Gå til innhold

Hvorfor 6x9-tommere i hattehylla er et dårlig valg.

Ranger emnet


ePiFaNT

Anbefalte innlegg

inntrykk:

ok..ikke høyttalere i hatthyllen... men hva ha det med 6x9" å gjøre ;)

 

det er nok mange 6x9" som spiller bra...men det finnst jo jaggu mange 6"komposett og koaksialer som lyder rævva...hva med de da...?

 

tror den posten trenger litt renskriving.... ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veldig bra og innformativt.

Bra noken skriv slike innlegg! :thumb

Men...

Forstår ikkje det med økt dynamo slitasje, dynamoen vil gå like kjapt rundt, og levere like mykje straum. Heilt uavhengig av om vi tappar straum eller ikkje.

eller?

mvh

Lars Olav

ikke helt rette måten å si det på...men gjør det uansett..

hva skjer om du holder fast en borremaskin og starter den...?

den durer...den ryker litt (-oftest veeldig mye)..og tilslutt slutter å virke....da har du brent børstene som er på motoren.

en dynamo er vel samma prinsippet, men omvendt..

en dynamo gir strøm når den snurrer, en borremaskin snurrer når den får strøm..

 

mye Amper i anlegget, og/eller et for stort/tomt batteri sliter ut børstene ;) bare slå på varme-tråder/seter/anlegg når motor er på tomgang..den vil begynne å gå litt lavere på tomgang..nyere biler vil regulere dette til normalen..en forgassermotor vil gå lavere..

da er det dynamoen/børstene som ladder.

 

Pesjåen min stoppa når jeg guffa godt på :D 2kw+ ble for mye..hehe..da kan du tenke på de bittesmå børstene som kveler motoren ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke helt rette måten å si det på...men gjør det uansett..

hva skjer om du holder fast en borremaskin og starter den...?

den durer...den ryker litt (-oftest veeldig mye)..og tilslutt slutter å virke....da har du brent børstene som er på motoren.

en dynamo er vel samma prinsippet, men omvendt..

en dynamo gir strøm når den snurrer, en borremaskin snurrer når den får strøm..

 

mye Amper i anlegget, og/eller et for stort/tomt batteri sliter ut børstene ;) bare slå på varme-tråder/seter/anlegg når motor er på tomgang..den vil begynne å gå litt lavere på tomgang..nyere biler vil regulere dette til normalen..en forgassermotor vil gå lavere..

da er det dynamoen/børstene som ladder.

 

Pesjåen min stoppa når jeg guffa godt på :D 2kw+ ble for mye..hehe..da kan du tenke på de bittesmå børstene som kveler motoren ;)

 

mvh, stig

 

Var nok ikke Børstene som stoppa motoren, bør ta ett kurs i bilelektronikk, eller elektro generelt.

Er strømmen som går fra laderegulator(evt ladelampe ved start) inn i ene børsten til rotor, magnetiserer denne går ut igjen gjennom andre børsten og til jord.Dette magnetfeltet induserer spenning/strøm i stator og dette bremser motor.(vil ikke ha noen diskusjon om hvilken vei strømmen går).

Dette kan gjøre litt større slittasje på lager og reim men ikke noen merkbar større slitasje på børster til tross for større belastning på dynamo så sant dynamo er i god stang, sleperinger og børster er tilpasset hverandre og ikke tilsmusset(kanskje ikke da heller).

 

edit: bilen min synker ikke på tomgang når jeg setter på varmetråder el. seter fjernlys eller vifte, men har kanskje litt mer dreiemoment enn en liten Peugeot i en 2.8 gasser

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde å si det på en enkel måte.....jaja...men skal man tenke vanskelig så skal man tenke/forklare vanskelig...

men må ikke si at 2~3kw med forsterkere og en drøss med ekstralys og varmetråder i sving ikke sliter på børster/dynamo..........

 

greit nok lite merkbart i en sliten 2.8, men du vil nok merke det i nissa`en ;) hehe....

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: svar til LBJordal

Jeg mener nå dynamoen leverer ALL strøm til hele bilen , og desto mer du bruker , desto mer må den levere. Klarer den ikke levere nok , tappes det overskytende av batteriet mens du kjører. Eksempel:

Ei kjerring lånte bilen min en kveld å spilte på fullt i 2-3 timer med et anlegg som som trakk 90-110A på bånn gass med en bil som hadde 60A dynamo. Hu stopper bilen for å gå inn å handle litt, og måtte ha starthjelp, batteriet var så flatt at sentrallåsen virka ikke engang :)

 

Såh: Dynamoen leverer alt strøm , jo mere belastning jo mere slitasje.

Back to topic..

 

(Edit : oj , var komt mange svar her i mens... :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har påpekt er det ikke nødvendigvis selve konstruksjonen det er noe feil med, det er monteringen. Dette rettet jeg også opp i selv lenger opp i tråden.

 

Men poenget var å gi folk en grunn for hvorfor de fleste her på forumet fraråder dem 6x9-tommere. Som regel blir det anbefalt å bruke pengene på et komposett istedet, uten at det blir forklart inngående HVORFOR man ikke vil anbefale 6x9. Så selv om innlegget mitt passer for alle høyttalere som monteres i hattehylla, er det i de fleste 6x9-tommere som havner der. Skal se om jeg kan få renskrevet litt mer når jeg har tid.

 

Legger til at fjernsyn har brukt elliptiske høytalere i mange år, ikke at det pleier å være så god lyd i disse sett i Hi-Fi perspektiv da.

Det har nok mer med ting som elendige forsterkere, skranglete plastkabinett og svært lite optimal plassering, enn akkurat den elliptiske utformingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har påpekt er det ikke nødvendigvis selve konstruksjonen det er noe feil med, det er monteringen. Dette rettet jeg også opp i selv lenger opp i tråden.

 

Men poenget var å gi folk en grunn for hvorfor de fleste her på forumet fraråder dem 6x9-tommere. Som regel blir det anbefalt å bruke pengene på et komposett istedet.

har de blitt nevnt at et komposett ikke nødvendigvis er mye bedre enn en 2veis koaksial...?

det viktigste (,fann ikke dette i tråden..hm..) er at 3 og 4veis koaksialer har ekstremt dårlige mellomtoner og diskanter..10mm og lign er vel vanlig..noen av de kan funke på dyrere modeller.

og ser man på en 2veis koaksial er diskanten ofte stor/større , som de som blir brukt i et komponentsett (17mm~19mm) og oftest lyder bedre.

 

jeg syns det var meget greit å ha rearfill, fra 200hz og oppover til ca 4~5000hz..rear fill er ofte greit å ha, dog uten diskant og de laveste toner da det er de som drar "oppmerksomheten" mot elementet.

 

ville bare si noe konstruktivt jeg og :D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg må seriøst le.. at det går ann? "økt vekt, økt dynamoslitasje" ja også? en pris man må betale det, og hvorfor ta akkurat 6x9" som eksempel? kan bruke frontsett bak også, null problem det..

 

og forresten, dynamoen blir ikke mer slitt.. den leverer så og så mye ampere til batteriet hele tiden, så når lyset ditt blinker når du spiller høyt, så er det batteriet som ikke har nok strøm. Det kan også være at dynamoen er for liten i forhold til ampere du trekker med forsterkerkraft, men dynamoen blir ikke fortere sliten fordet..

 

Batteriet fungerer som en kondensator, og det blir ikke trukket strøm direkte ifra dynamoen..

 

Mer du hadde imot bakhøyttallere? eller, du er vel ikke fan av hjemmekino heller du da? "Nei, jeg bruker så mye strøm, og lyden treffer ikke bra nok.." herregud, asså..

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: svar til LBJordal

Jeg mener nå dynamoen leverer ALL strøm til hele bilen , og desto mer du bruker , desto mer må den levere. Klarer den ikke levere nok , tappes det overskytende av batteriet mens du kjører. Eksempel:

Ei kjerring lånte bilen min en kveld å spilte på fullt i 2-3 timer med et anlegg som som trakk 90-110A på bånn gass med en bil som hadde 60A dynamo. Hu stopper bilen for å gå inn å handle litt, og måtte ha starthjelp, batteriet var så flatt at sentrallåsen virka ikke engang :)

 

Såh: Dynamoen leverer alt strøm , jo mere belastning jo mere slitasje.

Back to topic..

 

(Edit : oj , var komt mange svar her i mens... :)

 

Du kan ha dårlig batteri........

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, et 65Ah batteri leverer 65A i en time før det er tomt, men varer mer lenger enn dobbelt så lenge ved halv last, men etter 3 timer burde det være ganske tomt ja.

 

Gulbrandsen_Racing: det du sier om at det er batteriet som er for lite når lysene blinker er feil, om det var det du mente. du sier batteriet virker som en kondensator og dynamoen som en strømkilde, og det stemmer. men den spenningen faller veldig fort når strømkilden ikke klarer å levere nok strøm, og det er det som danner blinkingen i lysene.

 

hjemmekino er noe helt annet enn bil, og det er heller normalt ikke lyd bakfra med mindre det er ment å være det. det er forskjell på vanlig stereo forran og bak og surround/hjemmekino, selv om det kan mikses ettersom surround egentlig bare betyr "ommringet", noe man er i begge tilfeller. men i et biloppsett vil man få lyd både forfra og bakfra når det egentlig bare er ment å komme forfra, mens i surround/hjemmekino vil man normalt få lyd forfra, og av og til lyder bakfra når det er ting som foregår "bak kamera" i filmen.

 

selv har jeg mulighet for å sette opp i surround, men holder meg til vanlig stereo da jeg ikke har bakhøyttalere og forsterker som klarer å jobbe sammen med fronthøyttalerene (TDL RSTL) og det bare ville blitt dårlig lyd ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

la merke til noe når jeg spilte med 6x9" i hatthylla i trans-am'n jeg hadde. Er en ganske stor bred skrå bakrute. Høytalerne var plassert standard. Men hørte omtrent ikkeno bass. Brukte jeg fader mot RIGHT eller LEFT på spillern, slik at den ene høytalern hørtes, så laga det en god dyp bass i hjørnet. Kan hende dette har med at cdspillern leverer for lite strøm til å drive begge to bra nok samtidig, men jeg trodde at sålenge man har fadet lyden til den ene siden så er det kun den ene kanalen som spiller, det vil da si halve totaleffekten på spillern. Er det noen som kan forklare?

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel legges til at de av deres som har montert høyttalere i hatthyllen og i tillegg har en eller flere fete subber i bagasjeromet også vil få problemer med god lydgjengivelse fra hatthyllehøyttalerne fordi de også må takle den relativt enorme trykkbelastningen subbene påfører dem fra baksiden. (Hvis dere ikke har akustisk skilt dem da;))

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår