Gå til innhold

Vil ha litt bedre lyd

Ranger emnet

Majestet

Anbefalte innlegg

Hei! Har et lite problem:

I bilen min sitter det en cdskifter, og denne styres da fra "kjørecomputeren", dvs at det ikke er noen utganger til forsterker. Går det ann å bruke forsterker ut å ha utganger til dette? (Som f.eks. å bruke høyttalerkabelene som signalkabler på en måte).

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvofasII

Pass bare på å ha en forsterker som tåler mye Volt, da høytaller ledningene lager små strøm signaler. Mener det var millivolt. Men det er vel mange år siden jeg dreiv med detta. Så det er nok ikke noen fare med "pik'ing" lengre.

Siden høytalerledningen driver elementene, er det selvfølgelig vekslende spenning der, den vil være ganske høy, mye høyere enn på signal kabelen. Trur ikke det er så egnet for bruk som 'signalkabel'. Høyere spenning inn = høyere forvrengning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen alle sammen :)

En annen ting:

Hørt at JL audio skal ha noen gode elementer, noen som har erfaringer med de? Har tidligere hatt Cerwin Vega 12", men er interessert i noe litt "lettere". Hvor stor forsterker trenger jeg? Holder 4*50? (tenker på å ha en 8" baki)

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ibizaturbo

Takk for hjelpen alle sammen :)

En annen ting:

Hørt at JL audio skal ha noen gode elementer, noen som har erfaringer med de? Har tidligere hatt Cerwin Vega 12", men er interessert i noe litt "lettere". Hvor stor forsterker trenger jeg? Holder 4*50? (tenker på å ha en 8" baki)

Mvh Marius

Kan desverre ikke hjelpe deg med det gitt. Men hvorfor 8" ?? Hadde vel vært litt mere gøy med 10". 4 ganger 50, hmm brokoble to av kanalene så kanskje det blir noe trøkk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvofasII

Kan desverre ikke hjelpe deg med det gitt. Men hvorfor 8" ?? Hadde vel vært litt mere gøy med 10". 4 ganger 50, hmm brokoble to av kanalene så kanskje det blir noe trøkk..

Jeg er ikke ute etter det aller største trøkket, men vil bare ha litt fyldigere lyd, da nåværende anlegg er helt flatt. Planen var å kjøpe en 4-kanals forsterker, brokoble to kanaler til bassen, og kjøre resten på de to andre kanalene. (to 5,5" + to tweetere dørene foran, 2*ukjent størrelse bak i kupeen), alternativt kjøre høyttalerene foran på hver sin kanal alene, og la bakhøyttalerene spille rett fra originalanlegget. I tillegg er jeg interressert i å holde både penge og plassforbruket til et minimum :D

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ibizaturbo

Jeg er ikke ute etter det aller største trøkket, men vil bare ha litt fyldigere lyd, da nåværende anlegg er helt flatt. Planen var å kjøpe en 4-kanals forsterker, brokoble to kanaler til bassen, og kjøre resten på de to andre kanalene. (to 5,5" + to tweetere dørene foran, 2*ukjent størrelse bak i kupeen), alternativt kjøre høyttalerene foran på hver sin kanal alene, og la bakhøyttalerene spille rett fra originalanlegget. I tillegg er jeg interressert i å holde både penge og plassforbruket til et minimum :D

Mvh Marius

Da ville jeg angående de baki bilen di koblet dem i mono og bare hatt 500hz og oppover der bak.. Dette pga. Det er ikke vits med no bass, det er heller ikke noe vits med lyd bakfra når du sitter helt der framme.. Bakhøytaler er bare for folk som sitter bak og er tung hørte eller lei donkiti donk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...