Gå til innhold

5-10% effektivt... visstnok!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

Kald innsugsluft tar mindre plass enn varm. Dermed får man plass til mer. Når det gjelder varmestråling går selvsagt det helt store skillet mellom direkte kontakt eller ikke.

Bare putt hånda inni en varm stekeovn og prøv. Det går bra helt til du berører noe inni der, ikke sant?

At pakningsmaterialet på innsuget skal bety så mye tviler jeg sterkt på.

 

På amerikanske V-åttere kan man bruke noe som kalles for et Airgap-innsug. Det har en "luftlomme" som går i hele innsugets lengde under alle innsugs- og vannkanalene for å minske varmestrålingen fra motoren. I tillegg er det selvsagt laget i aluminium

Se bildene under.

 

moring2.jpg

 

moring1.jpg

 

innsug.jpg

 

Kommer kanskje ikke så godt fram på de bildene men man ser ihvertfall "lommen"under den fremste vannkanalen. Denne lommen går bakover i hele innsugets lengde.

 

Dette er ikke promotert som et vidunder-middel og det koster heller ikke så mye mer enn et vanlig alu innsug, men det øker effekt/moment noe.

Eller det er kanskje riktigere å si at det minsker effekt tapet når det "drar seg til litt" og blir varmt i forbindelse med at man skal kjøre rævva av en BMW eller noe slikt..;)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg nå merke til at dette IKKJE er pakkninger men spacere som ikkje leder så godt varme, dette prinsippet er mye brukt på amerikanske V8`ere mellom forgasseren og innsugsmanifoilden, for å forhindre at bensin og lufta ikkje skal bli enda varmere, og foresten siden dette er en spacer så vil jo det resultere i at en får litt lengre "runnere" noe som har en positiv effekt på suge motorer.

 

Men noen drastisk økning i effekt vil disse ikkje gi, men de gjør iallefall ikkje ting verre.

 

Mangen bruker bare kryss finer plater de lager til selv.

 

 

Umek

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår