Gå til innhold

Batteri bak i bilen

Ranger emnet


nemo11

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

ja det vil fungere. det du Må ha er; en strømkabel fra + forran til + bak. og en kabel fra - bak til karosseriet på bilen. i tillegg må du ha 2 sikringer. en forran og en bak. og selvfølgelig kabelsko osv som du trenger for å koble til kabelen.

er begge batteriene i bra stand er det ikke behov for skillerele med mindre du ønsker å kunne tappe batteriet helt og fremdeles kunne starte bilen igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo godt folk

 

Som topic sier så lurer jeg på hva jeg trenger til å montere ett xtra batteri i bilen.

 

Og hvordan jeg må koble d.

 

Batteriet som skal i bak er ett "red top" optima,har kun et vanlig batteri framme.

 

Vil dette kunne funke

 

helpme

 

hmm.. jeg ville montert Red-top fremme, da dette har best egenskaper som et rent startbatteri .. og heller kjøpt en Yellow-top som gir mere power over tid .. er som å sammenligne en Leopard mot en Elefant.. hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det vil fungere. det du Må ha er; en strømkabel fra + forran til + bak. og en kabel fra - bak til karosseriet på bilen. i tillegg må du ha 2 sikringer. en forran og en bak. og selvfølgelig kabelsko osv som du trenger for å koble til kabelen.

er begge batteriene i bra stand er det ikke behov for skillerele med mindre du ønsker å kunne tappe batteriet helt og fremdeles kunne starte bilen igjen etterpå.

 

Har du peiling på hvor jeg kan få kjøpt skillerele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen gang tømt batteriet du har nå?

Hvorfor skal du ha skillerele på to når få tømmer et batteri med å spille musikk. Dette med at du tømmer batteri er typisk utsagn fra selger som vil selge dette :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen gang tømt batteriet du har nå?

Hvorfor skal du ha skillerele på to når få tømmer et batteri med å spille musikk. Dette med at du tømmer batteri er typisk utsagn fra selger som vil selge dette :)

 

Eehhh nei.ikke klart å tømme det orginale batteriet.

 

Så du har nok rett.

jeg trenger ikke skillerele

 

Men hvor kraftig +kabel må jeg strekke fra batteriet fremme???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eehhh nei.ikke klart å tømme det orginale batteriet.

 

Så du har nok rett.

jeg trenger ikke skillerele

 

Men hvor kraftig +kabel må jeg strekke fra batteriet fremme???

 

du trenger ikke så kraftig kabel mellom batteriene når du bruker 2 batterier. men kabelen fra batteriet til forsterkeren bør overdimmes!! husk også at jordingskabelen bør alltid uansett være tykkere en pluss kabelen !! viktig ..

ps: monter også forsterkerne slik at strømkablene kan gjøres kortest mulig, det er viktigere en å ha korte høyttalerkabler ..

så må selvfølgelig strømkablene ha bra avstand fra signalkabler!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke så kraftig kabel mellom batteriene når du bruker 2 batterier. men kabelen fra batteriet til forsterkeren bør overdimmes!! husk også at jordingskabelen bør alltid uansett være tykkere en pluss kabelen !! viktig ..

ps: monter også forsterkerne slik at strømkablene kan gjøres kortest mulig, det er viktigere en å ha korte høyttalerkabler ..

så må selvfølgelig strømkablene ha bra avstand fra signalkabler!!

Skillediode er egentlig noe herk (syns jeg) men pass på at de to batteriene du bruker har samme indre motstand, altså helst samme type. Og du, du får startet bilen med optima gul..

 

Hva som du definerer med en kraftig kabel, vet ikke jeg, men du må ha en kabel som er stor nok til i hvertfal å takle halve ladestrømmen fra dynamoen..

Jeg lure også på hvorfor jordingskabelen må være tykkere en pluss kabelen.

 

Det som er interesant vedrørende strømkabler er å unngå spendingsfall, og i verste fall oppvarming av kabelen.

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordkabelen er som regel "flaskehalsen" når folk bygger anlegg.. De kjøper seg tykke kabler for å mate forsterker med, men tenker ikke på at jordkabel fra f.eks ramme til batteri er tykk som en fiskesene. Du vil ikke klare å få mer ut av et batteri en hva du fører tilbake. Det hjelper ikke om du har en 90mm2 kabel inn på forsterkeren om du har en 2,5mm2 inn på batteriet (satt på spissen)

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordkabelen er som regel "flaskehalsen" når folk bygger anlegg.. De kjøper seg tykke kabler for å mate forsterker med, men tenker ikke på at jordkabel fra f.eks ramme til batteri er tykk som en fiskesene. Du vil ikke klare å få mer ut av et batteri en hva du fører tilbake. Det hjelper ikke om du har en 90mm2 kabel inn på forsterkeren om du har en 2,5mm2 inn på batteriet (satt på spissen)

 

Hva da med like kabler på + og - da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordkabelen er som regel "flaskehalsen" når folk bygger anlegg.. De kjøper seg tykke kabler for å mate forsterker med, men tenker ikke på at jordkabel fra f.eks ramme til batteri er tykk som en fiskesene. Du vil ikke klare å få mer ut av et batteri en hva du fører tilbake. Det hjelper ikke om du har en 90mm2 kabel inn på forsterkeren om du har en 2,5mm2 inn på batteriet (satt på spissen)

Riktig svar, til feil spørsmål...

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillediode er egentlig noe herk (syns jeg) men pass på at de to batteriene du bruker har samme indre motstand, altså helst samme type. Og du, du får startet bilen med optima gul..

 

Hva som du definerer med en kraftig kabel, vet ikke jeg, men du må ha en kabel som er stor nok til i hvertfal å takle halve ladestrømmen fra dynamoen..

Jeg lure også på hvorfor jordingskabelen må være tykkere en pluss kabelen.

 

Det som er interesant vedrørende strømkabler er å unngå spendingsfall, og i verste fall oppvarming av kabelen.

 

klart en kan starte med Optima-gul, det var ikke poenget :o) hehe .. et startbatteri brukes egentlig kun til start av bilen og det var det.. resten tar dynamoen seg av.. det betyr at batteriet med motoren i gang ikke forsyner strøm til noe, men stabilisterer systemet som en kondensator . derfor kaller vi det startbatteri.. Optima-red er bygget for slikt.. optima-gul er bygget for å forsyne spenning/strøm uten generator... dette gir "elefant" styrken og den lar seg ikke tømmes like enkelt som red..

 

angående hvorfor tykkere Godskabel.. Elektronene i en strømkrets beveger seg fra negativ mot positiv pol (selv om dere på skolen mest sannsynlig lærte det motsatte ;o) hehe

ergo, så MÅ minus kabelen være kraftigere til forsterkeren en pluss kabelen. fordi elektroner som "forbrukes" i forsterker aldri går til batteriet (forbrukt energi). det resterende suges til batteriet via pluss kabelen (som ikke har like stor strøm av elektroner som minus kabelen) .. håper det var en god nok forklaring kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, litt usikker på hva du mener nå men. det røde leverer mere strøm en det gule? i såfall, det som er poenget her er jo nettopp det å ha muligheten til å levere mye strøm i korte øyeblikk for å unngå spenningsfall. så så vidt jeg forstår, om det røde klarer å levere mye strøm hurtig er det jo det som er det rette batteriet til dette bruket. men har sett de fleste bruke gult til bilstereo (for eks db-drag hvor strømkravene er enorme), så hørtes litt rart ut om de bruker gul hvis det røde klarer mer.

eller så er det bare jeg som er litt vel trøtt i kveld... zzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, litt usikker på hva du mener nå men. det røde leverer mere strøm en det gule? i såfall, det som er poenget her er jo nettopp det å ha muligheten til å levere mye strøm i korte øyeblikk for å unngå spenningsfall. så så vidt jeg forstår, om det røde klarer å levere mye strøm hurtig er det jo det som er det rette batteriet til dette bruket. men har sett de fleste bruke gult til bilstereo (for eks db-drag hvor strømkravene er enorme), så hørtes litt rart ut om de bruker gul hvis det røde klarer mer.

eller så er det bare jeg som er litt vel trøtt i kveld... zzzz

 

du forsto det helt feil ... hehe les igjennom en gang til så kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår