble forbudt med grøfte og kjørelys samtidig! 2-3 år??

 

Fulle Xenonlys? Må være temmelig jævlig :yak:

Bil er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker tåkelys foran: Hvorfor bruker dere ikke tåkelys bak samtidig?

 

Tåkelysa bak (har 2 stk som lyser godt!) bruker jeg i tett tåke og skikkelig regn/snøvær - det hjelper faktisk ganske bra, og jeg ser andre biler mye lettere. Men, når det er sagt, så kan folk godt skru de av når de får andre bak seg. Jeg skrur av tåkelysa når jeg eventuelt ser en bil komme bak meg - da vet jeg at vedkommende har sett meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle biler hadde hatt RIKTIG JUSTERTE LYS og at alle sjåfører hadde brukt blikket slik man har lært, så tror jeg neppe denne tråden hadde vært noe tema.......

 

:thumb

 

 

Fikk du med deg innleggene om antall lux som er max lovlig?

 

Jo mer lys man har, desto kortere vil møtende bilister se forbi deg! Uansett hvor langt ut til høyre de ser!

Er veibanen av nylagt asfalt, våt og ennå ikke fått striper, da er det jaggu ikke lett å ha en 406 eller lignende i hekken! Ei heller å møte den!

 

Vurderer montering av bi-xenon i hovedlamper og xenon i extralysene bare for å ha mulighet til å se forbi de forbannade idiotene som kommer med 4 sett lys!

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelys og tåkelys er ikke ulovlig og det er en grunn til at tåkelysene er på bilen. Nærlys og tåkelys er fy-fy.

 

Det ser kult ut?

 

Til alle dere som ikke blir blendet: Hva med å se på veien å ikke ut i skogen?

 

Til alle dere som kjører med tåkelys å nærlys: Slutt med det!!!

 

Til alle dere som kjører med tåkelys å parklys: Er det vits??

 

Til alle dere som er enige med meg: Dere har skjønt det!!

 

hellothere

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Til alle dere som kjører med tåkelys å parklys: Er det vits??.....

vitsen med dette,er når det er dagslys ute,kan mine kaninører være borte..Dette medfører en mer aerodynamisk oppsetting som gjør at jeg bruker litt mindre bensin....Eller bare for at kaninøra er stygge når de er framme :)

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vitsen med dette,er når det er dagslys ute,kan mine kaninører være borte..Dette medfører en mer aerodynamisk oppsetting som gjør at jeg bruker litt mindre bensin....Eller bare for at kaninøra er stygge når de er framme :)

 

Greit nok på din, tviler på at du ha de mest irriterende lysene:)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår