Gå til innhold

Prosjekt Passat Vr6

Ranger emnet

aka_stian

Anbefalte innlegg

• Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, ville bare sjekke. Fordi det kommer en kar og ser på bilen min imorgen.

Så-d-så...

Er dette da servopumpe + tannstang?

Sitter ikke servopumpen på motoren da?

Er det som er på bildet her:

resized_IMG_1545.jpg

Mellomleddet mellom servoen og rattstammen kan også følge med hvis du legger en ekstra hundrelapp i potten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, servopumpa sitter på motoren, men jeg tror det er den som lager litt ulyd..

litt "knirkelyd" liksom.. Ikke mye, og kun når den er varm.. Har jo byttet dynamo og vannpumpe, da er det bare en ting igjen på utsiden av motoren der... Servo-pumpa..

Tenkte det var greit å ha litt info i bakhånd i tilfelle det skulel bli handel i morgen.. Det er ikke sikkert han kjøper, ikke sikkert han gidder å bytte den heller. Så jeg får se hva det blir til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, servopumpa sitter på motoren, men jeg tror det er den som lager litt ulyd..

litt "knirkelyd" liksom.. Ikke mye, og kun når den er varm.. Har jo byttet dynamo og vannpumpe, da er det bare en ting igjen på utsiden av motoren der... Servo-pumpa..

Tenkte det var greit å ha litt info i bakhånd i tilfelle det skulel bli handel i morgen.. Det er ikke sikkert han kjøper, ikke sikkert han gidder å bytte den heller. Så jeg får se hva det blir til..

Ok. Da kan jeg ikke hjelpe deg med servopumpen for den gikk nok sammen med motoren :)

Var en tur ut i garasjen ikveld, men ble ikke gjort allverden. Var dårlig med arbeidslyst idag så det ble bare til at jeg demonterte litt deler på donorbilen og borret opp festene til den elektriske baklukeåpneren. Fikk også flyttet over bensinpumpen siden de var forskjellige. Får litt uggen smak i munnen etter å ha hatt nesen i bensintanken i 10 min...

Nå er donorbilen så godt som totalt ribbet. Eneste som er igjen er noen deler på bakluken, vinduene+heisene og hele eksosanlegget med grenrøret. Det er alt...

resized_IMG_1990.jpg

resized_IMG_1989.jpg

Om noen vil forvandle sin CL eller GL til GT så har jeg komplett GT bredding/plast til passat til salgs.

resized_IMG_1988.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 15 JUNI **

Jadda, hatt en strålende natt i garasjen nå, og har med mye bilder hjem igjen. Hentet motoren på mandag og kjørte den rett i garasjen. Så var det to dager med jobbing på jobben før det var ut igjen i garasjen. Var innom biltema idag og kjøpte med meg en kveil med bremserør for å få ferdig hele bremsesystemet. Jada, biltema ja, men det er jo godkjent og tviler på det er noen stor forskjell på deres bremserør og møller sine. Blir vel forøvrig det eneste på bilen som er kjøpt på biltema. Kjøpte også med meg et veldig praktisk (og nødvendig) sett med utstyr for tilpassing av rørene. Kjekt å ha

resized_IMG_1994.jpg

resized_IMG_1993.jpg

Begynte kvelden med bremserørene og fikk det fint ferdig i løpet av halvannen time. Nå er alle bremserørene på hele bilen skiftet ut.

resized_IMG_1995.jpg

resized_IMG_1996.jpg

Så var det å gå igang med motoren. Her står den som jeg fikk den tilbake. Eneste synlige forandringen på utsiden er ny clutch og ny "multireim".

resized_IMG_1992.jpg

resized_IMG_1991.jpg

Har skjedd litt mer inni enn utenpå ;)

Motoren på langs med girkassen i front...Tviler på at det fungerer så godt

resized_IMG_1998.jpg

Her har jeg fått på girkasse, det nye supersprint grenrøret og bakre motorfeste.

resized_IMG_1999.jpg

Og slik så det ut når jeg forlot garasjen i morges.

resized_IMG_2000.jpg

Skal ha min far med idag og sette den i, og koble til alt sammen. Hvem vet, kanskje det blir tid til en prøvestart? Hadde egentlig ikke planer om det før til helgen. Ny olje (castrol edge sport 10-60) og nytt filter er kjøpt inn så det er nesten bare å fylle på og starte opp.

Skal også få lånt med meg et sveiseapparat ikveld så det blir litt karosseriarbeid også forhåpentligvis.

Da jeg gikk idag og så hvordan jeg lå ann etter nattens økt tenkte jeg for første gang under hele prosjektet at nå begynner det faktisk å nærme seg målet. Snart er gamle passaten min forvandlet til en strøken vr6 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så rusten blokka var da :eek:

Bekymrer meg ikke nevneverdig. Greit at den er dekket av litt brunt støv, men er absolutt ingenting å bekymre seg for annet enn at det ikke ser så pent ut. Skulle jo gjerne hatt den sandblåst og lakket men da må hele motoren i smådeler og det er ikke aktuelt på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice job !! (engelsk uttrykk som betyr noe sånt som : nais jobb ;) )

Eneste forskjell på Biltema-rør og Møller-rør er at de til Biltema er mye mykere, større andel kobber i de.

Har byttet mange bremserør jeg, funker fint som f..

Bare ta en fille og smør de inn med litt hulromtectyl, så de ikke irrer med en gang..

Ser ut som om garasjen din ble litt i korteste laget akkurat nå ??

Blokk vil jo ingen kunne se alikvel, så den er det ikke så farlig med..

Det eneste jeg ville vurdert, var å legge litt lakk på girkassa, hvis den ikke blir skjult av luftfilter eller noe slikt da ??

STÅ PÅ !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 15 JUNI **

Da folkens! Da er bilen min offisielt en vr6!

(Eller kanskje biltilsynet vil ha siste ordet her), men uansett motoren er satt i!

Her er den akkurat satt på plass:

resized_IMG_2002.jpg

Har fått koblet opp det meste som er av ledninger og kjøleslanger og vakumslanger. Alt det elektriske har funnet sin plass, har ingen kontakter til overs enda så det lover veldig godt. Har satt på det originale 2,8 innsuget. Kommer nok til å starte den første gangene med det, for har ikke fått fjernet den røde lakken fra 2,9 innsuget. Skal prøve å få levert det inn i morgen.

Så langt kom vi idag. Ser litt barskere ut med innsuget på plass ja :D

resized_IMG_2003.jpg

Begynner å ligne på noe nå :D

Sank vel en centimeter eller to lenger ned nå. Er stivt som bare faen. Har prøvd å legge vekt på den og gynge den men er ikke mye krenging eller vandring på demperne. Digger det!! :D

Kan tenke meg at det er ca 2-3 centimeter fra dekket til hjulbuen.

resized_IMG_2004.jpg

Skal ut igjen i morgen kveld for å feste opp alle tanker og legge på plass de siste koblingene og gjøre alt klart for oppstart. Må bare huske å kjøpe kjøleveske så blir det oppstart lørdag kveld.

I teorien skal det jo bare være å vri rundt nøkkelen så kommer brølet! Blir vanvittig glad om den starter lett! Tror aldri jeg har vært så spent før.

Hei!

Har ikke lest hele tråden din, så jeg bare lurer på om du skal bruke den orginal hydrauliske clutchen, eller har du bygget om til vaier??

Niks har ikke bygget om. Ser ikke helt poenget med det?? Anbefaler deg å lese hele tråden forresten ;)

Ser ut som om garasjen din ble litt i korteste laget akkurat nå ??

Blokk vil jo ingen kunne se alikvel, så den er det ikke så farlig med..

Det eneste jeg ville vurdert, var å legge litt lakk på girkassa, hvis den ikke blir skjult av luftfilter eller noe slikt da ??

Jepp ble veldig kort. Helt idiotisk med den scenen helt foran så måtte nesten ha bilen ut av garasjen for å få alt på plass

Lakking av girkasse blir det nok ikke. Er dekket av cm tykt lag med veistøv og drit. Blir sikkert fin og blank om jeg vasker den, men det blir ikke prioritert akkurat nå nei. Og luftfilteret ligger på andre siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider