Gå til innhold

Hvilken sub(er) passer til SoundMagus Class X-1500 Mono 1500 Watt Forsterker?

Ranger emnet

Vangen

Anbefalte innlegg

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308894&cks=PRL

Har 2x12" som spiller rimelig greit med sin forsterker, men har bestillt denne forsterkeren nå som jeg tenkte kunne drive en enkel 15" sammen med de to andre 12" og sin forsterker, mao vil jeg ha et sluttresultat med 1x15, 2x12 og 2xamp. Så spørsmålet er noe sånt som: Hvilken 15" kan denne forsterkeren drive, og hvilken kan anbefales? Tenker ikke på Rema1000 sub, men ikke Cadence Beast heller, mer type mid-level med 500-750W RMS? :)

( Har ikke noen peiling på brokobling og "forandring av OHM" for bedre ytelse, så vist det blir et alternativ så må det forklares for meg ;) )

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kasseprosjekt.jpg

Bare minner på at dette er igrunn et førstegangs prosjekt for meg så rettledning kan være på sinn plass. Men tanken er trykk, og ikke best mulig klarhet og renhet osv. Mer "ghettoblaster" effekt ;)

(ps. På tegningen så er kassen for høy, den skal bare nå opp slik at elementene kommer i høyde med hattehyllen!)

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å gå ut ifra watt er umulig. watten på en subb sier veldig lite om den. det forteller kun hvor mye elementet tåler, ikke hvor bra eller høyt det spiller.. ;)

hvilken prisklasse kunne du tenke deg i? hvor stor plass har du til kassen til den nye 15" suben?

Skulle være nok i massevis av plass. Vist det blir snakk om over 2k for en 15" så må jeg nok vente til neste mnd med kjøp. Men jeg kom over en Sony XS-L151P5 15" til 1395,- med 400W RMS. Er dette noe med noe særlig "ghettotrykk" i? ;)

( http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=561 )

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville nok heller gått for en 12" pioneer 121SPL sub på 750/2000W til ca 1500,- da i såfall. spiller høyere og penere etter min mening. og spesielt med den forsterkeren (så sant den lever opp til spesifikasjonene sine. subben krever sitt).

men får jo 15" også som er helt fine til den prisen. men der lar jeg noen andre komme med forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd 15" kan trykke ut 12"ene... Men man får teste å se. Veit det er en mann som har en brukt 15" liggende som han skal ha 400-500kr for. Skulle vist være på 1000w ellerno. :p

Får vente til lønna kommer den 10-11, så får jeg dra å se på "beistet"

Men kassa så grei ut?

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den avr jeg ikke helt med på men... hvorfor skal det ha noe å si om man blander 12" og 15"? skal jo ikke ha noe å si så lenge det er bygd riktig og de ikke utfaser hverandre.

Har du prøvd dette?

Kan alltid få det til å fungere, men de vil ha forskjellige frekvenskurver og det er ikke ønskelig. Kan jo la 15" spille dyp dyyyp bass og 12" litt høyere, men dette blir såppass avansert at det blir bare tøv.

Og så sier jo han i tillegg at han er ny i gamet. Tror ikke han har planer om noe sånt system :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd dette?

Kan alltid få det til å fungere, men de vil ha forskjellige frekvenskurver og det er ikke ønskelig. Kan jo la 15" spille dyp dyyyp bass og 12" litt høyere, men dette blir såppass avansert at det blir bare tøv.

Og så sier jo han i tillegg at han er ny i gamet. Tror ikke han har planer om noe sånt system :)

Annlegget blir jo å kjøre på to forsterkere, så jeg kan få 12"ene til å spille innen en gitt frekvens og la 15" trykke skikkelig ;)

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa, selvfølgelig. men her er det jo ikke størrelsen som avgjør, men frekvenskurven til elementet. og så sant frekvenskurven er ganske rett så bør det fungere fint.

har prøvd dette selv ja, og har sett en del andre som har det også. fungerte fint det. men som du nevner er det greit å få et element med en pen frekvenskurve ja, uansett størrelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa, selvfølgelig. men her er det jo ikke størrelsen som avgjør, men frekvenskurven til elementet. og så sant frekvenskurven er ganske rett så bør det fungere fint.

har prøvd dette selv ja, og har sett en del andre som har det også. fungerte fint det. men som du nevner er det greit å få et element med en pen frekvenskurve ja, uansett størrelse. :)

Men vist kassen er todelt, vil de samme "lovene" tre inn?

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo mindre porter jo kortere kan du ha de for å tune kassen like lavt. men du øker også motstanden i porten og du vil bla. risikere blåselyder.

en større port må være betydlig lenger for å bli tunet like lavt, og plassen man har i en bil er ikke alltid all verden desverre..

er sikkert flere +/- også, men er for trøtt til å komme på noe mer nå... *gjespe* zzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider