Gå til innhold

Prosjekt Passat Vr6

Ranger emnet

aka_stian

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt å begynne monteringen av deler idag, men av mangel på bil til å frakte deler til garasjen begynte jeg heller å klargjøre delene. Tidligere vurderte jeg å lakkere alle svarte detaljer på bilen svart matt for at alt skulle få en bra finish. Men har vel egentlig brukt nok penger på lakk så jeg prøvde heller ut en annen metode for å få tilbake den opprinnelige svarte fargen. Dekslene foran frontruten har alltid vært de verste men skal også gå over dørhåndtakene. Så i en annen prosjekttråd en som hadde brukt varmepistol til å få tilbake svartfargen på hjulbuelistene på en golf2. Ble som nytt omtrent. Prøvde det samme på dekslene mine og resultatet foreløpig er meget bra! Får håpe det holder seg. Her ser man en 'før', og en 'etter' list

Dårlig bilde men listen er ikke lenger grå og matt, men fin og svart :)

resized_IMG_2334.jpg

En annen ting som måtte fikses var pakningene til de bakerste sidevinduene. Limen har forsvunnet helt så der måtte det på litt sikaflex. Er visstnok et vanlig problem på disse passatene at den pakningen løsner. Merket det selv når jeg vasket bilen, at høytrykkspyleren plutselig spylte innsiden av rutene mine også.

resized_IMG_2331.jpg

Og til slutt deler som skal monteres i morgen. Ferdig vasket og stelt.

resized_IMG_2335.jpg

Skal vel også muligens hente resten av de lakkerte delene mine i morgen :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har fått hjem litt flere deler etterhvert og begynt monteringen. Har ikke fått på så mye på bilen, men her er et par bilder som viser hvordan ting kommer til å se ut. Jeg er i allefall MEGET fornøyd så langt :D

resized_IMG_2405.jpg

Litt trøbbel med panseret. Får en veldig stor glippe nederst på førersiden. Har nesten halvannen cm opp til panser fra skjermen.

resized_IMG_2403.jpg

Ene bakdøren er ferdig montert og klar til å henges på bilen. Gjør seg godt med litt svarte detaljer på bilen som bryter med det lilla.

resized_IMG_2410.jpg

Har ikke festet noe enda, men her er jo et lite intrykk av hvordan fronten kommer til å se ut. LIKER DET!

resized_IMG_2407.jpg

resized_IMG_2406.jpg

Dessverre gikk ikke alt knirkefritt i garasjen. Grillen tok salto ned fra taket og sprakk i begge hjørnene. Jævla vind! Holdt på å koke over for meg da jeg så skadene. Vanvittig irriterende!

resized_IMG_2408.jpg

Er tilsvarende skader på andre siden.

Noen som visste at det er to typer rails til disse stasjonsvognene? Hadde tenkt å montere railsene fra donorbilen på min siden de er strøken, men de var jo nesten en halvmeter lenger enn de som har vært på min ??

Så da må rails og lister lakkeres før jeg får montert det. Får ta grunningen av grillen i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipern med den grillen..

Du kan trøste deg med at det er vel den "beste" delen det kunne skje med.

HAdde vært litt være med en skjerm eller panseret el.

Jeg knakk jo hele frontfangeren jeg hadde lagt ned et tonn med arbeid i...

Så det er jo ikke så ille...

Blir dett det her da.. gleder meg til å se bilen ferdig...

Åssen lykter skal du ha??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipern med den grillen..

Du kan trøste deg med at det er vel den "beste" delen det kunne skje med.

Åssen lykter skal du ha??

Joda, er sant det. Grillen er jo enkel og grei å slipe på også, men det var bare så vanvittig unødvendig. Den lå på taket sammen med frontfangeren oppå noe skumgummilag. Idet jeg løfter ned frontfangeren så tar vinden tak i skumgummien og grillen bare ruller av taket mens jeg står hjelpeløs og ser på med frontfangeren i hendene. :(

Blir standard lykter på hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sakte men sikkert fremover. Er vanvittig mye smådeler som skal på plass. Er ikke alltid like enkelt å huske hvilke skruer som skal brukes til hva heller. Har altfor mye skruer liggende:shake

Bestemte meg for å vaske innsiden av bilen idag. Det har ikke blitt gjort så lenge jeg har hatt den og den har i allefall ikke blitt renere av å stå åpen i et års tid :)

Før og etter bilder

resized_IMG_2415.jpg

resized_IMG_2414.jpg

resized_IMG_2431.jpg

resized_IMG_2430.jpg

Dukket også opp et par rustflekker på gulvet i kupeen under vaskingen. Slipte dette ned og la på hammerite. Trenger vel ingen voldsom finish på gulvet under teppet vel? Rusten har nok kommet tidligere når bilen lakk som en sil, men satser på å holde den tørr fremover så rusten holder seg unna

resized_IMG_2418.jpg

resized_IMG_2416.jpg

resized_IMG_2417.jpg

Ellers har det blitt montering av pakninger, dørsensorer og litt ymse smådeler. Ting tar tid når man må være så forsiktig med alt man monterer. Har også satt på plass lysene i frontfangeren og fått på plass den obligatoriske skiltrammen til VACN :D

Bare synd at rammen var såpass stor at den ikke passet inn i skilt"gropen" i fangeren. Men det går bra...

resized_IMG_2428.jpg

resized_IMG_2429.jpg

Mangler bare gitteret før fangeren blir montert. Gitter ble bestilt idag. Svart plastgitter med litt større masker enn det jeg hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

For de av mine lesere som føler de har unødvendig mye flaks for tiden er det bare å sende avgårde en porsjon retning Bergen! For her borte skal man tydeligvis lære absolutt alt 'the hard way'! :shake

Følgende er resultatet av å ha brukt en literflaske/boks med tynner som vekt for å lime på gitteret på frontfangeren:

resized_IMG_2488.jpg

resized_IMG_2489.jpg

resized_IMG_2490.jpg

Riktignok en lite gjennomtenkt ide å bruke tynneren som vekt i tillegg til to små bokser med sparkel, men her blir man straffet hardt ved hvert eneste feiltrinn. Flasken med tynneren virket riktignok tett og fin men gassen som siver ut ved korken var visst nok til å få lakken til å koke seg sammen med skumgummiunderlaget.

Så da må frontfangeren også lakkeres om igjen.

Også den nye VACN skiltholderen fikk gjennomgå.

Trøsten får jo være at jeg likte utseende på det nye gitteret...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet de siste timene å lest igjennom tråden din...En haug med rått arbeid du har gått igjennom...kjørte golfen min inn for vinteren i dag..*snufs*....

Ingenting er som å fyre opp den herlige 6'ern!!

Trenger du en "hand" med plate abeid så er det bare å si i fra...

Er blikkis med stort veksted, så fikser det som trengs!:)

Beundrer alt arbeidet...

Rock on..!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta her syns eg e sinnsykt bra... va synd med fangeren, men tolmodighet e ein fine ting. Og det trur eg du har nok av... Synes det esynd at det e så få som holder på med passat her i distriktet. Men eg synes at hvis bilen din blir ferdig te våren/sommaren så må du ta me deg gliset og bli med på treff her i haugesund...

Hehe....Takk for det. Blir vel norgesturne til sommeren når bilen er klar ja ;)

Ellers så går det sakte fremover. Har fått fikset problemet med instrumentpanelet. Nå er det liv alle veier. Motoren går flott og fint men det blir forbannet varmt bak ved grenrøret så jeg tror jeg skal investere i litt eksosbandasje. Noe lavt turtall på tomgang merker jeg at den har. Hvordan justerer man dette (Glenn Ove ;)?)

Har vel muligens blitt slik pga de nye kammene?

Har også fått bekreftet mistanken jeg hadde om lekkasje i varmeregisteret. Etter at motoren hadde fått gå et par minutter begynte det å fosse vann inn i kupéen. Fikk sikkert en god liter på gulvet før jeg fikk av motoren.

DSC00280.jpg

DSC00281.jpg

DSC00282.jpg

Så da må varmeregisteret ut og etter det tror jeg at jeg begynner å montere på plass interiøret og sjekker at elektriske ting fungerer. Har i allefall fått testet vinduer og sentrallås og der fungerer alt fint. Baklukeåpneren fungerer også smertefritt.

På utsiden begynner det etterhvert å minke litt på ting som skal på. Speil er klare men de kommer ikke på før til slutt pga liten plass i garasjen. Alle lister er på plass. Mangler igrunn bare fronten, bakfanger og rails så er den ferdig på utsiden. Bakfanger må også muligens lakkeres om igjen pga sprekker i lakken i skjøten mellom org og styling fanger. Kan hende at dette blir så lite synlig at det ikke blir "nødvendig" å lakkere opp igjen men vi får se. Må bøye fangeren litt når den skal på for festene har feil vinkel i forhold til bilen. Og når man bøyer på plasten kommer sprekkene fram.

Alle høyttalere er forresten bestilt nye. Neste garasjedag blir nok ikke før mandag pga jobbing hele helgen til ukurante tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det igjen, knall prosjekt! Må være artig å bygge opp bilen slik du har gjort. Nesten dumt å bli ferdig :)?

Mulig det står tidligere i tråden, men når er målet om å bli ferdig med den?

Mai 2006 var målet opprinnelig :)

Men etterhvert som det ballet på seg ble det bare til at ting tok lengre tid og penger måtte tjenes inn for å få liv i planene. Så ble målet satt til VACN treffet 20 august, noe som heller ikke gikk så bra.

Nå er målet å ha den klar på skilter til våren kommer. Satser på prøveskilter i januar om det er vær til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider