Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

Originally posted by Ascona

 

Du snakker om de samme hjulene som fra før ikke har grep? eller hvilke hjul snakker du om?

 

Du tror vel ikke på at FWD er bedre enn RWD?

Jeg spør igjen, HVORFOR har RWD biler høyere minstevekt i foreksempel STCC enn FWD?

Veigrepet er der det, det gjelder bare og utnytte det på riktig måte! Noe går til og svinge, noe til og drive! Men når man ikke svinger lengre kan man utnytte det "ledige" veigrepet til og drive

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mondeo

Veigrepet er der det, det gjelder bare og utnytte det på riktig måte! Noe går til og svinge, noe til og drive! Men når man ikke svinger lengre kan man utnytte det "ledige" veigrepet til og drive

 

Og med RWD kan man bruke veigrep til både fremdrift og svinging, samtidig..

 

Jeg spør for tredje gang:

Hvorfor har RWD biler i STCC høyere minstevekt enn FWD biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKAY Et par ting:

Skal man kjøre fort på bane eller vei så er ikke sidelengs veien å gå, da må man kjøre smalt, se på Bruno Arntzen en av Norges beste rallysjåfører og det var med en FWD, Det er ikke mange som henger på med en som kan kjører FWD effektivt, Det er riktig det an et Fwd understyrer, men se på Petter Solberg oppsettet han har tilsier understyring og det er da det går fort, samt mye enklere å venstre bremse. Man blir ikke flink til å kjøre en Fwd på noen få år.

 

Men det viktigste:

Smaken er som baken, den er Delt

 

 

MVH

 

QuattroQuattro

AUDI QUATTRO TO THE PEOPLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at BMW'en tørker av Tigraen denne gangen - Tigra er basert på det temmelig primitive Corsa chassiset mens BMW 3-serie chassiset veier opp for overvekten.

 

Å sammenligne fwd og rwd rent teoretisk uten faste holdepunkter blir meningsløst - du finner lett eksempler på situasjoner hvor alle er overlegne...

 

Jun Lancer Evo V, 527ps, 606nm 1.10,7s - mod 4wd

SHK-Porsche GT3 420ps, 421nm 1.10,7s - mod rwd

Gemballa GTR 600, 600ps, 650nm 1.11,6s - mod 4wd

DTC Opel Astra, 220ps, 225nm 1.11,8s - race fwd

 

Et knippe forskjellige originale gatebiler...

 

Audi RS4 380ps, 440nm, 1.17,5s - quattro

BMW e46 M3 343ps 365nm 1.17,6 - rwd

AMG E55 354ps 530nm 1.18,2 - rwd

Lotus Elise 111s 160ps, 175nm 1.18,5s - rwd

Ford Focus RS, 215ps, 310nm, 1.18,9s - fwd

Honda S 2000, 240ps, 208nm, 1.19,6s - rwd

Chevrolet Corvette Z06 344ps, 483nm 1.19,5s - rwd

 

Så er det bare å diskutere i vei - er fwd bedre når en racebygget 220hk Astra henger på en Gemballa GTR? Er rwd overlegent når en rwd E55 AMG henger av en Focus RS? Hva med RS4 quattro mot Corvette Z06?

 

Tror kanskje det er flere ting som virker inn enn i hvilken ende bilen drives :rolleyes:

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

Jeg spør for tredje gang:

Hvorfor har RWD biler i STCC høyere minstevekt enn FWD biler?

 

Fordi fwd bilene sliter fordekkene raskere. Spør Tommy Rustad om det er mulig å sette brukbare kvaltider i en Primera..? BMW'ene var vel ikke akkurat faste gjester på pole i STCC i fjor?

 

STCC 2003 testdag Karlskoga 18 april

 

1 Richard Göransson BMW 320i 1:10.081

2 Tommy Rustad Opel Astra 1:10.241 +0.160

3 Fredrik Ekblom Audi A4 1:10.382 +0.301

4 Tomas Engström Honda Civic Type R 1:10.426 +0.345

5 Jan "Flash" Nilsson Volvo S60 1:10.459 +0.378

6 Carl Rosenblad BMW 320i 1:10.604 +0.523

7 Tommy Kristoffersson Audi A4 1:10.640 +0.559

8 Patrik Ernstsson BMW 320i 1:10.842 +0.761

9 Mattias Andersson BMW 320i 1:10.886 +0.805

10 Johan Sturesson Seat Leon 1:11.239 +1.158

11 Robin Rudholm Seat Leon 1:12.064 +1.983

12 Jan Brunstedt BMW 320i 1:21.050 +10.969

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvordan man snur og vender på ting så er det fysikken som gjelder, ingen ting kan overskride de fysiske lover.. uansett..

 

poenget er vel mer det at heller ingen klarer å bygge ting bra nok til å utnytte lovene fullt ut, derfor kan det virke som ting som i teorien er bedre, kan komme dårligere ut, i enkelte tilfeller.. og i andre igjen så stemmer teorien.. men det skyldes alle mulige andre faktorer enn akkurat det at det er fwd eller rwd eller awd..

så forutsatt LIK og OPTIMAL vektfordeling og chassis og ALT, med kun den forskjellen at det trekker foran eller bak, så er bak bedre.

 

Corvette: du mener at det er lettere å kontrollere overstyring enn understyring, og de som mener noe annet ikke har opplevd ordentlig understyring, men at det uansett går å hente inn overstyring??? og av den grunn er rwd også best??

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det andre ting som spiller inn! Min påstand er at: Bakhjulstrekk er en fordel på en tørr asfaltbane og fra stående start! Dessuten er det morsommere på de fleste underlag! Dessuten tåler den bedre store effekter!

 

Forhjulsdrift tar seg frem bedre, man kan udiskutabelt holde større fart gjennom svinger på de fleste underlag, bortsett fra tørr asfalt, bilen er stødigere på glatta, og mindre effektap i drivverk! Slik jeg ser det har forhjulsdrift flere fordeler, og dermed er det beste rent generelt, men det er jo opp til hver enkelt hva man prioriterer! Jeg bruker bilen min hver dag hele året og da er FWD best! Skal man kun leke foretrekker nok også jeg RWD, men noen av påstandene her tyder på at enkelte foretrekker det ene fordi de aldri har prøvd det andre!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså. ikke glem nå at dere blander FWD og RWD med sand gru snø etc, MOT asfalt. DA foranderer mye av stilen seg...

 

på en tør asfalt bane kan en vanlig fwd som STCC bil ha like gode tider som rwd... den som vil tape mest tid i svinga er 4x4,. bortsett fra at dem aksler bedre på rett strekka...

 

men hva om dere nå tar bila ut på rally banen?... da er ikke FWD like overlegent vel.....?

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

altså. ikke glem nå at dere blander FWD og RWD med sand gru snø etc, MOT asfalt. DA foranderer mye av stilen seg...

 

på en tør asfalt bane kan en vanlig fwd som STCC bil ha like gode tider som rwd... den som vil tape mest tid i svinga er 4x4,. bortsett fra at dem aksler bedre på rett strekka...

 

men hva om dere nå tar bila ut på rally banen?... da er ikke FWD like overlegent vel.....?

Hva med å lese hele tråden? Hva er forresten en rally bane? Rally kjøres på vanlige avstengte veier, Rally cross derimot kjøres på baner med blanding av grus og asfalt og ved tørt føre er nok ikke FWD noen stor fordel her p.g.a at starten betyr mye! Men i Div 2 går det et par BMW som ikke hevder seg mot Xsara, Astra og 306, noe som jo kan ha andre årsaker!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår