Gå til innhold

Hvorfor 6x9-tommere i hattehylla er et dårlig valg.

Ranger emnet

ePiFaNT

Anbefalte innlegg

Har bare lest føste innlegget i denne tråden, men ville bare si at denne hadde "passet" en sticky...så hva venter vi på? :)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 1 month later...

6x9 i hattehylla er vist et dårlig valg, fordi lyden skal komme forfra. MEN, hva med 6x9 i hattehylla, og et frontsett?

Jeg orker ikke å begynne og lage meg en ny hattehylle, og når jeg bestilte meg nye høytalere bestilte jeg:

4" Focal Polyglass høytalere som skal i dashbordet.

6x9 Focal Access som skal i hattehylla.

Det skal vel funke? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen godt at vi stiller ulike krav til stereon vår.

At de fleste av oss har egen bil som BARE er vår egen gjør jo at vi kan gjøre (nesten) hva vi vil med den og stereoen som er montert.

Det er kjempekjekt å ha høyttalere i hattehylla slik at de som sitter der kan høre på musikk når en er ute og råner.

Når det gjelder 6x9" så er de fleste modellene kjent for å ha en nasal klang, noe som ikke er ønskelig for de av oss som er såkallte "lydfreaker".

Eller så er jeg enig med ePiFaNT i det meste...

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen godt at vi stiller ulike krav til stereon vår.

At de fleste av oss har egen bil som BARE er vår egen gjør jo at vi kan gjøre (nesten) hva vi vil med den og stereoen som er montert.

Det er kjempekjekt å ha høyttalere i hattehylla slik at de som sitter der kan høre på musikk når en er ute og råner.

Når det gjelder 6x9" så er de fleste modellene kjent for å ha en nasal klang, noe som ikke er ønskelig for de av oss som er såkallte "lydfreaker".

Eller så er jeg enig med ePiFaNT i det meste...

Mvh

Pål

Du virker som om du har peiling på dette. Man må jo ha høytalere bak, de i baksetet må jo å få høre noe annet enn bass, ikke sant?

Nasal klang? 6x9erne jeg har besilt er fra Focal sin billigserie, access. Har du noen erfaringer med Focal Polyglass og Access serien?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

pasient: hmm, tror nesten det er bedre at du monterer høytalere i bakdørene enn i hattehylla.

Det blir en mer "riktig" lyd, ikke sant?

Hvilke av disse valga er best:

1. 5,25" i hver dør

2. 5,25" i fram dørene og 6x9/5,25" i hattehylla

Skal i tillegg ha en 2x12" basskasse i bagasjen. Tror at 1. valget er best... Men er ikke 100% sikker. :P

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke hatt JBL Decade T595L 6x9 høytalere.

Du kan komme med de 5 1/4 eller 6,5" høytalerne dine og prøv å spill fra de,

du har ikke sjangs til samme prisklasse uansett,

og tror du sliter med mye dyrt og for de gir fin og sterk lyd.

Når det gjelder lydtrykk, så må en opp mye i pris, med 6,5" for å matche 6X9"

Og en bedre og dyrere 6X9" så greier en ikke mer trøkk med 6,5".

Det blir som å få mer trøkk av 10" enn 12", når en snakker samme merke og modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som om du har peiling på dette. Man må jo ha høytalere bak, de i baksetet må jo å få høre noe annet enn bass, ikke sant?

Nasal klang? 6x9erne jeg har besilt er fra Focal sin billigserie, access. Har du noen erfaringer med Focal Polyglass og Access serien?

Takker for svar :)

Jeg har ingen lytte-erfaring med Focal Polyglass/Access 6x9".

Hvis du vil at dine passasjerer skal ha lyd bak så er ville jeg anbefalt deg å montere høyttalerne i bakdørene fremfor i hattehylla.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke hatt JBL Decade T595L 6x9 høytalere.

Du kan komme med de 5 1/4 eller 6,5" høytalerne dine og prøv å spill fra de,

du har ikke sjangs til samme prisklasse uansett,

og tror du sliter med mye dyrt og for de gir fin og sterk lyd.

I kvalitet skal jeg spille fra de med mine 5,25", og i trykk så får vi jo se, kan jo bare ta en dB-måling det :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen lytte-erfaring med Focal Polyglass/Access 6x9".

Hvis du vil at dine passasjerer skal ha lyd bak så er ville jeg anbefalt deg å montere høyttalerne i bakdørene fremfor i hattehylla.

Mvh

Pål

Her er jeg faktisk litt uenig med deg Pål, hehe... I min mondeo f.eks var det helt bak mål å montere noe i bakdørene, satt det noen der ville beina sperre lyden helt. Jeg endte opp med å montere i hattehylla som faktisk ble ett bra resultat lydmessig :) (Skal sies at jeg var "avhengig" av å ha lyd bak også, og derfor måtte de i hattehylla da montering i bakdørene bare førte til at man ikke fikk noen lyd bakfra)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider