Gå til innhold

Prosjekt Passat Vr6

Ranger emnet


aka_stian

Anbefalte innlegg

** 29 JUNI **

 

Mye bilder til dere idag. Fikk hentet innsuget mitt etter å ha fått det sandblåst. Var som sagt lakkert rødt, noe som ikke passet så veldig godt syns jeg. Er blitt matt sølvfarget nå, men uten lakk så suger jo aluminiumen til seg alt den får på seg. Sølte litt avfetting på som jeg ikke fikk vekk igjen. Men fikk tips om å smøre innsuget inn i motorolje, så håper på at oljen trekker litt inn i innsuget og sørger for at alt mulig drit ikke fester seg.

Nytt innsug til venstre, gammelt til høyre

resized_IMG_2011.jpg

 

Så var det igang å montere innsuget, deksler og alt som hører med i et flott motorrom. Greenfilteret passer også som hånd i hanske. Sklei rett på Lmm.

 

resized_IMG_2013.jpg

 

resized_IMG_2014.jpg

 

Har skrubbet det motordekselet ganske godt ja :)

 

Vet ikke om det går frem av bildene men det er en liten fargeforskjell på den nye og gamle lakken. Må lakke opp igjen frontplaten og undersiden av panseret.

 

resized_IMG_2012.jpg

 

Fikk også lagt opp de nye abs sensorene foran. Her ser dere også hvor mye jeg har å gå på når det gjelder senking. Har ca 8,5cm igjen på gjengene nedover.

 

resized_IMG_2016.jpg

 

Et siste bilde av motorrommet. Liker dette bildet her:

resized_IMG_2019.jpg

 

Har også skaffet meg ny garasje nå. Satser på å flytte bilen innen neste helg. Blir til nye og finere lokaler. Uten løftebukk dessverre, men den har jeg heller ikke så mye bruk for lenger. Er forhåpentligvis ferdig med å jobbe under bilen.

 

Et par spørsmål til slutt

Hvordan har styringen blitt slik som dette?

resized_IMG_2018.jpgresized_IMG_2017.jpg

 

Skulle jo tro at når jeg monterte alt sammen igjen skulle dekkene stå noenlunde greit i forhold til hverandre men det ene dekket er jo helt på trynet.

 

Øverst på grenrøret er det to gjengehull, men skal det være noe der? Tenkte at det kanskje var meningen å bruke den "dingsen" fra org. manifolden, men det passer ikke overens.

resized_IMG_2015.jpg

 

Noen som vet hva den er til for? Burde de hullene kanskje tettes igjen med et par skruer?

 

Siste spørsmål, Hvor sitter bankesensoren på motoren? Kontakten ligger på bakre motorfeste, men husker ikke hvor selve sensoren sitter på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke sikkert, men antar det røret på manifolden er et rør som brukes av verkstedet til avgassmåling.. ?? Kanskje..

Men du har vel grenrør nå, har du ikke ?

Hvis de som leverer grenrøret har satt inn disse hullene der også, så antar jeg det er en viss fornuft i at de er der.. Ser ut som vanlige rørfitting av Ermeto-typen.. Får kjøpt slike i rørhandler.. Lett å montere også..

 

Forstillingen skal vel ha ca 33mm toe out på høyre hjul på VR6, etter det jeg husker.. HIHI... :thumb

 

Det viktigste er jo at rattet og hjula står rett samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sitter jo skrue som tetter disse hullene i supersprint grenrøret, er bare å la de sitte. er for evt avgassmåling ved feilsøking.

 

du må polere innsuget ditt nå:) driver å polerer mitt om dagen nå, skal bli blankt og noe svart.

 

styringa kan du justere på styre arma, eller hva det heter.. kan justeres på begge sider på vr6 tror jeg..

 

Også må du montere avskjerming til luftfilteret ditt, VR6 liker ikke varm luft.

jeg kjøpte en slik plate hos en blikkenslager og laget resten selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke de to hullene med boltene jeg tenkte på, når det gjaldt grenrøret.

Er de to hullene som står nesten helt oppe med toppen. Fulgte ikke med noen skruer som skal tette igjen der.

 

resized_IMG_1947.jpg

 

Hvor/hva er den styrearmen du snakker om thagoo? styrestagene?

Rattet er jo greit nok det. Det er jo ikke noe problem å skru av for så å sette beint på når hjulene står beint. Men skjønner ikke hvorfor hjulene står i sånn vinkel når jeg ikke har justert noe.

 

Varmeskjold kommer. Må bare få laget det til. Skal lakkes i samme farge som bilen. Polering av motor blir det ikke. Liker den slik som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de helt på toppen er bare for og montere varme dekselet, men det orginale passer ikke uten en liten modifisering., jeg har modifisert mitt og surret inn grenrøret med varmebandasje

 

Ok. Så det er ikke hull inn til selve eksosen altså?

 

Men du! Har du mulighet for å finne ut hvor bankesensoren skal festes? Du ser den om du kikker på bakre motorfeste. Hvit kontakt.

 

Hvordan luftfilter er det du bruker, aka_stian?

Green filter, aner ikke hvilken modell. Kjøpt fra felgimport.no

Fungerer sikkert like fint som alle andre åpne filtre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bankesensoren skal sitte på samme braketten som lamda sonden på toppen av motorfestet.

 

Nei det er ikke hull inn til eksosen der, bare for montering av varmeskjoldet.

 

styrestagene du må justere, hvorfor det har flyttet på seg slik kan kanskje ha noe med senkinga og gjøre? men uansett, så er det jo bare og justere slik at du kan kjøre og ta forstillings kontroll, men det må gjøres etter du har bestemt deg for hvor mye senk du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller det er senkingen som har endret spissingen.. Men er ikke 100% sikker, da jeg ikke vet helt hvordan aka_Stian demonterte tinga.

Der er vanligvis endeledda man justerer spissingen på.. Veldig enkelt.

Les i boka hva spissing skal være og grovjuster på begge sider når rattet står rett. Ellers blir det forskjellig rattutslag til høyre og venstre..

 

Mange er late og justerer for mye på en side, fremfor å justere begge sider.

Lit justering er ok, men så mye som der er ikke ok på en side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller det er senkingen som har endret spissingen.. Men er ikke 100% sikker, da jeg ikke vet helt hvordan aka_Stian demonterte tinga.

Der er vanligvis endeledda man justerer spissingen på.. Veldig enkelt.

Les i boka hva spissing skal være og grovjuster på begge sider når rattet står rett. Ellers blir det forskjellig rattutslag til høyre og venstre..

 

Mange er late og justerer for mye på en side, fremfor å justere begge sider.

Lit justering er ok, men så mye som der er ikke ok på en side..

 

Endeledd? Tenker du på bærekulen ytterst da eller ved foringene der bærearmen går sammen med traversen? Bærekulen kan det ikke være for den har jeg ikke engang tatt av bærearmen. Satt jo noe så jævlig så den har ikke vært av. Skal jo ta 4hjuls kontroll selvsagt, men er jo direkte flaut å komme på møller med en slik vinkel på dekkene. Må da være noe jeg kan justere selv for få det litt bedre i allefall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... Med endeledd mente jeg det som mange kaller styreledd eller styrekuler. Spør du på rekvisitaen så kaller de fleste det for endeledd.

Er ihvertfall de som sitter ytterst på styrearmen.

Har sett folk skru av de gamle endeledda og skrudd de nye helt inn.. Da blir spissingen veldig TOE-OUT..

Kan ikke se at Passat har noen indre styreledd heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 7 JULI **

 

Lenge siden sist update nå. Har ikke gjort allverden men det har da skjedd noe. Flyttet ut av den gamle garasjen på tirsdagen. Har flyttet inn i større og bedre lokaler, og ikke minst er det bare 15 min å kjøre hjemmefra så det er litt kortere avstand også. Flyttingen ble et kapittel for seg selv grunnet punktering. Er en 20m lang bakke opp til garasjen som er relativt bratt. Typisk nok kjørte vi over en kantstein i bunnen av bakken så begge hjulene på ene siden av hengeren røk. Dermed klarte vi ikke å rygge hengeren opp bakken lengre og vi måtte skubbe. Det var et jævlig slit men vi fikk den på plass til slutt. Har også kommet igang med sveisearbeidet. Har fått på plass luftrillene i forskjermen og har også fått på plass platen til bakluken. Den er ikke helt ferdig tilpasset enda men dere ser tydelig hvordan det vil bli ut ifra bildene. Min far som sveiser, sparkler og grunner er bortreist en ukes tid nå så neste uken blir det bare sliping og litt småarbeid med bilen. Begynte på slipejobben idag og har fått mattet ned høyre bakskjerm og hele dørkarmen til høyre bakdør.

Etter å ha fått på platen på bakluken måtte jeg bare prøve det sammen med bakfangeren og spoileren :D

 

resized_IMG_2029.jpg

 

resized_IMG_2033.jpg

 

Foreløpig er det bare lagt på et lag med sparkel som ikke er slipt ned

 

resized_IMG_2030.jpg

 

Samme med rillene foran

 

resized_IMG_2031.jpg

 

Dessverre bli bæringen til skjermen foran synlig gjennom rillene, men det får bare være. Skal male det svart senere for å få det litt mindre synlig. Uansett blir luftstrømmen til motoren bedre.

 

Kappet ut en liten bit av kanelen hvor det var rustet hull

 

resized_IMG_2032.jpg

 

Store og fine lokaler:

 

resized_IMG_2034.jpg

 

resized_IMG_2035.jpg

 

Tok av begge dørene på høyresiden og begynte å matte ned bilen

 

resized_IMG_2036.jpg

 

Er ikke så skremmende lenge til lakkering nå lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår