Gå til innhold

Batteri bak i bilen

Ranger emnet


nemo11

Anbefalte innlegg

en annen viktig detalj er at når du drar kabler fra batteriet foran til bak, så "lønnes" det å bruke kabler av sølvlegering, fordi motstanden i slike kabler er mye mindre en i f.eks kobberbaserte..

 

om verden var perfekt så har du rett.. men en Klasse D forsterker har optill 70% effektivitet, så derfor forsvinner de 30 ellr mere % av elektronene bort i varme .. men det er mere komplisert en som så .. jeg stopper her til jeg blir edru :p hehehehe roter meg bare bort i kompliserte forklaringer :p hehe

 

Jeg trodde sølvlegering bare var for å forhindre oksidering.. Men hva nå jeg i forhold til deg :)

 

klasse D kan faktisk være opptil 90% effektivt. Og da går ikke elektronene bort heller! Om du måler strømmen over både pluss og minus på strømkablene vil du få 0A som måling.

 

Eller er jeg heeeeeeeeeelt på jordet nå?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Minner litt om spørsmål en lærling spurte meg på Nordby :)

Det var da angående sveiseapperat. men likevel nært.

 

Han lurte nemlig på hvordan dem fikk like tykk + kabel sammen med sveisetråden som - kabelen er. (MIG apperat)

 

Han virket ganske forvirra når jeg prøvde og forklare.

 

Endte sef. med att han lurte da på hvorfor kabelene er like tykke på TIG apperatet.

Blei da noen timer forklaring på att ting endrer seg litt ved aluminiumssveising.

 

Uanset sorry for avsporinga ;) men strømmen's vandring kan væra innteresang.

 

 

TJ...

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. om du ikke forstår temaet, så ikke forsøk å vær morsom ... dette skriver jeg for å forklare og ikke for at du skal forsøke å drite meg ut ..

jeg forstår godt temaet ;) ta det som en spøk, og ikke vær hårsår bare fordi du er bedugget....hehe...

 

men leste du min post og forsto hva jeg ville frem til.....?

-så er faktisk en liten lengd på 1m jording meget overdimensjonert i forhlöd til en 5meters lengde å plusskabelen..

 

5m 25mm2 kan vel tilsvare 1m med 10mm2 (ca...) når det gjelder hva kabelen takler i Ampere..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sølvlegering bare var for å forhindre oksidering.. Men hva nå jeg i forhold til deg :)

 

klasse D kan faktisk være opptil 90% effektivt. Og da går ikke elektronene bort heller! Om du måler strømmen over både pluss og minus på strømkablene vil du få 0A som måling.

 

Eller er jeg heeeeeeeeeelt på jordet nå?

Ja, du er helt på jordet...

Strøm måles i serie, ikke parallell ;)

 

Du får måle differansen mellom strømmen i + kabelen og - kabelen, så ser du hvordan det fungerer.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er helt på jordet...

Strøm måles i serie, ikke parallell ;)

 

Du får måle differansen mellom strømmen i + kabelen og - kabelen, så ser du hvordan det fungerer.

 

Mvh

Stian

 

Var jo parallell jeg mente :) Mente bare at man ikke får utslag om man tar den måletanga over både pluss og minus. Prøvde dette og da fikk jeg lest av 0A og når jeg koblet den bare rundt plusskabelen fikk jeg +++ som måling da instrumentet bare taklet 150A.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår