Gå til innhold

Kjøp av Mercedes 230E - Lurt?


Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

Bestefaren min gikk bort for noen måneder siden, og han etterlot en 89 mod Mercedes 230E. Den har kun gått 180 000 og har manuelt gir. Ikke så mye ekstra stash men en grei bil. Ok vedlikeholdt. Eneste jeg ser som må byttes er ene baklykta og en pakning i ene døra. Må kanskje og sparkle og lakkere en bulk bak. Og muligens ta noe rust her og der. Får sikkert bilen kjempebillig og tanken er å pusse opp og selge videre. Er dette noe jeg bør slå til på? Har lyst på et slikt prosjekt men det må jo lønne seg da.

 

-Fredrik

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

farge?stand generelt?utstyr?bilder?kryr vel at 230E på nettet egentlig..men om du får den billig og du har tilgang på deler/mulighet til å gjøre ting selv så hadde jeg så absolutt kjøpt den fikset den og solgt den..

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge: mørk brun.

Utstyr: Ikke noe spess som jeg kan komme på. Er takluke eneste da.

Stand: Nokså god. Han var mekaniker og hadde god peil så sånn sett skal den være god.

Når det gjelder tilgang på deler er jeg litt heldig. Faren til en kompis av meg eier/driver et bilopphuggeri og har fått inn en helt lik en. Bortsett fra fargen da. Den har helt likt interiør osv. Så får deler derfra rimelig.

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1989 modell 230E vil si at den har den oppgraderte versjonen med dobbelt registerkjede og ny kamaksel med bedre kvalitet. Den gamle ble produsert av litt for dårlig stål. Kunne begynne å tikke.

 

180.000 kilometer er ikke mye for en slik bil. Hvis den er hel og pen og du gjør skikkelig arbeid burde det være mulig å få et sted mellom 25.000,- og 35.000,- avhengig av utstyr og stand. Manuelt gir trekker ned. Når det gjelder utstyr, så var standardutstyr fra Mercedes ganske lite. Disse bilen ble laget på den tiden da Mercedes var mye bedre enn andre biler og kostet deretter. Alt er ekstrautstyr så og si. Takluke er ekstra selvom mange har det. Nakkestøtter bak er ekstrautstyr. 4-trinns manuell kasse er standard. 5-trinns er ekstrautstyr. Varmeseter er ekstrautstyr, høyttalere bak er ekstrautstyr. Elektrisk justerbart speil på passasjersiden er standard. Lys over baksetene er standard.

 

Den mørkebrune fargen. Er det metallic? Hvilken farge har interiøret? Lys grå, beige og sort er pluss. Andre farger som blå, grønn, rød og mørkebrun hører hjemme på åttitallet. Har bilen disse fargene er det vanskeligere å få solgt den.

 

Hvor billig kan du få den? Hvis det er snakk om noe særlig over 15.000,- er det ikke verdt det med mindre du bytter ut golfen og bruker Mercedesen som egen bil. Disse bilene er fryktelig komfortable og oppnår 3 av 5 stjerner i EURONCAP kollisjonstest utifra dagens krav. 4 av 5 stjerner med airbag (hørt fra uverifisert kilde. Ta det med en klype salt) Men bilen har stålbjelker, deformerbare soner og beltestrammere osv. Bruksverdien på disse bilene er MYE høyere enn kroneverdien. Derfor er det sjanse for at du faktisk vil beholde den :)

 

Uansett. En fin 230E er det ikke vanskelig å få solgt, så hvis du får den billig. Kjøp og selg igjen.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk den ville fått 3 stjerner med Airbag. Var iallefall det en 81-500SE fikk da de kollisjonstestet den for ett par år siden! (I forbindelse med feiring av ett jubileum med x-antall år med airbag i bil)

 

Uansett så har dette med sikkerhet i bil mange sider. En 124-bil er større og tyngre enn de fleste andre biler på markedet (som f.eks golf iallefall fram til IV)

Størrelse og vekt har mye å si i en eventuell kollisjon mellom 2 biler.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

er det en 86 eller 89 modell da?

 

Er ratt litt lettere å selge videre en 89 modell enn en 86...

 

Mye som må gjøres da? for 10 lapper hadde jeg lett tatt imot en sånn om den var i litt mer enn grei stand! ;) (må bare overtale kona, kvitte meg med sitroengen! og finne resterende pengene som trengs!)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår