Gå til innhold

Volvo 360, undervurdert?

Ranger emnet


940T

Anbefalte innlegg

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wattlink er det beste. 4link brukes for å stive opp akselen, så den ikke vrir seg når man gir på. Det er ingen vits på en DeDion aksel. Heller ikke en standard delt aksel.

 

Dobble reaktions-stag og wattlink hadde nok passet bra.. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit hva det er......

 

 

Hvordan ville du hengt opp bakakselen da er det jeg lurer på.....

Jeg tror ikke du har helt oversikt over hva det nei.

Wattlink er IKKE et hjuloppheng, slik som 4-link er. Det er to forskjellige bruksområder.

Som Guldbrandsen skriver, så er wattlink bra for å hemme akselen i å vri seg i forhold til karrosseriet, sideveis.

Som feks: Når du kommer inn i en venstre sving, og karrosseriet vil legge seg over mot høyre side. Da vil wattlinken heller trekke bakakselen opp mot karrosseriet, for å forhindre denne krengningen. Altså så vil rumpa di komme nærmere bakken, desto mer karrosseriet forsøker å krenge.

 

Videre skriver Guldbrandsen at doble reaksjons stag ville vært bra, og det stemmer jeg 110% for. Du merker GODT at det sitter stag kun på ene siden når du går hardt inn i eller ut av en sving, med pedalen i bånn. Det går veldig greit i sving en vei, men ikke den andre veien.

Dette kommer av at akselen drar seg fremover på ene siden, men ikke på den andre. Da får du litt 4ws feeling, noe som kan være litt uvant.

 

Videre så kunne kanskje 1 eller 2 reaksjons stag på undersiden av akselen være noe å prøve ut? Sånn at akselen blir holdt i samme vinkel i lengderetningen av bilen, slik at du ikke får så lett vridning av akselen under akselerasjon og brems. Dette vil også hjelpe på bedre vilkår for drivlinjen din, mtp. lavere belastning på leddene på drivakslene.

 

Men skal du gjøre noen slike endringer på 360n din, så legg ut bilder da mann!!

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit hva det er. Derfor jeg skriver det.... Det jeg lurte på var hvordan ville du gjort hvis du skulle kvitte deg med bladfjærene.

Det virket bare ikke slik på måten du stillte spørsmålet. Tenkte du trodde at wattlink var et hjuloppheng jeg, det var slik jeg forstod deg.

 

Bytt til armer fra 240 da vel? Men da kan du like godt flytte over hele akslingen. Eller få tak i hele oppsettet fra en Alfa, med fjærer og hele pakka.

Men da snakker vi jo om total ombygning av bakhjulsopphenget, så jeg tror nok at EU kontrollen din ryker i samme slengen. Du vil nok helt sikkert få noen stygge blikk neste gang noen skal titte under bilen din, med påfølgende demontering av skilter, og beskjed om å vise bilen som ombygd kjøretøy.

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår