Gå til innhold

Liten oppfordring til alle billister

Ranger emnet

Kverna

Anbefalte innlegg

Kjører ofte mellom Kristiansand Og Grimstad på natta i helgene og det værste å møte er de med tåke/nær. Trailere med 1000 metere er somregel raske med å fjerne de og skulle de glemme det holder det somregel med etpar raske blink. Tåke/nær derimot tar ikke hintet selv om de får smake litt mye Xenenon. Tar de ikke hintet kjører jeg bare på med fulle Xenon for da ser i det minste jeg forbi idioten som kommer i mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg irriterer meg VANLIGVIS ikke over tåke/nærlys...

Men her om dagen kjørte jeg en kort strekning fra elverum til oslo i ett helvetes vær, fumørkt med striregn/tåkeklatter her og der. Og møtte da en del biler med tåkelys og nærlys, så jo faen ikke filla og blinka jo tilslutt...

Så har vi jo geniene med tilhenger da, men det er en annen historie :fire:

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører som regel med park \ tåkelys når det er lyst ute, når det er mørkt setter jeg bare på nærlys..

Idag møtte jeg politiet som kjørte med NÆRLYS og TÅKELYS, da var jeg ikke sen med å blinke med lysa, hadde det ikke vært så mye trafikk hadde jeg snudd og spørt om dem har egne regler! :fire:

[o]2005-mod. VW Golf V

[x]2001-mod. VW Bora 1,8T Getta

[x]1999-mod. VW Golf IV

[x]1999-mod. Honda Civic HB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du med deg innleggene om antall lux som er max lovlig?

Jo mer lys man har, desto kortere vil møtende bilister se forbi deg! Uansett hvor langt ut til høyre de ser!

Er veibanen av nylagt asfalt, våt og ennå ikke fått striper, da er det jaggu ikke lett å ha en 406 eller lignende i hekken! Ei heller å møte den!

Vurderer montering av bi-xenon i hovedlamper og xenon i extralysene bare for å ha mulighet til å se forbi de forbannade idiotene som kommer med 4 sett lys!

Hvis alle biler hadde hatt RIKTIG JUSTERTE LYS og at alle sjåfører hadde brukt blikket slik man har lært, så tror jeg neppe denne tråden hadde vært noe tema.......

:thumb

Regnet med at folk her skjønte at regler om max lux og ekstralys på en bil kom under "RIKTIG JUSTERTE LYS".

Noen må ha det inn med teskjeer...

1998 Nissan Primera GT

x 1986 Ford Sierra 2.0L

x 1991 Nissan 300 ZX TT

x 1998 Nissan Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ike om dette her faller i god jord hos noen,men here goes..Ang. tåkebaklys..I følge "loven" skal tåkebaklys virke hvis de er montert.Hvis tåkebaklysene er koblet om til bremselys,så er de i følge loven lovlige fordi de da ikke er tåkebaklys lengre.Hadde en diskusjon om dette med en EU-kontrollør,og kom frem til at dette var ok.Med andre ord: dere som kommer opp bak meg ser meg meget godt når jeg bremser...:)

G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går utfra at alle her som er så prektig å legger ut om hvor ulovelig det er å kjøre med tåkelys, overholder alle regler selv også! F.eks. 61 i 60 sonene er ikke lov det heller FYFY!!!! :wave

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt blendet av tåkelys/nærlys uansett vær og føre. Det handler bare om å holde øynene der de skal være! holder du øye med den hvite stripa på høyresiden kan du møte det meste uten å bli blendet. har selv møtt tullinger som glemmer å skru av fjernlys uten at det har plaget meg noe særlig. Det er faktisk bare å ha i bakuet hva du lærer deg på mørkekjøringa!

kom ikke her og si at du ikke blir irritert av det?!

kjører du lastebil med 6" hevesett da lr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for budt å kjøre med mer en 2 stk kjørelys til alle tider.

På dag tid enten det er tåke regn eller sol, kan en erstatte kjørelys med grøfte lys, men fortsatt bare 2 lys tent.

Fjærnlys maks 2 stk ekstra på personbiler og maks 4 stk ekstra på lastebiler.

Og dem skal slå seg på sammen med orginale fjærnlys, og slås av med orginale fjernlys.

Altså på ekstra fjærnlys er det lenger ikke krav om ekstra bryter.

Bare se på eks Nissan Primera hvor den leveres orginalt med 4 stk fjærnlys uten ekstra bryter (men her er det faktisk ikke liov til å montere ekstra fjærnlys)

Også må jeg si, uansett orginalt eller uorginalt, det er altid noen som er feil justerte.

Og xenon lamper. mange hevder at disse er altid riktig justert, men like vell er det noen som blender mer en andre, selv om det faktisk er bil av samme merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så veldig attraktivt med tåkelys, egentlig? Ser dere så dårlig at dere må kjøre med dem hele tiden?

på enkelte biler kan faktisk se bra/bedre ut med park og tåkelys!! så IN YOUR FACE!! :fuckme2: asshole

Ååååja... så det er derfor du kjører rundt med de? Ikke fordi du ser dårlig altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går utfra at alle her som er så prektig å legger ut om hvor ulovelig det er å kjøre med tåkelys, overholder alle regler selv også! F.eks. 61 i 60 sonene er ikke lov det heller FYFY!!!! :wave

Neida, bryter veitrafikkloven hver dag.

Men fatter ikke hvorfor noen vil se dårligere når de kjører..

Det blir litt baklengs synes jeg hvertfall.

Edit: Park/tåke om dagen er sef helt ok, men tåke+nær er dust. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår