Gå til innhold

Spørsmål om Dodge V8

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det kan være en polyhead 318.

I personbiler var den oppgitt til 230 hk, men den er antalig anderledes tunet i en lastebil så effekten kan være lavere i brannbilen.

 

Det er ikke den samme 318 motoren (LA 318) som kom 1968.

 

Takker for svar! Det er nok sikkert det da

Men hvorfor tune den ned i en lastebil? Den veier jo vel 5 tonn, og man trenger jo en del effekt! Bensin er jo ikke akkurat sterkt i forhold til diesel heller

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med å tune med motoren er å få mer effekt (dreiemoment) på lave turtall, som er mer hensiktsmessig i et tungt kjørtøy som ikke skal gå fort.

Dessuten får motoren lenger levetid.

 

Ok, så det man gjorde var altså å fikse på motoren slik at den fikk mindre enn 230 gamp, men heller si f.eks 200 på et lavere turtall? Toppeffekten er altså lavere, men sterkere pga. mer effekt (som vil si mer Nm) enn bilutgaven på lavere turtall?

Nå er vel heller ikke bensin noe særlig for lastebiler heller da, hvorfor brukte amerikanerne det? Når "resten" av verden brukte diesel?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' så det man gjorde var altså å fikse på motoren slik at den fikk mindre enn 230 gamp, men heller si f.eks 200 på et lavere turtall? Toppeffekten er altså lavere, men sterkere pga. mer effekt (som vil si mer Nm) enn bilutgaven på lavere turtall?

Nå er vel heller ikke bensin noe særlig for lastebiler heller da, hvorfor brukte amerikanerne det? Når "resten" av verden brukte diesel?[/quote']

 

Bensinmotorer i mindre lastebiler i england, tyskland og resten av verden var ikke helt uvanlig for 40-50 årsiden.

 

Gamle amerikanske bensin V8'ere har så mye dreiemoment at det ikke var problem med å bruke dem i lettere lastebiler. Sammenlignet med datidens dieselmotorer var det nok meget godt alternativ.

Grunnen til amerikanerene brukte bensin V8'ere og rekkesekere, var billig bensin og at motorene var masseproduserte og derfor rimlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er vel heller ikke bensin noe særlig for lastebiler heller da, hvorfor brukte amerikanerne det? Når "resten" av verden brukte diesel?

Vel de betalte ikke all verden for bensinen i 1965 - ikke nå heller for den saks skyld... Kan ikke så mye om lastebiler, men tror diesel i lastebiler (ellers i verden) fikk sitt gjennomslag tidlig på 60-tallet.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i dagens norge er det MEGET praktisk å ha bensinmotorer i lette lastebiler....

Har selv en diger Chevy Pick-up, Big Dually, og den har 454 med propanfyring.....

 

Den bruker ca 2,5 liter på mila og med en literpris på 4,05 for propan, så kjører jeg for under 10 kroner mila......

 

Prøv det med en sånn annleggsmotor... :thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buick og oldsmobile hadde også small og big block, chevy ford og mopar også, mens pontiac hadde bare en blokk midt i mellom som gikk ifra 267 (tror jeg) til 455cid.

 

Litt offtopic, men men.

 

Passer til alle som sier at de har en trans am 400 eller 455 "big block" forex.

 

 

Mvh: Umek

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår