Gå til innhold

Hvorfor 6x9-tommere i hattehylla er et dårlig valg.

Ranger emnet


ePiFaNT

Anbefalte innlegg

Det blir stadig rettet kritikk mot 6x9-tommere her på forumet, uten at man har gått spesielt i dybden om hvorfor det skal være så dårlig. Er det noe vi ikke liker, så er det ikke-konstruktiv kritikk. Jeg vil derfor utrede litt om fordelene og ulempene rundt 6x9-tommere, forhåpentligvis på en nøytral og forståelig måte.

 

 

6x9-tommernes opprinnelse går langt tilbake, og kan vel nesten kalles "THE car audio speaker". Konstruksjonen skiller seg ikke fra tradisjonelle elementer i annen grad enn at membranen som tar seg av de lavere frekvensene er formet som en ellipse. Dette er et konsept som også har blitt benyttet innen hjemmehi-fi av bl.a. KEF med sin nær legendariske B139.

 

B139_iso.gif

 

 

Fordelene med elliptiske membraner er at man oppnår et stort membranareale, men beholder de små fysiske målene, ihvertfall i èn retning. For 6x9-tommere betyr dette at de ikke tar mer plass enn en 6-tommer i bredden/lengden, men har et membranareale som tilsvarer ca. en 8-tommer. Noe som kommer svært godt med om man f.eks. har smal hattehylle i bilen sin, eller ønsker en hjemmehøyttaler med smalest mulig baffel (frontplate) uten å benytte seg av sidemonterte basselementer.

 

Da har vi faktisk dekket det som er av fordeler med 6x9-tommere. De er enkle å plassere på litt trange plasser, det er også det eneste. Beklager, men her er hverken magiske evner til å trylle frem bass eller andre finurligheter. Har man plass vil en enkelt 8-tommer eller for den saks skyld to 6-tommere gi den samme bassen som en 6x9-tommer, forutsatt at alt annet er likt.

 

"Hva er ulempene da?", spør du kanskje. Vi får begynne fra en ende...

Meningen med lydgjengivelse er i det store og det hele naturtrohet. Begrepet "hi-fi", eller "high fidelity" betyr nettopp "troverdig gjengivelse", og er faktisk en definert DIN-standard, om enn noe utdatert og svært lite streng. Naturtrohet vil altså si at noe er så likt originalen som mulig. En damestemme skal helst høres ut som en damestemme, og en bassgitar skal høres ut som en bassgitar. Hvilke referansepunkter kan vi så benytte oss av for å avgjøre dette? Vel, høyttalere skal jo for det meste gjengi musikk, så vi må i tilfelle oppsøke plasser hvor det spilles levende musikk. For eksempel konserter. Og her støter vi på første punkt det syndes mot;

 

Det menneskelige øret er konstruert slik at retningsbestemmelsen av lydkilder plassert foran oss er best, selv om vi også er i stand til å avgjøre om en lyd kommer bakfra, fra siden eller fra oven. At artistene er plassert foran oss på konserter kommer altså ikke av at "det funket best slik på en konsert for lenge siden" og siden har forblitt slik, eller at vi liker å kunne se på de som spiller. Man kan såklart argumentere med at det hadde vært koselig å kunne sitte i baren og se på den lekre dama blande drinker mens bandet spilte i bakgrunnen, men..

 

I tillegg til å ta hensyn til øret må vi også ta hensyn til miljøet høyttalerne skal plasseres i, i dette tilfellet bilen. Ved å plassere 6x9-tommerne bak introduserer vi en hel rekke uønskede effekter. I tillegg til at all lyden kommer bakfra, noe vi allerede har slått fast er feil :D

 

Avstanden fra lytterens ører til høyttalerne blir for det første større enn ved plassering i dørene, på dashbordet eller andre frontmonterte løsninger. Det har vel ikke så veldig mye å si vel? Jo, faktisk. For det første faller lydtrykket når avstanden økes. Ved helt fri montering vil lydtrykket falle 6 decibel for hver meter avstanden økes. I en bil er dette ikke fullt så drastisk, men man får fremdeles noe av den samme effekten. Dette vil si at man taper unødvendig lydtrykk, noe som igjen må kompenseres ved å øke volumet. Antar vi at 6x9-tommerne montert i hattehylla er nøyaktig 1 meter lengre bort enn tilsvarende elementer montert i døra, kan vi f.eks. anta at vi har en lydtrykksreduksjon på 3 decibel. Omsatt i forsterkereffekt vil det med andre ord si at effekten må dobles for å kompensere for det tapte lydtrykket. En fordobling av forsterkereffekt vil også dra med seg andre bivirkninger. Forutsetter vi at forsterkeren har en effektivitet på 50% (ikke unormalt) vil en økning fra 50 til 100 watt også medføre en økning i varmeutvikling på 50 til 100 watt. Dette må igjen backes opp av tykkere strømkabler til forsterkeren (noe som igjen fører til økt vekt), samt større belasting på dynamoen som også betyr økt dynamoslitasje og høyere bensinforbruk...Den svake hornladningen man får gratis av bakruten blir altså fort spist opp.

 

Som om ikke det var nok er det i tillegg en mengde reflekterende flater som skal passeres før lyden fra høyttalerne treffer lytterens øre. Høyere frekvenser absorberes lettere enn lave frekvenser, og som en konsekvens av dette vil mange prøve å kompensere ved å øke volumet i diskanten med tonekontrollene (rekk opp hånden de av dere som har sittet i baksetet med skrikende 6x9-tommere i bakhodet...). Som nevnt tidligere må effekten dobles for å oppnå en 3 decibel økning, og dersom diskanten ikke tåler den økte effekten eller forsterkeren blir presset mer til å yte mer enn den klarer vil noe før eller siden gi etter, og som oftest er diskanten den første som pakker sammen og sier takk for seg.

 

I tillegg til ulempene jeg nå har ramset opp, vil refleksjonene fra bakruten (hornladningen jeg snakket om ja) og alle de reflekterende flatene mellom høyttalerne og ørene sørge for at det som en gang fantes av lydbilde og stereoperspektiv blir ødelagt totalt. Derved sitter vi igjen med noe som ikke engang minner om troverdig gjengivelse og baksetepassasjerer med langt fremskreden tinnitus.

 

Til slutt vil jeg påpeke at 6x9-tommere kan være en lettvint, enkel måte å få mer og høyere lyd i bilen sin på. Men man kan få langt bedre resultat til samme eller lavere pris. Som en bonus kan faktisk kompisene dine i baksetet føre en normal samtale med deg når turen er over...

 

 

hellothere

Copyright 2005 © Thomas Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så lenge du husker å få med den lille copyright-snutten på bunnen er det bare hyggelig det :)

 

Enkelte vil kanskje si det er unødvendig eller dumt å sette copyright på, men jeg har flere ganger sett velskrevne artikler og innlegg bli misbrukt til helt andre formål enn det de var tiltenkt, uten at forfatteren har blitt kreditert. I følge åndsverksloven har man automatisk opphavsrett til ting man har laget, men det er endel som "glemmer" dette av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig initsiativ og velskrevet. Du beskriver de enkle prinsippene ved å få lyden fra riktig retning på en bra måte:)

 

Men dette var jo en "hattråd" om plassering av høytalere bak i bilen, leser ikke ett sted at 6x9" spiller dårligere enn noe annen type konstruksjon. Så å kalle det en "derfor liker vi ikke 6x9" tråd blir vel litt feil? Det er jo ikke konstruksjonen som er dårlig, det er heller plasseringen som i 99% av tilfellene blir brukt på denne typen elementer. Det samme gjelder jo for f.eks 8" coaxelementer, er ikke mange som har plass til de i dørene foran, dermed havner de i hattehylla. Og det er da en helt vanlig rund høytaler:)

 

Moro lesestoff på morran happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært begeistret for lyden i en 6x9 høyttaler , fordi det er som regel skikkelig ok mellombass i dem, men skulle noen være i tvil om det epifant sier om volum og så har vel di fleste erfart å sidde i baksetet mens fører å passasjer foran snakker normalt med volumet på et "normalt" nivå , mens bak sitter du å hører ikke ein døyt pga musikken er så sykt høy :D Det har iallefall jeg... En av mine første invisteringer var 6x9 høyttalere og disse var på 2 ohm (Soundstream 6x9) og selgeren arugumenterte med at dette var bra (Noe tung for den kjipe spilleren jeg hadde , men han sa det skulle gå greit) siden det tross alt var LANGT fram i en bil, noe jeg syns var tull der å da... Morsomt å tenke til bake på :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kan jo i parantes bemerke at en oval membran vil være mindre stiv og mer utsatt for brytninger og fleksinger i membranen enn en sammenlignbar rund membran, så... man KAN nok derfor si en 6x9 er mindre bra også teknisk, men i en gjennomsnitts 6x9-bil vil det neppe være et problem man vil kunne legge merke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man også ta med at opphenget ikke vil dempe lineært rundt hele membranen, men være stivere i hver "ende" enn midt på. Heller ikke noen bra egenskap, og noe jeg har svært sterke tvil om at produsentene tar hensyn til. Kicker har riktignok noen finurlige løsninger i hjørnene på sine firkantede modeller, men jeg har ingen ide om hvor bra eller dårlig denne løsningen fungerer i praksis...

 

Men som du sier, for en gjennomsnitts 6x9-bruker er det nok ikke noe som vil være av særskilt betydning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6x9 går rett inn i dørene på mondeo mk I.

Har selv 6x9 bak i granadaen, blei veldig overraska over lyden i bilen da, dette er i hattehylla, men mangler rommet til førstehjelpskrinet, så det er ett stort hull i hattehylla på midten, hva gjør dette for lyden.

Liker selv best runde høyttalere da jeg selv mener at dette er den beste og mest vellykkede konstruksjonen.

Men hullene i hattehylla var laget for 6x9 sjøl om de detter ut.

 

Legger til at fjernsyn har brukt elliptiske høytalere i mange år, ikke at det pleier å være så god lyd i disse sett i Hi-Fi perspektiv da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6x9-tommernes opprinnelse går langt tilbake, og kan vel nesten kalles "THE car audio speaker".

 

hehe... mitt "første" 6x9" høytaler satt i et Telefunken radio rør med elektrostatiske diskanter med 350 volts i driver spenning.... produsert tidlig en gang i 60 tallet... fantes i mange andre radio rør og de kom pga plas besparelse som du nevnte... TDL brukte det en god del i en periode i sine transmision line høytalere -eller husker jeg feil?-

 

Pga montering bak i hattehyllene så har de fleste 6x9" elementer en "fremhevet" diskant/mellomtone.... ikke pga at de er "dårligere" enn andre konstruksjoner, en riktig konstruert 6x9" element er faktisk ikke linjer i utformingen av menbranen men heller et exponential kurve og det for å gi mer stivhet til den lette menbranen. Du har nevnt det før epifant: med dagens teknologi og produksjons teknikk ingen kunst å lage riktig oppheng som er mer tilpasset et 6x9" ytre oppheng som dessuten tåler høye/lave temperaturer....

 

De fleste 6x9" er tiltenkt en montering bak i hattehyllen som er i en såkalt OA (Open Air) montering som krever en progresiv oppheng.... det passer også bedre/best til en dør montering/kickpanel.... 6x9" var vel de "første" med digre magneter i bil sammenheng og det pga progresiv fjæring....lenge før noen større og "dedikerte" bass elementer med digre magneter og progresiv fjæring kom på marked...

 

At de "fleste" skal være gjerne "pentaaksialer" (coaksialer=2 veis, triaksialer=3 veis, quadraksialer=4 veis og penta=5. osv...) med enkle 6dB delefiltre gjør ikke saken bedre. DLS, Infinity og faktisk JBL låter MYE bedre med "dedikerte" delefiltre... Selv bruker jeg Morel og det først og fremst for sine bedre lyd kvaliteter enn et 2-3 veis frontsett med separerte delefiltre og uansett tror ikke andre frontsett innenfor samme PRIS SEGMENT kan sammenlignes når man kommer til dynamikk og detalje oppløsning i nedre register i en kickpanel/dør montering... cheers men husk at nok volum er alfa/omega.

 

Dette er ikke ment for å "kverulere" men også greit å vite hvorfor de kanskje låter som de gjør.... ikke pga at de er -6x9"- liksom.. hellothere

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra og innformativt.

 

Bra noken skriv slike innlegg! :thumb

 

Men...

Forstår ikkje det med økt dynamo slitasje, dynamoen vil gå like kjapt rundt, og levere like mykje straum. Heilt uavhengig av om vi tappar straum eller ikkje.

 

eller?

 

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

 

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår