Gå til innhold

2 eller 4 OHM

Ranger emnet

Kong-Erik J

Anbefalte innlegg

Har en liten problemstilling her:

Har et DVC basselement med 2x4ohms spoler... Denne skal kobles på en 2-kanals forsterker. (Dynabel BF2502) Denne er oppgitt til 2x250w i 4ohm,2x425w i 2ohm eller 850w brokoblet i 4ohm.

Hadde tidligere begge spolene i paralell å brokoblet dette over 2kanaler,DET tror jeg drepte min forrige forsterker,men om jeg seriekobler spolene for så å brokoble det...Blir lasta på forsterkeren da 4ohm?

Hvordan skal jeg få koblet det slik at forsterkeren yter mest mulig uten å brenne utgangstransistorene?

Link til forsterkeren som skal brukes: http://www.mamut.com/dynabel/subdet380.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten problemstilling her:

Har et DVC basselement med 2x4ohms spoler... Denne skal kobles på en 2-kanals forsterker. (Dynabel BF2502) Denne er oppgitt til 2x250w i 4ohm,2x425w i 2ohm eller 850w brokoblet i 4ohm.

Hadde tidligere begge spolene i paralell å brokoblet dette over 2kanaler,DET tror jeg drepte min forrige forsterker,men om jeg seriekobler spolene for så å brokoble det...Blir lasta på forsterkeren da 4ohm?

Hvordan skal jeg få koblet det slik at forsterkeren yter mest mulig uten å brenne utgangstransistorene?

Link til forsterkeren som skal brukes: http://www.mamut.com/dynabel/subdet380.htm

Du får koble en spole på hver kanal.

Impedansmessig skulle det bli det samme som å seriekoble spolene og brokoble forsterkeren.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da blir det vel bare 250w per spole? 500w totalt...

Om jeg seriekobler spolene blir det 8ohm?! å brokobler,vil da forsterkeren "se" 4ohm å yte 850w??? Om noen kunne gitt meg et klart svar på dette hadde det hjulpet meg veldig ;)

Hvorfor skulle forsterkeren se 4 Ohm når du har seriekoblet til 8 Ohm da...?

Kretsens totale impedans vil jo være 8 Ohm ;)

Skrev jo i sted at det blir det samme.

Trenger du så mye mer enn 500 W?

Er veldig lite forskjell i lydtrykk på 500 W og 850 W, max. 2 dB.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte nettopp kalkulatoren på : http://www.bcae1.com.

Slik hadde jeg koblet det tidligere:

spk1dvcp.gif

This image shows the DVC driver with both voice coils wired in parallel. This presents a 2 ohm mono load to the amplifier which may damage most amplifiers.

Ser ut til at jeg bare må koble til en spole pr kanal slik beemerZ1 foreslo...

Ser ikke ut som det kan kobles annerledes uten å få farlig lav impedanse.

Seff seriekobling å bro sammen går,men det blir jo det samme...fortsatt 4ohm pr kanal... BLAH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekobling er best, lydmessig og med tanke på levetiden til forsterkeren.

Jeg har imidlertid brokoblet stereoforsterkere på 2-ohms last før, og det har holdt bra i lang tid! Aldri ødelagt noen forsterkere! :) Bare husk at de går varme tidligere om du spiller høyt lenge (du får jo spilt høyere enn ved serie, likevel, så klart). Dette kan ødelegge "dårlige" forsterkere (uten termisk beskyttelseskrets).

Uansett hvordan du kobler, må jeg hvertfall anbefale brokoblet! Om du sender stereosignal til sub'en (en kanal pr. spole) vil du få vesentlig dårligere ytelse, og du kan faktisk ødelegge forsterkeren din om du er riktig uheldig!

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider