Gå til innhold

Prosjekt Passat Vr6

Ranger emnet

aka_stian

Anbefalte innlegg

• Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Godt poeng! Har tenkt litt på dette. Uten hanskerom har du jo ingen andre oppbevaringsrom enn dørsidene og det blir bare rot av sånt! Hadde det vært airbag på bilen så hadde jeg nok tatt den vekk på passasjersiden uansett.

"Pyngle pute" er for pyser. hehe

Nei gromt med hanskerom, enig i den :)

Fint du fant deg delbil da, blir spennende å se åssen den ser ut.

Sånn ca å mye må du ut med?

Vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

døde du i Tyskalnd eller? 6timer... har gått

Hehe...utålmodig no?

Er tilbake jeg. Kom faktisk hjem igår ettermiddag. Tok en litt annen rute enn planlagt så det gikk litt raskere. Og ja, har tatt med meg en bil hjem :D

Har endel å fortelle no så dette blir et av mine lengre innlegg. Det har vært en helt utrolig tur. Både på godt og vondt. Turen gikk først til oslo med tog før jeg tok bussen videre ned mot tyskland. Kjørte via sverige og danmark, før jeg omsider kom ned til Hannover. Videre derfra med tog, ca 2 timer. Total reisetid 26 timer. Var godt å komme hjem å sove i liggende stilling igjen. Kjedelig og lang tur ned men den totale reisekostnaden for å komme seg ned dit kom ikke på mer enn 1000lappen!

Kom omsider frem til bilen. Den stod hos en shabby liten forhandler som holdt til i noe som så ut som en nedlagt bensinstasjon. Inspiserte den en stund, fikk nøklene og fikk prøvekjørt den i ca 20 min. Må bare si at jeg aldri har kjørt noe kraftigere enn min far sin a4 med 125hk så det var begrenset hvor mye jeg turde å bruke bilen. Byen var liten og hadde ingen større veier så det ble mye småkjøring for å teste den. Salgsprisen på bilen var oppgitt til 2500 euro. Men jeg sa ifra med en gang turen var over at bilen ikke er verdt den han skulle ha. Hadde jo veldig lite lyst til å reise tomhendt hjem og var egentlig ganske bestemt på at jeg skulle ha den med hjem selv om jeg ikke fikk den noe billigere. Prisen havnet til slutt på 2200 euro inkl halvfull bensintank :)

Så til turen hjem.

Første timen var rett og slett noe av det jævligste jeg har opplevd. Tenk dere fyllaangst x20! Der stod jeg, i en liten by midt i Tyskland i en bil jeg ikke kjenner og ikke har peiling på hva som kan skje på veien hjem og jeg har nettopp gitt fra meg en stor sum med penger for den. Satt og skalv og hadde frysninger og hadde rett og slett ikke lyst til å kjøre bil. Det var noe av det verste jeg har vært med på. Men det stoppet meg ikke helt. Tok det riktignok veldig rolig i begynnelsen med ble etterhvert varm i trøyen og begynte å stole litt på bilen. Turen ble også min første skikkelige erfaring med Autobahn. Var på bilferie i tyskland for endel år siden men det teller vel ikke? Må si at folk kjører det bilene er god for der nede. Skummelt i begynnelsen men etterhvert gikk det fint. Holdt meg mye til høyre for å si det sånn...

Har nå kommet hjem etter ca 1300km på veien. Og det har ikke vært et eneste problem med bilen på veien. Riktignok er det noen småfeil på bilen som fyller 14 (!) år i år men ingen større problemer (enda?).

Kan jo ramse opp feilene på bilen:

- En ABS sensor på bilen er ødelagt, noe som resulterer i mye merkelige klikkelyder under rattet og i pedalen, men som ikke har noen praktisk betydning for bruk av bilen.

- El. vinduet bak på venstre side går ikke. Hører at strømmen slår inn men vinduet beveger seg ikke. Sikkert motoren som er gåen.

- Varmen i passasjersete fungerer ikke. Vet at dette er et relativt vanlig problem og at det muligens er varmeelementene i selve setet som er gåen?

- Måleren for motorvarme er ikke helt i orden. Ligger jevnt på 70 grader under kjøring mens kjørecomputeren sier at oljetempen ligger jevnt på 90 grader.

Bensinmåleren fungerer fint. Trodde disse to målerne pleide å ta kvelden samtidig? Mulig det er føleren på motoren som er sliten?

-Bilen har et effektanlegg eller noe lignende på som ser litt voldsomt ut. Stor og brei potte bak. Tviler på at denne er original da den ser litt for "ungdommelig" ut på "gubbebilen". Dette løsnet også litt på veien hjem så det kommer litt skrangling fra det under løsing og gasspådrag.

Så det positive. Bilen har gått 163000km i skrivende stund. Og utifra vognkort og eierbevis og det greiene der så ser det ut til at bilen bare har hatt én eier før forhandleren jeg kjøpte den av. Motor, drivverk, bremser og girkasse virker meget bra! Clutchen var også veldig bra. Var redd for at denne skulle være dårlig. Dette var den eneste slitedelen jeg helst ikke ville bytte da den er ganske dyr.

Interiøret er så godt som strøkent. Har naturlivis noe naturlig slitasje på førersetet (se bilde), men ingen skjenerende skader! Om jeg klarer å få tak i svart skinninteriør så blir dette til salgs. Baksetene ser nesten ubrukt ut!

Bilen er strøken på utsiden. Ikke en eneste skade! Den står på originale Vr6 felger som har én liten kantkjøring på 13 år! Ser ut som ny!

Den har selvfølgelig litt av den obligatoriske rusten på bakluken ved passat emblemet og ved skiltlysene, men vis meg en ubehandlet passat som ikke har dette! Bagatell!

Den har soltak i glass! Det har jeg ikke sett på disse passatene før og det var en positiv overraskelse. Likte det meget godt.

Bilen ser faktisk så bra ut at jeg måtte ha en liten periode i tenkeboksen og vurdere om jeg skulle selge unna stylingen og gå for sleeper-stil hele veien. For den er faktisk så pen å se på! Blir vondt å gå løs på denne bilen.

Men jeg har bestemt meg. Det blir styling!

En liten pause fra skrivingen med noen bilder hører med i alle prosjekttråder. Har dessverre ikke hatt mulighet til å ta noen skikkelige bilder av den i lyset så det kommer ikke før om noen dager. Dere får nøye dere med disse:

resized_IMG_0943.jpg

resized_IMG_0944.jpg

resized_IMG_0945.jpg

resized_IMG_0946.jpg

resized_IMG_0947.jpg

resized_IMG_0948.jpg

resized_IMG_0949.jpg

resized_IMG_0951.jpg

resized_IMG_0952.jpg

Er sikkert mye jeg ikke har fortalt om bilen enda, men orker ikke skrive mer no. Bare å spørre om info som mangler her.

En ting til... Det er noe med det emblemet på grillen som har fått meg til å smile hver gang jeg har kommet ut fra en bensinstasjon eller noe annet sted. happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...nei dessverre. Men det har vært fristende innimellom siden jeg ikke har bil. Og akkurat det er grunnen til de manglende oppdateringene. Har hatt mye fri fra jobben i det siste men har ikke hatt mulighet til å komme meg i garasjen siden jeg ikke har bil. Har irritert meg grønn over dette og har derfor satt ut annonse om noen har en garasje til leie der hvor jeg bor.

Men idag kom jeg meg i garasjen. Har akkurat komme hjem faktisk. Trillet prosjektbilen ut av garasjen og pakket den godt inn i presenning. Snør jo som et h..... her no.

Kjørte grombilen inn i garasjen for en tilstandsrapport. Må bare si igjen at denne bilen er utrolig godt holdt. Lakken skinner jo! Men gikk raskt over den med min far. Lite eller ingen rust på selve karosseriet under. Litt overflaterust i skjøten mellom kanaler og gulv. Ubrukelig eksosanlegg pga rust, men dette skal jo vekk uansett. Litt overflaterust på bakstilling og forstilling, samt litt rust på et par av bærearmene.

Dette blir nok levert inn for sandblåsing og pulverlakkering for 100% finish.

Har også tenkt litt over interiøret. Går muligens for å beholde dette, siden det tross alt er i veldig god stand. Har også vendt meg til fargen etterhvert. En annen positiv ting er at det sikkert ikke blir like varmt som svart om sommeren. Bilen skal jo bare brukes på den årstiden så det blir jo et lite pluss. Eneste jeg er usikker på er hvordan fargen på utsiden og interiøret vil passe sammen. Tror kanskje dette kan bli litt "uvanlig" men men...

En ting er i allefall sikkert. Har massevis med arbeid foran meg. Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Hele donorbilen må i allefall strippes ned til bare karosseriet så det blir gjort neste uke. Interiør blir tatt med hjem for en skikkelig rens og litt varmere oppbevaring. Motoren må ut. Den skal en tur til stavanger for overhaling hos en fyr som har peiling på det han driver med.

Har mye å gjøre fremover men oppdateringene kommer etterhvert som jeg klarer å komme meg ut der. Irriterer meg veldig over det problemet siden arbeidslysten nærmest renner over for tiden.

Lønning om 8 dager så da blir KW justerbart bestilit :D

Lager en liten reminder over at jeg har MEGET med deler til salgs.

Interiørdeler; dashbord, midtkonsoll, plast til bagasjerom, Rollo bagasjeromstrekk i svart skinn

Komplett, fullt brukbar eksos til 2E motor. Skal ikke si det er perfekt, men i GOD stand.

Komplett soltak med skinne og motor.

stephjul til 4x100 ;)

avtagbart hengerfeste! Dette er dyre greier hos møller!

standard lykter både foran og bak.

Komplett gt plastikk rundt hele bilen, (hjulbuer, dører, kanalskjørt)

Svarte rails

Panser, dører og vinduer...

Kommer ikke på noe mer for øyeblikket men har helt sikkert mer som skal vekk. Bare å sende en pm ;)

Ingen bilder idag dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 24 JANUAR **

Har omtrent akkurat kommet hjem fra garasjen. Ja, har vært der i hele natt :cool: Er omtrent eneste tiden på døgnet jeg får lånt meg bil :)

I full gang med å demontere donorbilen. Hele bilen skal jo ribbes fullstendig så det var bare å gå igang. Har fått ut det meste på innsiden utenom dashbord, og fått av alt på bakluken og railsene.

Tok med meg alle setene hjem for litt varmere og tryggere lagring. Må også få tatt en skikkelig rens før de settes inn igjen. Men det blir ikke førsteprioritet akkurat. Kommer til å bruke den neste tiden fremover til å ribbe bilen helt og satser på å få ut motoren i løpet av en uke eller to.

Her er to ikke så altfor spennende bilder:

resized_IMG_1015.jpg

resized_IMG_1016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj... her er det jo en ekte prosjekt-tråd! Så bra! :cocain:

Bra med oppdateringer. Du har ikke tilfeldigvis hel og pen frontrute til salgs?

Har en fæl sprekk i min, så den vil nok slite med å komme gjennom eu-kontr...

Tja, kan jo alltids prøve å skjære den ut. Skal ikke ha den selv akkurat. Men spørs om ikke det blir litt stress å sende den til trondheim. Regner med du ville hatt den i 1 del?

Kjøp av en som holder til litt nærmere ;)

Har du vr6 selv eller? Tenker på avataren din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan jo alltids prøve å skjære den ut. Skal ikke ha den selv akkurat. Men spørs om ikke det blir litt stress å sende den til trondheim. Regner med du ville hatt den i 1 del?

Kjøp av en som holder til litt nærmere ;)

Har du vr6 selv eller? Tenker på avataren din...

Hei! Jeg hadde bare sett på en Passat Vr6 da jeg skrev sist, men nå er bilen kjøpt. Tror jeg venter med frontrute ennå. Må ta de verste feila først... Loong story... se her for mere info! Hadde så godt som kjøpt bilen for ei uke siden, men fikk den levert i går... :cocain:

Lenke til kommentar
Del på andre sider