Gå til innhold

940en blir rånebil (med stil)

Ranger emnet

yoyofish

Anbefalte innlegg

Her skal jeg komme med updates og info om min 940.

Fakta om bilen:

Volvo 940 turbo (lavtrykksturbo), 1995 modell

M90, B230FK, 236.000km.

Kjøpte den for en del måneder siden, husker ikke helt nøyaktig. ;)

Farge vinrød perlemor.

Har ikke lappen enda, får den i Januar (forhåpentligvis :P).

Så bilen står på landstedet vårt, hvor vi har stor garasje, og blir fiksa på.

Ting som er gjort:

- Lakkert diverse paneler inni i bilens farge

- Montert nye høytalere, kabler, cd-spiller, bygd baskasse

- Montert senkefjærer bak

- Tatt av lyktepusserne, sparkla igjen hullet og lakkert

Ting som skal gjøres frem til den store dagen:

- Montere ferdig senkefjærer og nye støtdempere foran

- Bytte clutch

- Montere lys og plexi på basskassa

Alt til bilstereoen kjøpte jeg hos BRL i Sverige. (http://www.brl.se)

Består av:

Sony hovedenhet

Gas Alpha 5,25" frontsystem

Gas Alpha 6x9" i hattehylla

2xGas Metal 12" bassere

2xGas Alpha x4 forsterkere

Brukbare kabler

Basskassa er bygget så den passer akkurat perfekt under hattehylla. Sparkla baksiden av den 4 ganger, og pussa den med pussepapir i forskjellige finheter, det fineste var 800 korn. Deretter lakkerte jeg kassa i samme farge som bilen, og klarlakk oppå der. Ble brukbart. Har dessverre ikke bilde av ferdig resultat.

Forsterkerne er montert på kassa, og foran forsterkerne skal jeg ha plexi glass. Kassa skal lyses opp av røde leds.

Senkefjærene er av merket Lesjöfors, skal senke 30mm eller noe, men siden min er Turbo skal de vel senke enda mindre. Har montert bak nå og er nok

i virkeligheten en god del mer enn 30mm. Ble ganske pent lav syns jeg. :)

Når jeg monterte fjærene foran oppdaget jeg at den ene støtdemperne var helt slutt. Kunne trykke den ned og der ble den. :P

Ikke helt bra... Så nå blir det nye dempere, mest sannsynlig Bilstein Sprint tenker jeg. Hvis noen har tips om andre dempere kan dere godt tips meg!? ;)

Clutchen jeg skal montere er sterke enn original, og består av Sachs TP-712 trykkplate, og en 240mm lamell. Tror den holder til ca. 500nm.

Her kommer noen bilder, har vært litt rot i bildemappa mi, så har ikke bilder av alt som er lakkert i innredningen, og ferdig basskasse.

CIMG0002.jpg

CIMG0004.jpg

CIMG0006.jpg

CIMG0010.jpg

CIMG0079.jpg

CIMG0082.jpg

CIMG0088.jpg

CIMG0090.jpg

CIMG0093.jpg

CIMG0049.jpg

CIMG0023.jpg

CIMG0027.jpg

CIMG0031.jpg

CIMG0033.jpg

CIMG0035.jpg

CIMG0077.jpg

CIMG0087.jpg

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

gått tips deg ang den basskassa,hvis det er glava isolasjon du har der så få det ut,du kan risikere å ødlegge elementene + at du vil få bilen fylt med dritt....

Her er en link som du kan lese litt på.....http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=68905 :thumb

Hmm, takk for at du sier ifra.

Fant ikke noe informasjon om at Glava kan ødelegge elementene på de sidene, hadde du giddi å finne det for meg?

Er Glava som er inni så... Har brukt dette i høytalere før også, men har fungert helt fint da.

850R clutch ja..

Bra lyd i bilen da? hvordan fungerte det med basserne?

Vendt de forrover eller bakover?

Så det er det jeg har? :P

Jeg kjøpte den fra KG-trimning, og står bare oppført som sterkere clutch til M90 (eller noe i den duren) der. Den skal nok holde for laaangt mer effekt enn det jeg noen gang kommer til å ha (hvertfall med M90 i bilen). ;)

Fin 940,extremt tøft med lakkerte intr.detaljer

Takk for det! ;)

Kommer bilder av dørene og basskassa også senere.

Samt bilder av lyktene uten pussere. ;)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,hvis du leser link nr 2 så står det om rockwool som oxo er laget som isolasjon og det er bortimot samme stoffer som det glava er laget av....

Slik står det...:

Anbefaler ikke å bruke Rockwoll.

Som nevnt prøv heller uten først.

Sett inn noen stivere, muligens kle noen asfalt matter på sidene, lag dobbel front vegg, slik at høyt. blir innfeldt.

trukke rockwool er helt fint å få inn mellom spola heller gitt...... :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,hvis du leser link nr 2 så står det om rockwool som oxo er laget som isolasjon og det er bortimot samme stoffer som det glava er laget av....

Slik står det...:

Anbefaler ikke å bruke Rockwoll.

Som nevnt prøv heller uten først.

Sett inn noen stivere, muligens kle noen asfalt matter på sidene, lag dobbel front vegg, slik at høyt. blir innfeldt.

trukke rockwool er helt fint å få inn mellom spola heller gitt...... :thumb

Aha, da så. :)

Får vel få tak i noe dempeull eller noe slikt da, kassa står ikke i bilen for øyeblikket så da er det jo relativt enkelt å bytte..

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Pen bil!

Ble skikkelig bra de lakkerte detaljene.

pusset du de skikkelig glatte å plast grunna før lakk å klar lakk?

Må si detta er litt av en første bil, grom da!

Angående anlegget ditt ville jeg nok spandert på meg en cd spiller med 3 linje utganger hvis jeg var deg så du kan justere mere, altså fade fram fade bak uten å få noe innvirkning på subben. Ser du kjøre y ledd å det som er der.

Videre ville jeg anbefalt enten skille vegg i bass kassa eller en 2 kanals forsterker kontra en 4 kanals, nå vil subbene jobbe sammen å da må du i alle fall få justert dem helt riktig (sia du må bro koble på 2 og 2 kanaler sia du har 4 kanals)

Men uansett,detta blir boller å brus! stå på! :thumb

mvh

Vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil!

Ble skikkelig bra de lakkerte detaljene.

pusset du de skikkelig glatte å plast grunna før lakk å klar lakk?

Må si detta er litt av en første bil, grom da!

Angående anlegget ditt ville jeg nok spandert på meg en cd spiller med 3 linje utganger hvis jeg var deg så du kan justere mere, altså fade fram fade bak uten å få noe innvirkning på subben. Ser du kjøre y ledd å det som er der.

Videre ville jeg anbefalt enten skille vegg i bass kassa eller en 2 kanals forsterker kontra en 4 kanals, nå vil subbene jobbe sammen å da må du i alle fall få justert dem helt riktig (sia du må bro koble på 2 og 2 kanaler sia du har 4 kanals)

Men uansett,detta blir boller å brus! stå på! :thumb

mvh

Vemund

Jepp, mange fornuftige ord her. :)

Plast grunna, lakka, og så klarlakk ja. Pussa en stund ja. 400 papir først og 800 papir etterpå. Ble bra. :)

Du har jo så absolutt rett i alt hva gjelder stereon, men, det var penga som styrte, og må si meg meget fornøyd i forhold til hvilke penger jeg har lagt ut! :)

Fullt mulig det blir litt oppdateringer på den fronten senere. ;)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider