Gå til innhold

Hva feiler egentlig politiet og loven om tåkelys kombinert med kjørelys?

Ranger emnet


Lance

Anbefalte innlegg

Er det mulig å la være å dra denne diskusjonen hver eneste gang noen er spotta med feil kombinasjon?

Grundig lei av at "jeg har lest ditt og snakka med politibetjent datt og han sa at en pling og en plong så er det lov".

 

Det er tatt opp så altfor mange ganger før, hvis noen bare gidder å søke litt, så finner de kjapt ut av det.

 

(Dette hadde ingenting med innlegget til trådstarter å gjøre, men jeg så noen - uten å nevne navn - dro opp denne diskusjonen her)

 

-Nicolai

- 92 Audi S4 2.2T quattro

x 92 Audi 80 2.3 quattro

x 96 Volvo 460 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lenge siden det har vært noe innlegg her men:

 

jeg kjører veldig mye med tåke lys kombiner med parklys/nær lys og har ikke blitt stoppet for det enda, og blir jeg det så skal jeg spørre om poltiet har spesielle regler for hvor mye lys de kan bruke, har enda tilgode og se en politi bil uten tåke lysa på.......

kansje for og blende bort blå lysa i grillen mest mulig?

men helt ærlig talt så blir man veldig nærsynt når man kjører med tåkelysa på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke så veldig vanskelig. Det som er viktig går frem av pkt. 1 og 5 i trafikkreglenes §15.

 

Pkt. 1 sier at påbudt fjernlys, nærlys ELLER godkjent kjørelys alltid skal være på, når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt.

 

Pkt. 5 sier at tillatt hjelpelys ikke må brukes til noe annet enn det det SKAL brukes til, og at du IKKE kan bruke dette sammen med nær-/fjernlys. Det betyr i praksis at du KUN kan bruke tåkelys i kombinasjon med PARKLYS. Og nei, du kan ikke bruke tåkelys om dagen heller, fordi tåkelyset blir brukt til noe annet enn det det SKAL brukes til.

 

Med andre ord, du kan IKKE bruke tåkelys sammen med nærlys/fjernlys, men du SKAL bruke det sammen med parklys. Og da kommer vi tilbake til pkt. 1 igjen, hvor det står at påbudt nær-/fjern-/kjørelys skal brukes for å gi TILSTREKKELIG SYNSFELT. Her kan man egentlig si at tåkelys ikke kan brukes annet enn i lav fart/tett tåke/svært svingete vei - nettopp fordi tåkelyset (som du BARE kan bruke sammen med parklys!) ikke gir deg et tilstrekkelig synsfelt!

 

Kort oppsummert: Tåkelys skal KUN brukes sammen med parklys, og du kan bare bruke tåkelys når du holder lav fart i tett tåke/svært svingete vei.

 

Og bare sånn på tampen - det er lite som er mer forstyrrende enn å møte tåkehuer med påslåtte tåkelys i regnvær. Lyset fra tåkelys spres pga. lysbildet, og den lave plasseringen gjør at det blender motgående trafikk godt i en våt veibane.

§ 15. Bruk av lys

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

 

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er det lov å bruke tåkelys i tåke. Dette har det jo stått om flere ganger i Aftenposten. Tåkelys sammen med kjøre lys kan bruker de gangene det er dårlig sikt. Eksempelvis kraftig nedbør eller tåke.

 

Dette har jeg også spurt om flere ganger jeg har blitt stoppet av politiet. De sier det samme.

 

Helt riktig.

Trådstarter skulle hatt bot for uvettig lysbruk som blinker mot møtende kjøretøy uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som syter over bruk av tåkelys. Jeg bruker selv kun tåkelys i kombinasjon med parklys, men det virker ut som 10-20% av alle personbiler bruker tåkelys i kombinasjon med nærlys uansett, og jeg har aldri blitt blendet.

 

Har man hørt om å ikke se direkte på lyset, men se til høyre/lengre frem?

 

Skal man klage, kan en heller klage over hvor ofte en blir blendet av tullinger som glemmer å slå av fjernlyset, eller hvor sterke xeon lys er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes nesten vi skulle invitert en grei politimann til å henge her på forumet, som bruker.. Som kunne kommet med innvendinger i saker som det her :)

MvH

Marius

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke første innlegg. Kjørelys sammen med tåkelys er lov. Det var tabbe å blinke til politiet...

 

Jeg spurte seneste gang jeg ble stoppet. Men nærlys/park og kjørelys er ikke lov....

 

Jeg skjønte ikke DITT innlegg her, men ;) Hva legger du i ordet "kjørelys" ? Kjørelys er nærlys.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne vel gitt deg bot også da i samme slengen pga feil lysbruk,for blinking med fjernlys er vel ikke lovelig mot biler.....Eller tar jeg feil?Har hørt om att de har hatt kontroller mot dette.

Det er ikke kontroller for blinking med fjernlys, men i forbindelse med endel laser/radarkontroller følger UP med på om de som har passert kontrollen blinker til de som kommer imot, for å advare disse om kontrollen. Kan jo bli litt færre kroner i kassa dems da.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke DITT innlegg her, men ;) Hva legger du i ordet "kjørelys" ? Kjørelys er nærlys.

 

Kjørelys kan også sees som en 21W montert i eksternt lykthus med reflektor. Dette er til bruk på dagtid. Det er ikke mange nye biler som blir levert med dette som standard, men ble en del brukt på 80 og 90 -tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke så veldig vanskelig. Det som er viktig går frem av pkt. 1 og 5 i trafikkreglenes §15.

 

Kort oppsummert: Tåkelys skal KUN brukes sammen med parklys, og du kan bare bruke tåkelys når du holder lav fart i tett tåke/svært svingete vei.

 

Ikke for å kverrulere, men hvis du leser kjøretøyforskriften, så ser du at

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

 

I tillegg skal jo parklys ALLTID være tent når tenningen er på (ifølge kjøretøyforskriften).

 

Da blir oppsummeringen slik: park+tåkelys er godkjent som kjørelys, sidestillt med park+nærlys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes nesten vi skulle invitert en grei politimann til å henge her på forumet, som bruker.. Som kunne kommet med innvendinger i saker som det her :)

MvH

Marius

 

det hadde nok ikke vært dumt nei, selv om jeg har misstanke på at det sitter noen anonyme her allerede, som ikke vil blande seg inn i disse diskusjonene for å bli gjenkjent. er nok en eller fler fra sørlandet, som vet om ting som blir sagt og skrevet her!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverrulere, men hvis du leser kjøretøyforskriften, så ser du at

I tillegg skal jo parklys ALLTID være tent når tenningen er på (ifølge kjøretøyforskriften).

Da blir oppsummeringen slik: park+tåkelys er godkjent som kjørelys, sidestillt med park+nærlys

Ikke for å kverulere, men oppsummeringen din er feil...

 

1. Tåke/kurvelys kan IKKE brukes sammen med nærlys. Uansett.

2. Tåke/kurvelys kan BARE brukes sammen med parklys. Uansett.

3. Tåke/kurvelys = hjelpelys

4. Hjelpelys kan ikke brukes for annet enn det de er beregnet for.

5. Tåke/kurvelys er beregnet på tett tåke/kurver

 

Så oppsummeringen er fortsatt slik: Tåke/kurvelys kan derfor BARE brukes sammen med parklys, og når du holder lav fart i tett tåke / på svært svingete vei. KUN da er det lov å bruke tåke/kurvelys som kjørelys.

 

Og hvorfor lav fart? Trafikkreglenes § 15 sier:

... tilstrekkelig synsfelt...
Tåkelys og parklys gir deg ikke tilstrekkelig synsfelt i høyere hastigheter - derfor er det ikke lov å bruke disse annet enn når du har lav fart.

 

Det er ikke så veldig vanskelig - det er bare å skru av den jæv... bryter'n til tåkelysa. Skjønner egentlig ikke at folk har så vondt for det.. damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverulere, men oppsummeringen din er feil...

 

1. Tåke/kurvelys kan IKKE brukes sammen med nærlys. Uansett.

2. Tåke/kurvelys kan BARE brukes sammen med parklys. Uansett.

3. Tåke/kurvelys = hjelpelys

4. Hjelpelys kan ikke brukes for annet enn det de er beregnet for.

5. Tåke/kurvelys er beregnet på tett tåke/kurver

 

Så oppsummeringen er fortsatt slik: Tåke/kurvelys kan derfor BARE brukes sammen med parklys, og når du holder lav fart i tett tåke / på svært svingete vei. KUN da er det lov å bruke tåke/kurvelys som kjørelys.

 

Og hvorfor lav fart? Trafikkreglenes § 15 sier:

Tåkelys og parklys gir deg ikke tilstrekkelig synsfelt i høyere hastigheter - derfor er det ikke lov å bruke disse annet enn når du har lav fart.

 

Det er ikke så veldig vanskelig - det er bare å skru av den jæv... bryter'n til tåkelysa. Skjønner egentlig ikke at folk har så vondt for det.. damndamn

 

Tullprat!

Dere henger dere alt for mye opp i betgnelsen kurve/tåkelys, men glemmer at disse lyktene også kalles kjørelys. Altså lyskastere som kan benyttes på dagtid, sammen med parklys.

Da det ble påbudt med kjørelys, var ikke bilbransjen sene om å lage enkle ordinger på dette. Kjørelys som tennes når motor starter. Her var det mange som koblet kjøre ysene originalt til tåke/kurve/kjøre -lysene, sammen med parklys.

Se bare på Mazda GE modellen. I tillegg finnes, fantes det biler med vippelykter, der det ikke var estetisk eller hensiktsmessig å bruke disse på dagtid. Så da brukte / bruker man kjøre/tåke/kurve -lys.

 

På dagtid:

 

Nærlys sammen med park

Kjøre/park/kurve -lys sammen med park

Eller egne originalmonterte lykter med 21W (Volvo 240 / Mazda 626 GD)

 

I mørket:

 

Nærlys sammen med park

Fjernlys sammen med park (noen biler er koblet slik at nærlyset lyser konstant (Ford Mondeo MK I)

 

Tåke/kurver:

 

Kjøre/tåke/kurve -lys sammen med park

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår