Probe GT Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Kort hva dette handler om, pakninger som skal hindre varmen som blir ledet fra den varme motorblokka til innsugs manifolden.. slik at luften ikke blir varmet opp så mye som den ville ha gjordt med orginale pakninger.. Her er produktet! Alt står der, tegnet og forklart. Hva tror dere? http://www.outlawengineering.com/techframe.html Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Tja og ha. Det er jo enorme mengder kjølende luft som går gjennom innsugsmanifolden, så jeg ville tro det har moderat effekt å sette på en pakning som ikke leder varme? Tror det er mye mer viktig å suge inn luft fra et sted nær fronten med et "cold air intake" opplegg. Stort sett er det det, i kombinasjon med utetemperaturen som har størst innvirkning på effekt/effekttap. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 La forresten merke til noe jeg ikke har sett før på en norsk nettside. Det var en luftkjøler som kjølte ned innsugsluften ved hjelp av kompressoren til klimaanlegget. Kunne fungert dersom den klarer å kjøle nok (tviler litt)? Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 La forresten merke til noe jeg ikke har sett før på en norsk nettside. Det var en luftkjøler som kjølte ned innsugsluften ved hjelp av kompressoren til klimaanlegget. Kunne fungert dersom den klarer å kjøle nok (tviler litt)? Men du bruker jo effekt på å drive kompressoren også.. Ville ikke da vinninga gått opp i spinninga som de sier..?? The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Dette fungerer nok like bra som de fleste evighetsmaskiner:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Varmeisoloerende pakninger har blitt mer og mer populært den siste tiden, virker det som. Ofte er de keramiske, på samme måte som keramisk bandasje til eksos. På innsug er det vel moderat effekt, men på eksossiden er det ganske vesentlig. Husker jeg leste en test av varmeisolerende eksosmanifoldpakning for en stund siden. Husker ikke hvor eller hva slags bil, men det testet hvertfall dette med bilen på rulle. Mener å huske de målte nærmere 10hk økning etter bytte til varmeisolerende pakning(turbomotor). Virker ganske logisk for meg når det gjelder eksossiden, at det er store fordeler ved å holde varmen i eksosmanifolden vekk fra topplokket. Og la kjølevannet gjøre jobben sin uten at varmen fra eksosmanifolden påfører ekstra varme til toppen. Kaldere topp gir, om ikke effekt, alltid en større trygghet mot tenningsbank/detonasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Er enig at dette er bare tull. Skal du beskytte innsugsmanifoilen mot noe, så er det strålevarme fra eksosmanifoilen. Den lille ledevarmen som er mellom blokk og innsug kjøles av den store mengden luft som suges inn, og denne pakningen vil 99,9% sikkert ikke gi noen økt effekt. Eneste du vil merke noe på er de bortkastede pengene på denne pakningen. Noe mere fornuftig å bruke disse pengene på. Mere effekt i å kjøpe nye plugger for eksempel. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Merkelig at dette firma kun fokuserer på innsugsmanifolden. Det er jo helt klart ikke på den siden det er mest(noe særlig) å hente. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet November 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Jeg har stråle varme beskyttelse på turbo og alt som er av eksos fra gren røra og nesten til den går i selve bøyen under og bakover... :fire: Har liten tro på dette greiene her selv, men som sagt man henter ut det lille som finnes.. er jo kanskje like greit og sette på slike hvis du må bytte uansett. Kanskje dem er av bedre kvalitet, står at du kan bruke dem om og om igjen:) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Men hva har du tenkt å gjøre med boltene som går gjennom innsuget da? De leder jo også varme. Ikke så mye, men............. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet November 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Nei, der sa du noe.. Er vel ikke noe og gjøre ved det. Jeg har knust displayet på temp målerne mine da Kixx.. :S så får ikke lest av tempratur sensorene mine lengre, hvis du husker den andre tråden min. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Nei, der sa du noe.. Er vel ikke noe og gjøre ved det. Jeg har knust displayet på temp målerne mine da Kixx.. :S så får ikke lest av tempratur sensorene mine lengre, hvis du husker den andre tråden min. Gikk faktisk tidligere i dag å tenkte på den tråden, å lurte på hvodan det gikk. Men det er vel stopp i den tråden nå. Koster vel en del for de målerne? Så en til 1000 kr, med analogt display. Litt for dyrt å kjøpe når man ikke har bruk for de. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B1ack_Mi16 Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Merkelig at dette firma kun fokuserer på innsugsmanifolden. Det er jo helt klart ikke på den siden det er mest(noe særlig) å hente. På en turbobil så ønsker man da i alle fall at eksosen skal beholde temperaturen sin frem til den når turboen, så en varmeisolerende pakning mellom topp og eksosmanifold høre bare helt teit ut. Ikke at det vil ha noe å si uansett, for eksosen varmer opp både ventil, port/topp og grenøret _mye_, og en slik pakning vil nok ha mer som 0% virkning. Er også enig i at det blir bare tull å bruke på innsuget også, da er det bedre å få inn kaldere luft i utgangspunktet. Lufta blir også sugd såpass fort gjennom motoren (forutsatt brukbart gasspådrag) at den knapt nok rekker å forandre temperaturen på vei fra luftfilteret og inn forbi innsugventilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet November 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 På en turbobil så ønsker man da i alle fall at eksosen skal beholde temperaturen sin frem til den når turboen, så en varmeisolerende pakning mellom topp og eksosmanifold høre bare helt teit ut. Altså.. er snakk om at metallene ledere varme her da, og jeg tror at hvis motoren kunne kjørt litt kaldere oppnår du mer effekt, men tviler på at dette med disse pakningene kan gjøre dette. Og ville si at det er litt forskjell på varm eksos og metall som leder varme... er jo det det er faktisk snakk om her med disse pakningene. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 Ser man på hva Energi er i en motor, så er det varmen som bensinen lager under forbrenningen. Det er jo varmeenergien som gir oss effekt her. Man tilfører energi med bensinen, og hva skjer vist man fjerner denne i motoren? jo, virkningsgraden synker. Og den er fra før ca 0,3. Det man ønsker i en motor, er høyest mulig temperatur på sylinderveggene uten at man skal oppnå høytemp korrosjon og skader selvfølgelig, og en temperatur på innsugslufta på rundt 35 grader. Så man får faktisk mere effekt ved å øke motor tempen og senke\beholde innsugstempen. Da vil man forbedre virkningsgraden og rette innstillinger vil gi bedre effekt. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.