Gå til innhold

940en blir rånebil (med stil)

Ranger emnet


yoyofish

Anbefalte innlegg

Hadde bare brukt den du har i nå jeg. Er klart at det går ann å trimme på noe annet. Ser du har hatt en sekser, der har jeg 0 peiling på blokk og sånt. Må bare få lov til å si min mening; hvitmotorene (altså femmer'ne) er ikke beregnet til trimming. dem yter best der dem er originalt, med mindre du vil gjøre STORE modifikasjoner, for å få en holdbar motor da. Så f.eks en T5 eller T5R.motor er fint, bruk den original og bare hiv den inn... Er alu-blokker som ikke tåler allverden i forhold til gode gamle rød-blokka + at det er spaghetti-råder i de femmer'ne. og masse annet jall... Skal du ha femmer, så stikk til sverige å finn en t5 eller t5r du. Skal du ha sekser, så få tak i en s80T6-motor, (må bruke datasprut) fra sverige den og. Eller så kan du jo tukle med den 960-sekser'n, men det får du ordne med selv, der vil ikke jeg blande meg inn så mye.

 

Rart du ikke har peil på sekserne, når femmerne er samme motor med en sylinder mindre... Har førøvrig selv ikke særlig erfaring med noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

BurnPrOOf: Du sier jo du har 0 peiling på vitmotorene så da er det vel best å ikke uttale seg? ;)

 

Femmerne har ikke interessert meg stort, vet ikke mye der, men sekserne er det mange i Sverige som kjører overtrykk på med svært gode resultater.

Flere har montert turbo(er) og kjører med lavtrykk, uten å gjøre noe som helst med blokka. Du kan da lett plukke ut ca. 300hk.

 

Senker man kompresjonen noe, kan man lett plukke ut 400hk, med original innmat. Til og med originalt sprut kan brukes, selv om dette ikke er optimalt.

Over 400hk begynner grensen å gå.

 

En svenske på TPC forumet ved navn lillegarver har nylig bygget en sekser basert på s80t6 motoren, som han har bremset til 650hk.

Denne har da selvfølgelig nye råder osv. Har har tett flere "cylinder leak" tester (eller hva det nå heter, måler hvor tett sylinderen er hvertfall), og motoren ser ut til å bli tettere og tettere jo mer den kjøres.

Har har ikke gjort noen betydelige modifikasjoner med blokka i seg selv.

 

Hva jeg har inntrykk av, så holder vitmotoren like bra for trimning som de gamle støpejernsklossene, så lenge de behandles bra (gjelder jo for rødblokkene og det).

 

Du har jo også s90r her som hadde 426hk i sin bil med sekser med original innmat, nå gikk vel den til åt skogen til slutt, men 426hk er å tøye grensene..

 

DaButcher har vel også gjort endel research på området, og funnet ut at vitsekserne er meget gode motorer å trimme.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer lillegarver fra TPC, som jeg anser har rimelig peiling på sekserne etterhvert:

"Kortfattat:

Byt vev till den med 90 mm. slag (ifrån 3.0). Volymen blir då 2784 cc.

Släng i 850 Turbo kolvar.

Fixa grenrör och turbo(s).

Fixa sprut.

 

Man får en motor med vettig kompression som tål överladdning, ta upp fönster i vevhuset sen är det bara att gasa. Med std delar håller det för 500hk dock krävs bra mappning å stabilt bränslesystem. Lägg altså pengar på bra motorstyrning & spridare/pumpar.

 

Med 415hk/575Nm@1,0bar fick min maskin gå fullgas mest hela tiden utan några som helst problem.

 

Anledningen till att man kör dubbelturbo är att det är billigt i förhållande till respons/effekt uttag. 2st 15T från ex T5 kan man köpa för ca 1000kr st och det räcker lätt till 500hk. Med enkelturbo kan man plocka ut rejält med effekt, kostar dock med stor turbo, wg mm."

 

Sitat no1_martin:

"Vi kör med en Hx52 ganska billigt alternativ. Den var ju lika billig som en 16T och tycker man det är tråkigt att inte ha massa ketchup så är rådet att inte bygga på någon Vitsexa."

 

Bremsepapir bra no1_martin's 240, original blokk, originalt sprut, mappa selvfølgelig:

bromsning1.jpg

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker takker! :D

 

245_original: Ja, er utrolig digg å ha så flott bil så tidlig! :)

 

BurnPr00f: Jepp, ligger enten brett eller halvbrett i de fleste svinger med snø. :P Er herlig sladdeføre for tia! ;)

Men som du sier skal man passe seg, er fort å kjøre i grøfta. Var ute å kjørte igår kveld og så begynte det å snø, lå i en lang sving i 70 og planta gassen i bunn men merka at det var sinnsykt glatt så slapp opp fort. Kunne fort mista kontrollen da, så tar det litt pent hvertfall! ;)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår