Gå til innhold

UP, med sine flotte argumenter....

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Originally posted by Ascona

 

Ja, jeg ble stoppa av en berømt politibetjent i Sørum en gang..

Ca 150 holdt jeg, og han hadde aldri sett værre kjøring..

 

Det samme sa han da jeg ble stanset i bortimot 200 noen uker senere.

 

Og nå sist da jeg ble stanset i 134 på E6 :)

 

 

...Jeg taka rett botafor der han bor en gang jeg... og mista ikke lappen! Han var langt fra normal da...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Så står de her å stopper folk i 90 i 80 sonen og sier sånt som "Vi vet hva som sjer når farten blir stor. Det får ofte katastrofale følger".. Det verste er at de tror det de sier, men hvem er det de prøver å lure? Seg selv eller alle andre? [/b]

 

Det handler nok ikke om luring, men om penger.

Hva er vel et julebord uten masse penger til sprit?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det er Svein du snakker om du og?

 

Husker ikke fornavnet, men han lånte ut sine egne penger til avdelingen for å kjøpe nytt fartsmåleutstyr ihvertfall, han er skikkelig kjendis i sørumstraktene...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

 

Husker ikke fornavnet, men han lånte ut sine egne penger til avdelingen for å kjøpe nytt fartsmåleutstyr ihvertfall, han er skikkelig kjendis i sørumstraktene...

 

Stemmer, det er Svein, han lever for å ta fartssyndere.. en stakkars jævel..

Han bor i Lørenfallet, og står rett som det er med laserkontroll 5 om mårran og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Stemmer, det er Svein, han lever for å ta fartssyndere.. en stakkars jævel..

Han bor i Lørenfallet, og står rett som det er med laserkontroll 5 om mårran og sånt..

 

Slike folk liker ikke jeg. Dem gjør bare jobben sin. :) Men liker ikke jobben deres.

Power of dreams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde måttet låne ut penger til arbeidsgiveren min for at vi skulle få bedre utstyr på jobben hadde jeg gått på minuttet!

Greit at de bare gjør jobben sin, for de av dem som gjør jobben sin, og ferdig med det! Det er de overivrige besserwisserne som gjør at folk mister respekten for politiet!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Stemmer, det er Svein, han lever for å ta fartssyndere.. en stakkars jævel..

Han bor i Lørenfallet, og står rett som det er med laserkontroll 5 om mårran og sånt..

 

 

Om jeg ser ham mens jeg sitter i en 240 ,kan jeg ikkke garantere at jeg bommer.............. Slike svin skullle bodd i en hule i sibir helt alene... Med laseren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Ja, tilsvarende undersøkelser er gjort her i landet, av Sintef, det var vel i 1996 undersøkelsen kom tror jeg.

Da var høy fart årsak til ca 6% av ulykkene med personskader/dødsfall såvidt jeg husker.

 

Er nok ikke så enkelt du...

 

Ulykker forårsaket av KUN høy fart er en ting.

 

Men når det først skjer en ulykker, f.eks en bil pungterer og går i fjellveggen så har farten mye å si for om vedkommende overlever eller ikke. Skadeomfanget er ikke linært med farten, men med kvadratet av den. F.eks en krasj i 80km/t er grensen til hva man kan overlevere treffer man en lyktestolpe med en vanlig personbil. Ved 90Km/h så er det en dødsulykke.

 

Derfor..

 

Er grenser hvor mye menneskekroppen tåler og det er det forsket mye på. Organene dine rakner ved harde retardasjoner, som man får med 90/kmt til 0 på 1 sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

 

Er nok ikke så enkelt du...

 

Ulykker forårsaket av KUN høy fart er en ting.

 

Men når det først skjer en ulykker, f.eks en bil pungterer og går i fjellveggen så har farten mye å si for om vedkommende overlever eller ikke. Skadeomfanget er ikke linært med farten, men med kvadratet av den. F.eks en krasj i 80km/t er grensen til hva man kan overlevere treffer man en lyktestolpe med en vanlig personbil. Ved 90Km/h så er det en dødsulykke.

 

Du er den første jeg har hørt om som tror på propagandaen til myndighetene.

Du er klar over at den sierran som kjøres i den stolpen for det første er uten motor (som stiver opp hele bilen), og for det andre kjøres på en stolpe som er festet både oppe og nede, i motsetning til normalt? Stolpen ville nemlig normalt sett gitt etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Du er den første jeg har hørt om som tror på propagandaen til myndighetene.

Du er klar over at den sierran som kjøres i den stolpen for det første er uten motor (som stiver opp hele bilen), og for det andre kjøres på en stolpe som er festet både oppe og nede, i motsetning til normalt? Stolpen ville nemlig normalt sett gitt etter..

 

Greit nok det, men det er ikke dermed sagt at det er feil. Har hatt utallige Safety Driving kurs i vinter, bl.a. sammen med Dagfinn Moe fra Sintef. Problemet med fart er at det er bortimot umulig å komme med gode løsninger. Følgende har jeg vel egentlig skrevet her på forumet før, men jeg kan gjenta meg selv litt...

 

Det er mange faktorer i dette bildet. Får å si det enkelt: Farten henger selvsagt sammen med skadeomfanget. Og det er korrekt at dette ikke er en paralell kurve. Forskjellen fra 80-90 er mye større enn f.eks. 50-60.

 

Det man ser er at ved å øke fartsgrensen på visse strekninger så synker antallet ulykker. Grunnen til det er mange, men det viktigste er nok at farten føles naturlig i forhold til veien og at bilistene derfor kjører roligere og mer konsentrert. De aller fleste alvorlige ulykker skjer ved forbikjøring, noe det er lite av på veier med 90/100 grense (ofte er dette 4-felts motorvei, så det spiller jo også en rolle i statistikken). Men, de ulykkene som skjer på veier med høy fartsgrense får naturligvis et mye større omfang, ofte med døden til følge.

 

Så hva er værst? Mange småulykker, eller få alvorlige? Ikke så lett det der... Som sagt, det er mer komplekst enn det kan virke. Midt oppe i dette må myndighetene tenke økonomi også. Dødsulykker er dyrt, det vet vi. Materielle skader koster sannsynligvis mye mindre (for staten altså). Det beste hadde selvsagt vært å bygge ut samtlige hovedveier til 4-felts motorvei med 90/100 grense og adskilte kjørebaner med sandfeller på hver side. Dyrt! Hva med 80/90 grense på vanlige riksveier for å få ned forbikjøringsfrekvensen og redusere antallet møteuylykker? Billig ettersom man sparer penger på veiutbygging, men dyrt i det øyeblikket folk begynner å kjøre seg ihjel. Ok, sette ned til 60/70 og øke antallet ulykker, men slippe unna med færre døsfall da? Litt billigere enn 80/90, og man sparer også her penger på veiutbygging. Omtrent slik tror jeg faktisk de tenker. Sånn sett kunne de jo satt ned fartsgrensene enda litt. Hva med 30 overalt. Da vil det jo bare bli litt småbulking. Men hva da med miljøet? 1 million biler i kø døgnet rundt er jo ikke akkurat noe særlig gunsitg.

 

Puh... ikke lett dette her. Ikke rart at vi har verdens dummeste samferdselsminister. Hun var vel den eneste som var dum nok til å si ja takk til den stillingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere fartsgrenser kombinert med skikkelig opplæring, banetreningsmuligheter og lavere bilavgifter så vi får bedre biler (som i tillegg gir miljøgevinst) er veien å gå. Vi unngår småkrasjene og dødsulykker pga forbikjøring ved å ha høyere fartsgrenser, vi gjør skadeomfanget ved ulykker mindre pga lavere bilavgifter og sikrere biler, og vi minsker faren for krasj i høy hastighet ved hjelp av lavere bilavgifter som gi bedre kjøreegenskaper og kjørtreningen på bane kobinert med bedre opplæring gjør at bilistenes ferdigheter blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Høyere fartsgrenser kombinert med skikkelig opplæring, banetreningsmuligheter og lavere bilavgifter så vi får bedre biler (som i tillegg gir miljøgevinst) er veien å gå. Vi unngår småkrasjene og dødsulykker pga forbikjøring ved å ha høyere fartsgrenser, vi gjør skadeomfanget ved ulykker mindre pga lavere bilavgifter og sikrere biler, og vi minsker faren for krasj i høy hastighet ved hjelp av lavere bilavgifter som gi bedre kjøreegenskaper og kjørtreningen på bane kobinert med bedre opplæring gjør at bilistenes ferdigheter blir bedre.

 

Veldig enig!

 

Robert som samferdselsminister! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår