Gå til innhold

Hvordan bygge bagasjerom på 1-2-3

Ranger emnet

fribbern

Anbefalte innlegg

Etter div forespørsler, så bestemte jeg meg for å lage en tråd i steden for å svare alle på pm hele tiden.

Dette er hva jeg har gjort med mitt bagasjerom:

Min plan er å ha subbene på vær sin side i bagasjen, skal bygge opp gulvet, og ha mine to forsterkere i plexi under gulvet. Men samtidig må jeg kunne komme til reservehjulet.

Først må man tømme ALT baki der.

b2382cfe.jpg

Så var det å maskere sidene av bagasjen, for jeg har tengt å bygge det i glassfiber for å få utnyttet plassen mest mulig. Jeg maskerte først med maskeringstape, så la jeg alufolie oppå der igjen. kjedelig å få det på lakken i bilen.

Ferdigmaskert.jpg

Maskert.jpg

Her har du et bilde av alt utstyret jeg har brukt.

Plyester, herder, noe å blande det i. Aceton til å rense utstyrer, hansker, maler rulle, kan også bruke pensler, jegrnrulle, for å rulle ut alle luftboblene, og litt annet som kommer godt med til maskering osv.

Utstyr.jpg

Glassfiber.

Glassfiber.jpg

Har ikke noe bilder av selve støpingen, men kan forklare litt. Glassfiberen reiv jeg i mindre biter, klippet ikke, for vis du river så får man ikke kanter. Dyppet så malerrullen i en polyesterblanning. 1% herder i polyesteren. Jeg la 2x3 lag med glassfiber. Det vil si først la jeg 3 lag, lot det tørke så la jeg 3 lag til.

Dette vil da danne baksiden av kassene.

Forsiden og toppen av kassen ble laget i MDF plater, det er dødt treverk, slik at det ikke beveger seg, MDF platen er ca 3 cm tykk. og leveres i 240X160 cm. Jeg brukte nesten hele platen og den kostet 600 kr trur jeg. Når jeg skulle beregne hvor store plater jeg skulle kutte ut brukte jeg papp til å beregne.

Slik ble det seende ut. har jeg forklart meg uklart her eller det er noe dere ikke forstår så spørr.

Kasse2.jpg

Kasse.jpg

For å få subben "felt" inn i kassen (Sån at subbkanten går likt med subben.)

Dårlig tegning i paint. HA HA.

Rød er front platen. Grønn er en ring som er bak frontplaten.

5cda30a9.jpg

I frontplaten skjørte jeg ut hull som er like stort som subben (12") i ringen skjærte jeg ut slik at man kan feste subben i den, Disse Ble limt og skrudd sammen.

Ser du nærmere på bildet av kassen forfra så kjønner du det kanskje.

Kassene var jo ikke helt tette, så der var det litt jobb. Spesielt i hjørnene var det vanskelig å tette. Litt limblanding og sagflis gjorde susen.

Kassen passet fint inn i bilen igjenn.

Kassemedelement.jpg

Da var det å starte med gulvet.

Kjøpte meg mdf plate 6mm tykk. 240x160cm. koster i unnerkant av 200kr.

Laget først bunneb av gulvet.

db80f73e.jpg

Så brukte jeg 2"4" for å bygge opp gulvet. De er ac 10cm tykk og det var det jeg trengte.

ab9ff38e.jpg

Slik brukte jeg pappen til selve gulvet:

Tapet sammen mange mindre biter for å få det akurat.

5b3aafaf.jpg

Så var det å kutte ut hull til mine forsterkere.

86bbe412.jpg

Da var det bare å trekke det:

5e16ad5e.jpg

bef91a1f.jpg

Nå er det slik at jeg bare kan vippe opp gulvet og komme ned til reservehjulet. Og fortsatt heg jeg muligheter til å bruke bagasjen.

Her er det (nesten) ferdige resultatet.

fcfb2ab2.jpg

b36be03d.jpg

Har prøvd å forklare det jeg har gjort, men vet jeg ikke er så veldig flink til å ordlegge meg, er det noe jeg har forklart dårlig, noe noen lurer på, så er det bare å spørre meg. svarer gladelig på alle spørsmål.

Husk, finnes ikke dårlige spørsmål, bare dårlige svar;)

Håper noen får nytte av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut det du har gjort.. Men veier det ikke en del de plankene baki der nå?

50\50 vekt fordeling kiddie

Va gydd dette, men hvis du skal gjøre det igjen ville jeg ikke lagt glassfiberen.

Inne i bilen, DET lukter som et helvete.

Lage heller en form av foam, ta den ut av bilen og legg over glassfiberen.

Så slipper du glassfiber lukta i bilen

:thumb

Bra dette, mangler bare led lys under glasset :afro

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du gjøre det uten å legger på glassfiber?

Hadde en vifte som blåste ut av bagasjen mens det tørket, men det er klart at lukta satt i noen uker. men hva ofrer man ikke for lyden??? :D

Du legger glassfiberen etterpå, utpå foam mold/plug.

Så "graver" du ut skummet når fiberen er herdet

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette skal du ha ros for! Er fabrikkmessig utført. :)

Menne..

1. Åssen funka det med malerull vs kost? Aldri sett noen bruke det før..

2. Beregnet du korrekt volum i forhold til kravet til elementene? Siden du tok med den fliken forover. Utgjør den mange liter?

3. Kassene dine står vel flatt på gulvet? Er det oppbygde gulvet i midten nok til å låse fast kassene? Eller har du laget en låsepatent?

4. Har du planlagt noe gitter over elementene? Mot bagasje..

5. Du skal sikkert ha glass over forsterkerne og vifter? Og hvor mye belastning tåler gulvet? Tenker sånn hvis-om-atte en kamerat skal dille med noe i baksetet og setter all tyngden sin midt oppå plata.

Dere andre skal bare drite i hva tre meter 2x4" veier, for selve anlegget veier nok mye mer alene :D

PS! Du Friberg'n. Det var ikke en idé å vaske bilen før du sto og gnikka deg inntil den a? Blir riper i lakken jo.. :(

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette skal du ha ros for! Er fabrikkmessig utført. :)

Menne..

1. Åssen funka det med malerull vs kost? Aldri sett noen bruke det før..

2. Beregnet du korrekt volum i forhold til kravet til elementene? Siden du tok med den fliken forover. Utgjør den mange liter?

3. Kassene dine står vel flatt på gulvet? Er det oppbygde gulvet i midten nok til å låse fast kassene? Eller har du laget en låsepatent?

4. Har du planlagt noe gitter over elementene? Mot bagasje..

5. Du skal sikkert ha glass over forsterkerne og vifter? Og hvor mye belastning tåler gulvet? Tenker sånn hvis-om-atte en kamerat skal dille med noe i baksetet og setter all tyngden sin midt oppå plata.

Dere andre skal bare drite i hva tre meter 2x4" veier, for selve anlegget veier nok mye mer alene :D

PS! Du Friberg'n. Det var ikke en idé å vaske bilen før du sto og gnikka deg inntil den a? Blir riper i lakken jo.. :(

1: Jeg synes rulle er enklere, litt dyrere men enklere, med pensel har man en tendens til å dytte glasfiberen bortover, lettere å unngå med rulle.

2: Kassene er begge 36 liter. glemte å nevne det, brukte oisporbiter til beregne det.

3: Gulvet i midten er nok, men jeg har festet det mere. er festet med en skrue fra innsiden av kassen. Vis du ser på bildet, så er det metal, hulrom hvor påfyllingsrør går, og metal igjenn. skrudde kassen inn i det første der.

b71bc236.jpg

4:Ja jeg skal ha gitter over elementene, for det kan fort komme ting inntil når det ligger noe bak der.

5:Jeg har selv stått oppå der med hele vekta min (84kg). ikke noe problem.

Riper ja, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider