Gå til innhold

Hjemmelaga bil-alarm

Ranger emnet


WingDude

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja jeg ser det som waste of time, ser for meg noe slik jeg....

 

krets.JPG

 

Er ikke 100% sikker på tallkodene på relee, men tror dette stemmer nogen lunde... eller?

Eneste som er feil på denne tegninga er Den skjulte bryteren.

Den vil ikke deaktivere alarmen.

 

I tilegg må du lage deg en holdekrets for at ikke alarmen skal slåes av da døra lukkes igjen.

 

Lages ved å legge sløyfe fra før bryteren til 85, og etter bryteren til 86.

 

Samt at den skjulte bryteren må flytter til rett etter sikringen.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser det som waste of time, ser for meg noe slik jeg....

 

krets.JPG

 

Er ikke 100% sikker på tallkodene på relee, men tror dette stemmer nogen lunde... eller?

 

 

I denne kretsen er jo relet uten funksjon?

 

Grunnen for å bruke to reler er for å holde alarmen i gang til den slåes av med "den skjulte bryteren"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje for at alarmen skal gå helt til den blir skrudd av?er ingen elektriker,men det var det jeg kunne tenke meg. er det rett?

 

 

du bør sette inn 2 relèr. 1 som holder på spenninga til sirena ved innbrudd :fire: . den ene holder spenninga til sirena inne i 30 sek etter alarm, mens det andre bryter spenninga så fort du skrur av alarmen. (det du allerede har på tegninga), :thumb

Mercedes slk 230 kompressor

focal,2x audiosound, cadence 15" the beast,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det riktige skjemaet. beklager virkelig at jeg gav feilaktig svar i sta...

 

krets.jpg

 

 

I dette skjemaet, så slår jo releet inn når døra åpnes og da går jo alarmen.. Den eneste forskjellen den skulte bryteren gjør er at den bestemmer om sirena skal fortsette å ule etter at døra er lukket eller ikke..

 

Har aldri tegnet kretsskjema i paint før, men har ikke tilgang til bedre egnet software på job pc'en, så det får holde..:

 

Alarmskjema.JPG

 

Her har jeg tegnet inn en skjult bryter på utsiden. Denne skrur alarmen av eller på.. Når bryteren er åpen, så skjer ingenting når døra åpnes, men dersom døra åpnes mens den skjulte bryteren er lukket, så går alarmen og forblir på inntil denne bryteren åpnes..

 

Dersom dørbryteren din bryter jord, kan jo bare + og jord på skjemaet byttes om..(Nå er det vel mulig at releet må ha riktig polaritet på styrespenning, og da må i tilfelle også pin 85 og 86 bytte om..)

 

Nå tok jeg bare releet fra tidligere tegninger i tråden, så jeg står ikke inne for at nummereringen er riktig..

 

Dersom man vil gjøre det vanskeligere for tjuven og det gjelder en sedan, uten innvendig åpning av bagasjerom, så kunne man plassere sirena i bagasjerommet, og la alarmen drives av et eget batteri i bagasjerommet. Dersom man har et gammelt mc batteri eller noe lignende, så burde det la seg gjøre. Men da bør man vel kanskje også ha en slags ladekrets til dèt batteriet også..

 

Edit:

 

Når jeg tenker meg om, så er kanskje ikke dette så bra løsning heller, for nå går jo all strømmen til sirena gjennom denne bryteren, og da må man i tilfelle velge en bryter og ledninger som tåler strømmen sirena trekker.. Da er det kanskje bedre å la den bryteren styre et annet rele som erstatter bryteren som her:

 

Alarmskjema2.JPG

 

Dette blir jo i praksis det samme som Wingdude sitt forslag..:-)

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at så mange engasjerer seg i dette. Diskusjonen om antall releer osv spiller ingen rolle (har fri tilgang på ledninger,releer og materiell)

 

Har derfor laget et siste skjema, håper jeg ;) for enkelt og greit gjøre om minus-signalet fra dørbryter til + signal. Dette skal funke slik jeg vil ha det til å funke, med muligheter til å føye på en rekke andre "varsel-elememter" enn kun en sirene ;) Noen som forøvrig har forslag til en sirene med ekstremt høyt volum ?

 

alarmkrets7web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at så mange engasjerer seg i dette. Diskusjonen om antall releer osv spiller ingen rolle (har fri tilgang på ledninger,releer og materiell)

 

Har derfor laget et siste skjema, håper jeg ;) for enkelt og greit gjøre om minus-signalet fra dørbryter til + signal. Dette skal funke slik jeg vil ha det til å funke, med muligheter til å føye på en rekke andre "varsel-elememter" enn kun en sirene ;) Noen som forøvrig har forslag til en sirene med ekstremt høyt volum ?

 

alarmkrets7web.jpg

 

Hmm, mulig jeg tar feil, men jeg tror faktisk den der ikke kommer til å fungere..

Releet som er tilknyttet dørbryteren vil jo aldri få positiv styrespenning i denne kretsen sånn jeg ser det og vil dermed ikke kunne legge inn..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår