Gå til innhold

Hjemmelaga bil-alarm

Ranger emnet

WingDude

Anbefalte innlegg

Prøver en tråd her også, sitter sikkert flere elektro-skolerte folk her som kan komme med noen innspill.

Driver å leker meg litt med paint i windows, og laga et diagram for en alarm jeg tenkte koble opp på min 1500 kr vinterbruksbil.

Problemet som gjenstår, er hvordan jeg skal få alarmen til å fortsette å hyle selv om f.eks døra på bilen blir lukket, det enkleste var vel om man fikk tak i et rele som "holdt" på strømmen, et "holderele", om det fins vet ikke jeg. Noen som har forslag til eventuelle andre løsninger ?

alarmprosjekt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tror ikke dette vil fungere, Siden begge releene må være aktivert for å utløse alarmen.

Lag en og\eller kobling slik at begge releene kan utløse alarmen individuelt.

Jord minusen på sirenen og koble pluss gjennom releene inn på sirenen. Da kan begge utløse alarmen.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hammer :hammer :hammer

Selvfølgelig, følte meg litt dum nå...

Hadde om noen slike releer på skolen som hadde tidsforsinkelse på dem..

Husker verken hva de heter eller hvordan man tegner dem.. Vanskelig nok med laptop med touchpad..

Hva med å bare gjøre det enkelt?

Montere en kjempeskjult mikrobryter på utsiden?

F.eks. under et speil eller i en hjulbue??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil,en 73-mod volvo 142 hadde montert alarm.

En skikkelig stenalderutgave av defa protect.

Der måtte jeg aktivere en nøkkelbryter på utsiden av bilen for å skru alarmen av og på.

Tungvint såklart, men det funket jo på ett vis.

Bryteren sto montert mellom baklysene i topp på bakstykket.

Men finnes det ikke et fjernstyrt rele å få kjøpt på biltema eller claes olsson da?

Det hadde jo vært tingen. Men finns jo 12V rele med forsinkelser også da, ikke noe problem å få i sånnt.

Vi elektrikere bruker det rett som det er i styresystemer vi iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Methano: interessant diagram det der, temmelig enkelt er det jo og, aldri tenkt på den måten å jorde releene "gjennom" hverandre, og det vil fungere ?

Eller spiller det noen rolle om de jordes individuelt ?

Hvis jeg trekker bryteren på utsiden av bilen, skjult, så forsvinner jo selvagt nødvendigheten av en forsinkelse. Spørs om det ikke er den løsningen din jeg går for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage en holde krets: Det er så enkelt at du skaffer deg et 2polet rele(en hver bilforhandler har det)

Utgang 1 : denne går til alarm kretsen som gjør det den skal.

Utgang 2: Denne går tilbake til inngangen for styre strøm på releet.

Der har du løst hele problemet enkelt.

For at denne skal "slippe" så må strømmen fra utgang 2 fjernes.

Skjønte dere hva jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider