Gå til innhold

Hva feiler egentlig politiet og loven om tåkelys kombinert med kjørelys?

Ranger emnet


Lance

Anbefalte innlegg

Må bare lufte meg litt her.

På vei hjem fra en liten runde og arbeid passerer jeg 60-sonen på Frekhaug (for de kjente) nord for Bergen sånn ca 23:20. Det kommer en bil imot meg som kjører med kjørelys OG tåkelys på, jeg ser det er noe på taket, tenker: "jævla taxi..." Jeg gir tre-fire kjappe blink med fjernlysene mot ham, noe jeg gjør mot alle som kjører med feil lyssetting. Som takk får jeg en runde med BLÅLYS fra taket på bilen. Som et slags "ikke tøff deg!" Slår de av tåkelysene? Neida. De bremser godt ned, og når vi passerer hverandre ser jeg at det er en uniformert Focus stasjonsvogn fra Bergen/Åsane-distriktet. Idioter... Vurderte å stoppe helt opp, sveive ned ruten og banke på...og si at de burde bøtelegge seg selv for uregelmessig belysning :hammer

Men jeg fant ut det var smartest å holde farten og retningen.

Vet det er flere her inne som har sett slike, men her reagerte jeg på det med blålysene...og at de ikke skjønte hvorfor jeg ga signal. Kunne ikke se at de slo av tåkelysene i speilene mine heller.

Smartinger vettu, skal ta alle som kjører med kjøre/tåkelys, men for politiet selv er det visst fritt frem. Dersom noen reagerer, får du deg kanskje en på trynet til takk:D

Trodde det var obligatorisk med opplæring i utstyrsfunksjoner når de skal lære å kjøre UP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, typisk politiet det der. Har fortsatt til gode å se en politibil bruke blinklyset.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN komme av at det er litt rullering i bilbruken slik at man ikke nødvendigvis vet om div. innstillinger på bilen man benytter. Og ja, jeg vet at sjåføren er ansvarlig for at bilen er i godkjent stand, og at det lyser (som oftest) fra instrumentpanelet når tåkelysene er på, men det er ikke sikkert de var klar over at lysene var på.

Når det er sagt, så er det jo ALLTID ulovlig å bruke nærlys/tåkelys sammen. Selv ikke i tåke. Personlig synes jeg tåkelys fungerer særs dårlig.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN komme av at det er litt rullering i bilbruken slik at man ikke nødvendigvis vet om div. innstillinger på bilen man benytter. Og ja, jeg vet at sjåføren er ansvarlig for at bilen er i godkjent stand, og at det lyser (som oftest) fra instrumentpanelet når tåkelysene er på, men det er ikke sikkert de var klar over at lysene var på.

Når det er sagt, så er det jo ALLTID ulovlig å bruke nærlys/tåkelys sammen. Selv ikke i tåke. Personlig synes jeg tåkelys fungerer særs dårlig.

 

Så klart er det lov å bruke tåkelys i tåke. Dette har det jo stått om flere ganger i Aftenposten. Tåkelys sammen med kjøre lys kan bruker de gangene det er dårlig sikt. Eksempelvis kraftig nedbør eller tåke.

 

Dette har jeg også spurt om flere ganger jeg har blitt stoppet av politiet. De sier det samme.

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys i tåke kan benyttes ja, men er det så mye tåke at du må bruke dem, lønner det seg jo ikke å ha på nærlys da..

 

Grunnen til tåkelys er at de skal lyse under tåken, og ikke lyse inn i tåka og blende deg slik som nærlys gjør.

 

Med begge på så vil det jo ikke bli særlig bedre..

 

Tåkelys er beregnet sammen med parklys, og i svært sakte fart i tåke, da du ikke ser mer enn 10 meter foran bilen.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er det lov å bruke tåkelys i tåke. Dette har det jo stått om flere ganger i Aftenposten. Tåkelys sammen med kjøre lys kan bruker de gangene det er dårlig sikt. Eksempelvis kraftig nedbør eller tåke.

 

Dette har jeg også spurt om flere ganger jeg har blitt stoppet av politiet. De sier det samme.

 

 

Nei, nei, nei!!!

Du kan ikke bruke tåkelys sammen med nærlys.. heller ikke i tett tåke, eller dårlig vær..

Hvis politiet sier det.. så kan de ikke trafikkreglene godt nok..

Som eirikoo sier.. så vinner du heller ingen ting på å bruke de sammen.. du blender bare deg selv.. og andre..

 

Eneste unnskyldningen til å kjøre med tåkelys sammen med nærlys er når du kjører på veier som er svingete, hullete.. og du ikke kan kjøre over 20kmt.. for eksempel en løen skogsvei.. som få av oss i det hele tatt hadde kommet frem på :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forskriftene står det vel tåkelys kan IKKE nyttes sammen med nærlys. Kan du vise meg det stedet det står noe annet? Tåkelys kan aldri brukes sammen med nærlys. Enkelt og greit.

 

Edit: Helt riktig MacSi.

Litt frustrerende hvordan folk fremstiller det de tror er riktig som fakta.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare lufte meg litt her.

På vei hjem fra en liten runde og arbeid passerer jeg 60-sonen på Frekhaug (for de kjente) nord for Bergen sånn ca 23:20. Det kommer en bil imot meg som kjører med kjørelys OG tåkelys på, jeg ser det er noe på taket, tenker: "jævla taxi..." Jeg gir tre-fire kjappe blink med fjernlysene mot ham, noe jeg gjør mot alle som kjører med feil lyssetting. Som takk får jeg en runde med BLÅLYS fra taket på bilen. Som et slags "ikke tøff deg!" Slår de av tåkelysene? Neida. De bremser godt ned, og når vi passerer hverandre ser jeg at det er en uniformert Focus stasjonsvogn fra Bergen/Åsane-distriktet. Idioter... Vurderte å stoppe helt opp, sveive ned ruten og banke på...og si at de burde bøtelegge seg selv for uregelmessig belysning

 

De kunne vel gitt deg bot også da i samme slengen pga feil lysbruk,for blinking med fjernlys er vel ikke lovelig mot biler.....Eller tar jeg feil?Har hørt om att de har hatt kontroller mot dette.

94`Audi Du bare kjenner det stemmer - TURBOFEMMER!

84` Bmw 335i

81` Bmw 528i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lance, de burde få skikk på seg selv før de bøtelegger andre for akkurat samme forseelse :)

 

Og hvis noen lurer:

KURVE-/TÅKELYS

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.*

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.*

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.*

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

PARKERINGSLYS

 

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

§ 15. Bruk av lys

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

* * * Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.*

* * * Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

 

De tre første bestemmelsene finnes i kjøretøyforskriften, den siste i trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som "feiler" politifolk er at, hold dere fast, de er mennesker som de fleste andre av oss.

 

Det at de kjører med kjørelys og spredere viser jo bare at de ikke er helt feilfrie. Er ikke sikkert han/hun var klar over det engang.

Selvfølgelig kan det virke urettferdig at politiet kan gjøre sånne ting uten at det får konsekvenser. Men sånn er verden! Lev med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

§ 15. Bruk av lys

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

* * * Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.*

* * * Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

 

 

Og HVA er formålet til et hjelpelys? Er et hjelpelys f.eks et tåkelys?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke Dr S. Skal jeg tippe så kan hjelpelys f.eks være ekstralys som lyser opp bak kjøretøyet, slik noen ambulanser har montert bak på taket.

 

Men det går vel kanskje inn under det kjøretøyforskriften omtaler som "arbeidslys"? *klø seg i hue*

 

Ville bare vise at det er park+tåkelys som er tillat som kjørelys, ikke nærlys+tåkelys :)

 

Sorry for offtopic

 

*edit: slik det går fram av trafikkreglene så er tåkelys et hjelpelys, som i tillegg er godkjent som kjørelys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår