Gå til innhold

Prosjekt Passat Vr6

Ranger emnet


aka_stian

Anbefalte innlegg

** 14 MAI **

Endelig! Motorommet er lakkert!

Var ute i går kveld og la på et lag med base og to lag med klarlakk. Resultatet har blitt meget bra, med unntak av to steder hvor det begynte å renne på det 2. laget med klarlakk. Skal høre om det er mulig å rubbe ned dråper i klarlakken med bra resultat, eller om det bare blir matt og stygt. Uansett så er det et motorrom og det er ikke mye annet en dempertårnene og skjermkantene som er synlige.

Dagens dose med bilder:

Lakkereren aka min far i full sving

resized_IMG_1869.jpg

 

Et stemningsbilde, klarlakken legger seg som en tjukk tåke. Mye verre med den enn grunningen og basen.

resized_IMG_1870.jpg

 

Ene dråpen, ganske stor sådan, befinner seg ved bunnen av høyre dempertårn.

resized_IMG_1872.jpg

 

Og til slutt ferdig lakkert motorrom

resized_IMG_1871.jpg

 

Skal ut idag og sjekke om lakken er tørket, men begynner ikke å montere noe før ut i uken. Tar i allefall en ukes tid før lakken er skikkelig gjennomherdet.

Når det gjelder lakk på resten av bilen ser jeg for meg at det blir gjort rundt månedsskiftet juni/juli (om lakkereren ikke har tatt ferie), etter at motor og hele understellet er på plass i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fått gjort noe idag også. Var oppe tidlig og leverte inn bærearmer og travers for sandblåsing og grunning. Hadde håpet å få hentet det igjen før helgen, men var ute allerede samme dagen og hentet delene! Takk til Thorsen ATV for kjapp og fin jobb! Har også kjøpt inn svart hammerite lakk som blir malt på traversen og bærearmene. Har troen på at det skal bli mer enn bra nok. Er i allefall helt rustfritt nå. Gleder meg til torsdagen. Er ferdig på jobb halv 1. og skal rett i garasjen og tilbringe hele dagen der. Får forhåpentligvis montert endel av forstillingen og bremseforsterker, og lagt ledningsnettet klart i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står sykt respekt til det du gjør der! Gleder meg til å se ferdigresultatet!

Dette kan man kalle prosjekt! De andre prosjektene på forumet blir jo totalt skyggelagt av dette! STÅ PÅ!

 

:eek:

[o] Nissan Almera 1,4 100hk Sedan 1998

[x] Audi A4 1,8 Turbo Quattro 1996 STV [sOLGT]

[x] VW Passat 1,9TDi Syncro 1997 [solgt]

[x] Golf 2 Syncro 1990 [sOLGT]

[x] Audi 80 16V Quattro 1991 [sOLGT]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står sykt respekt til det du gjør der! Gleder meg til å se ferdigresultatet!

Dette kan man kalle prosjekt! De andre prosjektene på forumet blir jo totalt skyggelagt av dette! STÅ PÅ!

 

:eek:

 

Takk for det. Er ekstra inspirerende å jobbe videre når jeg får slike kommentarer. Er bare å følge med videre, håper å ha den på veien i løpet av juli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det aka_stian.. Gøy å få tilbakemeldinger..

Selv synes jeg ordet respekt blir brukt feil i nesten halvparten av sammenhengene det blir brukt i.. Tydeligvis en slags mote å si at man har respekt fremfor å si at man beundrer det arbeidet og den tålmodigheten noen viser. Selvfølgelig er ikke ordet respekt helt borte heller da. Man kan jo respektere at andre har mer tåmodighet og kunnskap enn en selv har f.eks.

Litt O.T. det der ..

Uansett, jeg har vært gjennom lignende arbeid selv. Tok meg ca 2år begge gangene.. Total stripping av bil, masse sveising av karosseri, masse sparkling og pussing, lakking, motorfiksing og alt som hører med..

Så jeg vet hva det innebærer å ta en hel renovering av en bil.

 

Synes du gjør en flott jobb, som kanskje inspirerer flere til å ta tiden til hjelp, benytte seg av tålmodighet og kunnskap. Og prøve å gjøre jobben like gjennomført som det du gjør..

Hastverk er fienden i slike jobber.

Håper på flere bra bilder av hvordan jobben går videre.. Stå på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i ett kjør hele tiden. Som sagt tidligere fikk jeg hentet hjem forstillingen samme dagen som jeg leverte den inn. Idag ble det litt tid til overs så da ble det lakking/maling av travers og bærearmer. Brukte vanlig svart Hammerite til maling. Påførte det med pensel og tror det kommer til å holde veldig bra. Skal ikke se bort ifra at understellet på denne bilen er bedre rustbeskyttet nå enn det noengang har vært. Må bare skryte litt av Hammeriten. Har aldri brukt det før men har utrolig lettvint å male med og fløt veldig fint utover og laget faktisk sitt eget mønster. Er ikke mulig å se at det er blitt penslet på. Ble også seigt og klistrete etter et par minutter så tror det vil beskytte veldig bra mot steinsprut og rustdannelse. En liten boks holdt også veldig lenge. Har ikke engang brukt opp den første boksen enda.

Er akkurat ferdig med malingen nå. Satser på at det er tørt og fint i morgen (idag) ettermiddag så jeg kan montere det på bilen.

Dagens bilder:

resized_IMG_1879.jpg

 

resized_IMG_1874.jpg

 

resized_IMG_1878.jpg

 

resized_IMG_1877.jpg

 

Grunnen til at bremser og nav og alt sammen fremdeles henger på bærearmene var på grunn av noen bærekuler som satt noe så inni H....

Prøvde å banke de løs lenge men ble tilslutt til at jeg ødela de øverste gjengene på ene kulen og måtte slipe ned igjen for å få på mutteren. Lar de bare være foreløpig. Har egentlig ikke planer om å bytte de for de ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 22 MAI **

 

Har blitt gjort litt arbeid i helgen også. Kan forsåvidt kalle denne helgen et vendepunkt eller gjennombrudd. For nå er det ikke bare demontering det går i lenger. Har også begynt å montere deler på prosjektbilen. Endelig et bevis på at det begynner å gå fremover. Var ute på fredagen og begynte med flyttingen. Det første som måtte gjøres var å flytte over alle fester og strips og alle slike småting. Så ble bremsekraftforsterkeren skrudd ned. Brukte et par timer på dette bare på grunn av et par skruer som lå utrolig vanskelig til på innsiden av torpedoveggen. Fikk også tatt ut ledningsnettet til lysene og flyttet det over, samt isolere hele nettet på nytt. Var bare filler igjen av den gamle isoleringen. Regnet ganske kraftig også, så det var begrenset hvor lenge jeg gadd å holde på. Donorbilen står tross alt ute under en presenning.

Hadde egentlig håpet å få montert hele forstillingen denne dagen men den planen ble ødelagt av to foringer som var feil.

Org. oppe, ny nede

resized_IMG_1899.jpg

 

Søndagen var det betraktelig bedre vær i allefall. Bestemte meg for å flytte over litt mer av nettet, men dashbordet var veldig i veien når jeg skulle koble fra alt i sikringsskapet så bestemte meg heller for å ta vekk dashen og resten av utstyret i donorbilen. Endte med at jeg fikk flyttet over hele viftesystemet til klimaen og koblet fra hele sikringsskapet. Har brukt opp store deler av alfabetet til merking av kontakter nå. Men satser på at det skal gå ann å sette sammen igjen.

 

Donorbilen begynner å blir ganske ribbet etterhvert. Er snart ikke mer å ta av.

resized_IMG_1914.jpg

 

resized_IMG_1915.jpg

 

Og slik ser prosjektbilen ut etter helgen:

resized_IMG_1916.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 23 MAI **

 

Var innom møller en tur i går og forhørte meg om foringene jeg hadde fått. De synes også det var stor forskjell men kunne ikke finne noen andre foringer så jeg dro fra møller uten noe godt svar, annet enn at det kunne hende de rett og slett bare var veldig slitt. Og det skulle vise seg å være riktig. Smurte inn de nye foringene med litt fett/grease så sklei de på begge to. Godt å få byttet de da siden de var såpass slitt. Var noen timer i garasjen idag og. Meste av tiden gikk med på å montere hengerfeste på min far sin passat (ligger i familien det med passat), men fikk også tid til å jobbe litt med min. Fikk satt på foringer på staget, festet staget i traversen og satt på servoen og satt hele skiten fast på bilen. Skulle egentlig sette på bærearmene også men klarte ikke å presse på de nye foringene der. Fikk den ene halvveis på før den ville verken lenger inn eller ut så nå står den litt på skeive. Stikker innom et verksted i morgen som kan presse på foringene uten å ødelegge de helt.

 

Har også fått snakket med de som har motoren min. De nye kammene er ventet denne uken noe som burde tilsi at jeg har motoren tilbake i mine hender i løpet av neste uke en gang. Både gleder meg og gruer meg til den første startprøven! :) :(

Så fikk jeg også mail om at supersprint grenrøret mitt er kommet til oslo og venter på å bli sendt videre til meg! Digg!

 

God plass til to biler i den lille garasjen jeg holder til i:

resized_IMG_1917.jpg

 

Dagens jobb:

resized_IMG_1918.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 26 MAI **

 

Jobbet igår også jeg ;)

Fikk presset på de to bærearmsforingene på et lokalt veksted her før jeg ødela de totalt. Tok også med meg ut KW settet i garasjen. Fikk faktisk montert opp hele forstillingen før jeg gav meg. Det går virkelig fremover nå.

Eneste som ødela kvelden var når jeg skulle stramme til den siste (!) bolten på foringene som stabstaget går igjennom så knakk jævelskapet. Strammet ikke noe hardt engang.

 

resized_IMG_1922.jpg

 

Men stakk innom møller idag og viste de hva som hadde skjedd. Virket som om foringen var helt porøs i metallet så jeg skulle få ny. Dessverre hadde de ikke på lager så jeg får den ikke før mandag :( Fikk i allefall to nye muttre GRATIS :)

 

Fikk også montert bremsekraftforsterkeren så nå mangler bare det siste ledningsnettet før motoren kan settes inn.

 

Supersprint grenrøret mitt ble også sendt fra oslo idag! :thumb

 

resized_IMG_1920.jpg

 

resized_IMG_1921.jpg

 

resized_IMG_1919.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt digg. Virker som du har fått litt ekstra fart nå også.. Nå som sommeren nærmer seg.. Stå på..

 

Du skal ikke legge noe lakk på bremseskjolda da? Eller få tak i slissa skiver?

Litt rengjøring av bremser og slikt også kanskje?

Det er imponerende at du flytter over så mye av el-anlegget.. Det er MYE ledninger, ikke noe gøy i det hele tatt.. Ikke før du begynner å plugge inn ting igjen..

Det viktigste er vel å merke de ledningene som ikke går til noe spes.. De andre finner man som regel alltid ut av..

Man får kjøpt sånn merketape i elektrobutikker.. Så man kan merke kabler med nummer eller bokstaver, eller kombinasjoner..

 

GODT JOBBA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår