Gå til innhold

Bytte av varmeapperat

Ranger emnet


råny

Anbefalte innlegg

off det er ikke kjekk jobb , jeg byttet en gang for lenge siden på en 240 ,måtte av med hele dash bordet så vidt jeg husker vet ikke om det var nødvendig ,men uansett må du ut med hele vifte kassen for å komme til viftemotoren , jeg hadde en masse ekstra ledninger til alarm og stereo rundt den i tillegg da tok litt tid men er en grei anledning å legge opp ledninger til stereo etc. skikkelig iallefall...

lykke til

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først må du ganske enkelt rydde opp på ene siden (passasjersiden) så du får ut varmeapparatet. strips sammen ledninger og fest med stripsfeste, enten med skruer eller dobbeltsidig tape.

 

demonter støydempingsmattene over bena, midtkonsollen og de dekslene op hver side av midtkonsollen. IKKE nødvendig å ta ut hele dash'en

 

tapp av all kjølevæske så du ikke får gulvet ditt fullt i kjølevæske! bruk dreneringstappen på blokkens eksosside.

 

resten er egentlig ikke noe problem, litt trangt men finnes verre biler å skifte varmeapparat på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ta ned dæsjbordet nei.. jeg har akkurat demonter et aparat og det som må gjøres er å løsne slange inn til varmeapparatet som er i motorrommet og skru ut de 2 skruene på braketten.. så løsner du det du finner av skruer på midtkonsolen.. og skru ut ut skruene som holder apparatet.. noen på torpedoveggen og noen nede ved gulvet.. å løsne alle kablene.. bare la midtkonsolen henge løst og ta den ut sammen med varmeapparatet.

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke tid til å ta bilder når jeg demonterte 240'n.. men er bare å løsne alt til midtkonsollen så kommer det ut.. ganske enkelt egentlig..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske lett/banal jobb, men en DRITTJOBB uten like! :p Om du blir plaget med at ikke slangene vil løsne så blir det enda vanskeligere! De koster noen hundre stykket hos volvo-forhandler! (Et lite tips for å løsne di er å vri på slangene, men det er vanskelig og du kommer til å kutte deg masse på hendene og sikkert ende opp med å kutte den til slutt uansett!)

 

Ellers må du av med midtkonsollen (IKKE hele dashbordet).

Tappe kjølevesken.

Ta ut mattene over føttene.

Jeg tok ut ventilasjons-kanalene til de-frosterne helt på begge sider for å komme bedre til og hanskerommet!

 

Så må du løsne alle skruer og slikt som holder det, og så lirke og lure for å få det ut mot passasjersiden. Jeg vred hele apparatet litt for å få det til! Og om du synes det er tungt og vanskelig og vondt på hendene så tenk på at det er ingenting mot når du skal ha det inn igjen!! ;) ;) Men som Locked sier: det finnes værre biler å skru på! ;)

 

Bare husk på å sette den gummi pakninga/lista som er ved inntaket til varmeapparatet skikkelig på og med en gang, er jo litt kjipt og måtte ta apparatet ut igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte vel 3-4 timer på å få det ut siden slangene satt sånn fast og hvis jeg kutta dem ville jeg ikke få klar bilen før over helga, men hvis jeg hadde kutta med en gang kansje litt over en time!? Så plagdes jeg en del med å få den nye vifta til å passe siden den ikke var lik den ganle (selv om begge var original) så der gikk det vel en time eller to, så gikk det nok 2 timer å få det skikkelig på plass!

 

Ville nok brukt MYE kortere tid om jeg skulle gjøre det igjenn, men det kommer jeg nok forhåpentlig vis ALDRI til å gjøre!!! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår