Gå til innhold

Batteri bak i bilen

Ranger emnet


nemo11

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har tenkt å gjøre dette jeg og, kommer til å legge 30 mm2(?) kabel bakover, legge eksta jording fra batteri foran(den orginale til karosseri er kun 4 mm2), og kommer til å bruke 30 mm2 som jording også.

Men bruker batterier som jeg har liggende, dvs. ett 72 Ah biltema foran og ett 60 Ah Bosch vedlikeholdsfritt bak.

Hvis jeg ha lufteslange på bosch batteriet kommer jeg til å legge den ut under bilen.

Nå kommer sikkert noen til å si at jeg må ha gelèbatteri pga knallgassen, men det koster penger så shitt au, er enig i det serru.

 

Ledningsnettet på bilen ligger på H. side, skal jeg legge plusskabel der eller andre sida, er bedre plass på andre sida, men batteri er på H. side, det jeg tenker mest på er om Phono-kablene kan ligge sammen med ledningsmatta, eller om jeg bør ha de helt aleine, hva med høytalerkabler som skal fram fra forsterker, hvilken side?

Vil gjøre det ordentlig sjøl om det ikke blir noe heftig anlegg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

first off :

rød optima : startbatteri

gul optima: hobby batteri som tåler flere utladdinger enn rød optima ellers det samma batteriet

blå optima: for marint bruk

så er det detta med skillerele og dioder og slikt..viktigste poenget er vel at to ulike batterier ikke bør vere paralellkoblet (aller minst seriekoblet) for de ødelegger hverandre.. noe annet er at med skillerele så kobler man fra dstartbatteriet når man stopper motoren slik at man bare bruker det bake til forsterkere og slikt. fordelen er at startbatteriet ikke tømmes så kjapt(eller i det hele tatt) men bakdelen er at folk bruker å spille til batteriey bake er tomt og alt kobler ut.. det som kan skje da er brent forsterker/subber og/eller dynamoen blir raskere utslitt fordi den må ladde et tomt batteri, noe den ikke er laget for.

 

derfor ville jeg heller skaffet to like batterier , et fram et bak.. da har man kapasitet til to batterier hele tiden og slipper tull med releer og risk for batteri/dynamo slitasje.

 

dessuten er detta meget omdiskutert før, blir mye det samma nå, så gjør et søk ;)

 

mvh, stig.

som sjøl lager plass til 4 batterier ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronene i en strømkrets beveger seg fra negativ mot positiv pol (selv om dere på skolen mest sannsynlig lærte det motsatte ;o) hehe

ergo, så MÅ minus kabelen være kraftigere til forsterkeren en pluss kabelen. fordi elektroner som "forbrukes" i forsterker aldri går til batteriet (forbrukt energi). det resterende suges til batteriet via pluss kabelen (som ikke har like stor strøm av elektroner som minus kabelen) .. håper det var en god nok forklaring kiddie

Så hvis jeg forstår deg riktig, så blir ellekronene borte? Og det går mindre strøm (ampere) i den positive kabelen?

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

like tykk jording som plusskabel..enkelt og greit..

 

pga lengden man får på plussen, ca.5m, som er utregnet/brukt utifra tabell, vil den korte jordingen, ca.1m alltid handle mer strøm en pluss-kabelen...

trenger ikke større kvadrat på minus enn pluss...helst lik, for enkelhetens skyld

trenger jeg si det enklere...?

 

en 5m lengde med 25mm2 pluss-kabel takler 80A...hvor mye takler samme kabel, brukt som jording, når den er under 1 meter....??

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. en nøyaktig forklaring er vel vanskelig å få til akkurat nå (drikker meg full på party nå .. hehe)

 

se det slik: strøm kan sammenlignes med vann.. en elv som renner i en kanal (strømledning) og du finner ut at du leder bort halve elven til et annlegg (forsterkeren).. der du tar ut vannet til anlegget vil mengden vann være ulik før og etter.. hmmm.. vanskelig å forklare..

 

forsterkeren blir utrolig varm (analog forsterker) fordi effektiviteten av denne er egentlig dårlig.. dette er energi som blir wasted away.. så på en måte ja, det går ikke like mye elektroner gjennom + kabelen som gjennom minuskabelen.. på en annen måte så er det ikke akkurat energi, men en form for .. 1 amp er f.eks 6,5 000 000 000 000 000 000 elektroner som beveger seg mellom atomer i en elektrisk leder. om du da bruker 100 amp så blir den summen enorm !!!

svært viktig å bruke forskjellige kabeltykkelser mellom gods/forsterker og mellom pluss/forsterker ..

 

skål dah.. (forklaringene mine suger ....).. jeg vet :wave

Hm. Interesant..

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen viktig detalj er at når du drar kabler fra batteriet foran til bak, så "lønnes" det å bruke kabler av sølvlegering, fordi motstanden i slike kabler er mye mindre en i f.eks kobberbaserte.. det er enda viktigere om du virkeliglig vil gjøre ting skikkelig å tenke i samme baner med høyttalerkablene. disse blir veldig ofte for lange.. her er vel prisforskjellen mellom sølv og kobber ganske høy tror jeg !? men ærlig talt ikke spar på det området, for det er her du virkelig kan få ut maks av anlegget ditt !!!

 

hehe håper svarene mine kan hjelpe noen av dere :) cheers skål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Interesant..

Helt enig, veldig interressant, men mener det er like mange elektroner som skal tilbake, bare at de er "utladet", sikkert feil ord men må si det på en måte.

Hvis du måler strømmen som går i jordkabelen(for ordens skyld midt på dens lengde) vil resultatet bli det samme som om du måler på tilsvarende sted på +kabelen så sant forsterkeren ikke henter jord fra chassiet.

Ikke sant?

Vi regner ut hvor stor kvadrat vi trenger på kablene i forhold til spenning og strøm mot varmegang og spenningsfall, da det er like stor strøm som går igjennom begge.

Er ikke ute etter å kverulere, bare prøver å forstå sjøl.

Kos deg på party, skål cheers

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, veldig interressant, men mener det er like mange elektroner som skal tilbake, bare at de er "utladet", sikkert feil ord men må si det på en måte.

Hvis du måler strømmen som går i jordkabelen(for ordens skyld midt på dens lengde) vil resultatet bli det samme som om du måler på tilsvarende sted på +kabelen så sant forsterkeren ikke henter jord fra chassiet.

Ikke sant?

Vi regner ut hvor stor kvadrat vi trenger på kablene i forhold til spenning og strøm mot varmegang og spenningsfall, da det er like stor strøm som går igjennom begge.

Er ikke ute etter å kverulere, bare prøver å forstå sjøl.

Kos deg på party, skål cheers

 

egentlig bør jeg skru av PC'n og konsentrere meg om drekkinga cheers hehehe .. men

 

om verden var perfekt så har du rett.. men en Klasse D forsterker har optill 70% effektivitet, så derfor forsvinner de 30 ellr mere % av elektronene bort i varme .. men det er mere komplisert en som så .. jeg stopper her til jeg blir edru :p hehehehe roter meg bare bort i kompliserte forklaringer :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig bør jeg skru av PC'n og konsentrere meg om drekkinga cheers hehehe .. men

 

om verden var perfekt så har du rett.. men en Klasse D forsterker har optill 70% effektivitet, så derfor forsvinner de 30 ellr mere % av elektronene bort i varme .. men det er mere komplisert en som så .. jeg stopper her til jeg blir edru :p hehehehe roter meg bare bort i kompliserte forklaringer :p hehe

Den er grei, ett lite spm., hvis både + og - kabel er godt å vel dimensjonert så trenger ikke minuskabelen være større dimensjonert?

Liker å overdimensjonere og bygger anlegg utifra hva jeg får tak i til en grei pris til rett tidspunkt som virker/jeg mener er bra, har ett greit anlegg mht. det jeg har hittil men har ikke forsterker baki enda i denne bilen enda, så har ikke koblet opp sub heller enda men har frontsett(JBL GTO) og "baksett"(Billige magnat 6x9 som jeg er fornøyd med egentlig) som er litt tungdrevne for cdspilleren så vrenger fort.

Men er av den mening at detaljer og småtterier teller, mye smått som har mye å si, som strømforsyning.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, ett lite spm., hvis både + og - kabel er godt å vel dimensjonert så trenger ikke minuskabelen være større dimensjonert?

Liker å overdimensjonere og bygger anlegg utifra hva jeg får tak i til en grei pris til rett tidspunkt som virker/jeg mener er bra, har ett greit anlegg mht. det jeg har hittil men har ikke forsterker baki enda i denne bilen enda, så har ikke koblet opp sub heller enda men har frontsett(JBL GTO) og "baksett"(Billige magnat 6x9 som jeg er fornøyd med egentlig) som er litt tungdrevne for cdspilleren så vrenger fort.

Men er av den mening at detaljer og småtterier teller, mye smått som har mye å si, som strømforsyning.

 

bra spørsmål :) jepp! cheers skål for den !!!

 

angående dimisjonering i et anlegg, så velger jeg å kalle det for "systemtilpasset" .. det vil si at du bruker kabler som ikke på noen måte klarer fullt ut å takle oppgradering uten at du må regne på nytt og bytte ut alt.. et såkalt systemtilpasset kabelsett er langt fra det samme som et optimalt kabelsett (som for de fleste vil bli å regne som ren galskap).. mener uansett at alle anlegg bør overdimmes (optimaliseres)!! og det spiller ingen rolle om du overdimmer kablene, det vil ikke bli balanseet om du ikke bruker ulike dimm på + og - .. men så finnes det utveier for de som vil ha dette likt (tykkelse :D hehehehe) .. bruk sølvlegering på minus og kobberlegering på + :hammer hehehe .. 8unnskyld meg om du synes svarene blir litt vulgærne her )...

 

ps: helt enig med deg: Detaljene er jo det som er morro, å hele tiden hente ut mere av det en har til rådighet. for uansett hva du gjør så finnes det ikke superledere så du kn gjøre alt optimalt fra starten av ..

 

ps: legger igjen like mange spørsmål som svar hele tiden .. bare så det er sagt .. (er ingen lærer som har superdupre forklaringer, men vet åssen det virker)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår