Gå til innhold

Prosjekt Passat Vr6

Ranger emnet


aka_stian

Anbefalte innlegg

Hei. Angående bensinpumper..

Det er minst ti forskjellige bensinpumper til Passat.

Den som er til VR6 er på 4.0 bar. Mens den som er til 2.0 er på 3 bar.

De som brukes til forskjellige andre motorer i Passat er på 1.3 1.7 bar osv osv.. Uendelig mange trykklasser. I tillegg er det ofte litt forskjellig nivåindikator på siden av bensinpumpa, noen med seperat måler, noen med skala på selve pumpehuset.

Det er ikke sikkert du kan bruke din gamle bensintank, men det er heldigvis VELDIG ENKELT å finne ut av..

 

I bagasjerommet har du den lille runde sorte luka som er festet med 3 skruer.

Under den kommer du til bensinpumpa. (PS Det er filteret som ligger foran tanken til høyre, det bør byttes-er ikke dyrt)

Ta av lokket, klipp de to slangeklemmene med en god tang. se hvilken som er inn og ut også..

Ta gjerne og børst rent rundt den store plastmutteren, og støsug det rent så du slipper drit i tanken..

Trekk slangene til sides (blokker de gjerne)og skru av den store plastmutteren, jeg måtte bruke hammeren for å få den til å løsne på min..

Når mutteren er av løfter du ut lokket, og da kan du se pumpa i bunnen av tanken. Stikk handa nedi tanken og hold godt rundt pumpa. De fleste skal løsnes ved å vri MOT klokka. Sitter ikke så veldig hardt..

Når du har begge pumpene ute, så kan du sammenligne, og se om festene oppi tanken er like.. (Det avgjør om du kan bruke 2.0 tanken)

Pumpene skal være forskjellig men plasthuset rundt de kan alikevel være likt.

 

Jeg var akkurat gjennom det selv i vinter. Da min 1.8 GT har en helt annen pumpe (3bar)enn alle de andre Passatene. Jeg åpnet 5 bensintanker på huggern og sjekket hver enkelt. De så like ut, men pumpa inni hadde feil nummer. kun en bokstav unna i nummeret også 091 og 091B

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei. Angående bensinpumper..

Det er minst ti forskjellige bensinpumper til Passat.

Den som er til VR6 er på 4.0 bar. Mens den som er til 2.0 er på 3 bar.

De som brukes til forskjellige andre motorer i Passat er på 1.3 1.7 bar osv osv.. Uendelig mange trykklasser. I tillegg er det ofte litt forskjellig nivåindikator på siden av bensinpumpa, noen med seperat måler, noen med skala på selve pumpehuset.

Det er ikke sikkert du kan bruke din gamle bensintank, men det er heldigvis VELDIG ENKELT å finne ut av..

 

I bagasjerommet har du den lille runde sorte luka som er festet med 3 skruer.

Under den kommer du til bensinpumpa. (PS Det er filteret som ligger foran tanken til høyre, det bør byttes-er ikke dyrt)

Ta av lokket, klipp de to slangeklemmene med en god tang. se hvilken som er inn og ut også..

Ta gjerne og børst rent rundt den store plastmutteren, og støsug det rent så du slipper drit i tanken..

Trekk slangene til sides (blokker de gjerne)og skru av den store plastmutteren, jeg måtte bruke hammeren for å få den til å løsne på min..

Når mutteren er av løfter du ut lokket, og da kan du se pumpa i bunnen av tanken. Stikk handa nedi tanken og hold godt rundt pumpa. De fleste skal løsnes ved å vri MOT klokka. Sitter ikke så veldig hardt..

Når du har begge pumpene ute, så kan du sammenligne, og se om festene oppi tanken er like.. (Det avgjør om du kan bruke 2.0 tanken)

Pumpene skal være forskjellig men plasthuset rundt de kan alikevel være likt.

 

Jeg var akkurat gjennom det selv i vinter. Da min 1.8 GT har en helt annen pumpe (3bar)enn alle de andre Passatene. Jeg åpnet 5 bensintanker på huggern og sjekket hver enkelt. De så like ut, men pumpa inni hadde feil nummer. kun en bokstav unna i nummeret også 091 og 091B

Lykke til.

 

Takk for utfyllende info. Kjedelig at jeg har gode 10 liter bensin på begge tankene da. Blir ikke akkurat godlukt av hendene etter å ha rotet nedi der...

Fikk du av "korken" på tanken uten å ta tanken av bilen? Prøvde å åpne den en gang når tanken lå på bakken men den satt noe helt sinnsykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var montert på min bil, og på alle de på huggern.. Et slag med et JSS funket fint for å løsne ringen.. JSS = jæ.. stort skrujern ;)

10 liter er ingenting, jeg hadde rundt 40 liter og fikk ikke en dråpe bensin på fingrene. Du bare holder helt på toppen av bensinpumpa, og vrir ca 30-40 grader mot klokka.. og løfter opp.

Hold pumpa i åpningen noen minutter mens mesteparten av bensinen renner ut.

 

Kan sende et bilde av bensinpumpa hvis du vil, så ser du hvor stor den er..

Antar den er lik på dine biler. ca 15cm i diameter og 24cm høy..

Send PM med mail hvis du vil ha bilde av pumpa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HATER FORINGER :ex_machin

Faen for noe jævla drit!

 

Hadde store planer om å få opp hele bakakselen og sett bilen på alle fire hjulene i løpet av natten til idag, men hele planen gikk i vasken på grunn av de jævla foringene. Klarte ikke selfølgelig ikke å presse de på selv så fikk ikke gjort stort i garasjen. Prøvde 7! verksteder idag, men ingen av de hadde noe tid til overs. Og det er jo selfølgelig 2. pinsedag på mandag så verden våkner jo faen ikke før tirsdag. Dritthelg!

 

Måtte bare få ut litt frustrasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 5 JUNI **

 

Da ble ikke helgen så gale som den kunne blitt allikevel. Fikk til slutt presset på de nye foringene. Har overnattet i garasjen nå og fått gjort litt.

Begynte med å få opp bakstillingen på bilen, noe som virkelig ikke er en enkel jobb når man er aleine. Så var det å sette på plass de nye demperne bak og feste alt. Har også lagt opp helt nye bremserør og bremseslanger på begge sidene bak. Mye knotearbeid med de rørene men det ble bra til slutt. Hånbrekkvaierne var også lik på calipperne bak så fikk også hengt de på plass.

For første gang på flere måneder har prosjektbilen stått på egne hjul idag. Glemte å ta bilder av det, men det ble en kort affære. Har problemer med monteringen av demperne foran så den kunne ikke bli stående. Men kan røpe av bilen ble laaaav, selv uten motor i front. Og da har jeg ikke senket halvveis engang. Tror nok aldri at mine dempere kommer til å bli kjørt i bunn nei.

 

Når det gjelder monteringen av demperne foran så skjønner jeg ikke helt hvordan de skal monteres. Kan si til mitt forsvar at jeg aldri har vært borti et senkesett før.

 

Les litt mer i denne tråden på VACN forumet om det jeg sliter med:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54812

Tror ikke man trenger å være medlem får å lese denne tråden..?

 

Om noen her har svar på demperproblemene så må dere gjerne komme med tilbakemeldinger i denne tråden.

 

Anyway...bilder:

resized_IMG_1960.jpg

 

resized_IMG_1959.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal si du har jobbet..

Først.. Du bør beskytte bremserør og overganger.. Litt hulromspray, dvs tynn tectyl pleier å la rør og nipler holde seg bra en god stund.

Samt, du burde gjort noe med tankbånda når du først var under der..

Har du forresten byttet bensinpumpa også nå?

 

Angående VAG forumet. Den øvre mutteren skal jo selvfølgelig skrus helt nedtil. Ellers er noe satt feil sammen. Er det mer gjenger under den blanke mutteren ?

I så fall, får du gjøre som jeg gjorde, en liten dråpe med olje på teflonen i nyloc-mutteren, skrudde den deretter innpå originaldemperen slik at teflonen ble formet som gjenger.. Skrudde den deretter innpå den nye demperen..

 

Har avogtil vært ute for at jeg må holde rundt selve demperen med en rørtang for å hindre at den snurrer også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig Eirik, så gadd jeg ikke gjøre noe med båndene til bensintanken. Kunne jo levert de inn til sandblåsing sammen med det andre, men det ble med tanke.n. Tror ikke jeg gidder å handle nye heller for de koster sikkert flesk+litt til hos møller. Noe rust må man da ha på bilen ;) :D

Er kun de båndene og fjæren til lasteventilen som er ubehandlet på undersiden. Burde være greit nok det.

Godt tips det med hulromspray! Har ikke sett på bensinpumpen enda. Hatt nok å gjøre på ;)

 

Fikk et par hjelpsomme svar på vag-forumet. Har jo montert alt riktig men har bare vært usikker på den øverste mutteren. Må bare finne en måte å stramme den på uten av hele demperen går rundt. Får håpe det tipset med å sette bilen på hjulene funker.

 

En ting til jeg lurer på. Skulle stramme mutteren på styrekulene igår også, men etter et par omdreininger på bolten/selve kulen så begynte bare hele bolten å gå rundt med mutteren. Skal den gjøre det eller har jeg ødelagt styrekulen når jeg banket den ut. Skjedde det samme på begge sider. Går det ann å legge press på den kanskje ved å holde rattet i fullt utslag mens jeg strammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bolten til styrekula er løsnet, må du kjøpe ny.

Den løsnet på min bil etter at jeg fikk den av, men da hadde det jo ikke noe å si.

Ta og kjøp nye du, like greit å få byttet alt i samme slengen egentlig.

Koster vel ikke allverden heller, kanskje 2-300 per stykk hos Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående styrekulene.. Regner med du demonterte de når du lakket forstillingen. Det viktigste her er at de er GULLRENE (de koniske flatene), må ikke finnes en dråpe fett eller olje noe sted på de.. Ellers så snurrer de for lett..

Jeg pleier å bruke litt bremserengjøring på den koniske delen, samt i det koniske hullet i forstillingen, så alt er helt rent for fett.

Deretter litt kopperpasta INNI mutteren til styrekula.

Sett styrekula inn i hullet, og slå til den HARDT undenifra, gjerne med en kobberslegge eller noe annet TUNGT. Du kan også sette jekken under og legge litt press oppover på styrekula, mens du skrur på mutteren.. Fix ferdig.

 

Angående dempermutteren, på dine dempere er vel den lille gule tappen til justeringen av demperen, er den ikke? Da kan du IKKE holde igjen på den med en skiftenøkkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår