Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

Originally posted by espen

Når det gjelder sidegrep så er ikke det noen særlig god indikator på ytelser. Men når det er sagt er ikke 1,06G noe å ramme inn og henge på veggen - tror ikke det er blandt de ti beste en gang hos Sport Auto. De måler i alle fall 1,3G på en Ferrari 575M og en Porsche GT3.

 

 

Når det kommer til kjøreegenskaper så er jo ikke sidegrep noe spesielt god måte å måle på. Leste i et bilblad for lenge siden der de hadde tatt en gammel civic og gjort den dønn stiv på ene siden og satt på fete dekk. Da de kjørte rundt i sirkler med den dro de 1,2G.

 

Kjøreegenskaper går mer på balanse i bilen og evne til raske retningskift enn å kjøre fort rundt i sirkler. Dette fordrer jo også at man kan dra mye G i en sving, men det alene gir ikke grunnlag for å si at en bil har gode kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by SeVe|n|On

Dere som sier RWD er så mye bedre enn FWD og Omvendt! Hvorfor ikke spørre en som haar skikkelig greie på BILKJØRING, et WRC forum eller.no ?

 

Personlig så vil jeg tro at jeg kjører fortere med en FWD enn RWD på ei bane. og dere som tror det motsatte... Hvorfor er det alltid slik at de med FWD kjører fortere på bane enn de med RWD ? Er alle med FWD bedre sjafører ??? Kjenner en med en CIVIC VTI og 170 hk, er ingen RWD gutter til nå som jeg har sett som har tatt svinga så fort som han.

 

Bremser ut ræva litt og holder full gass gjennom hele svingen.

 

Kan ikke han henge seg på turen jeg og Essex skal ha da? 2 meget kompetente RWD biler, med minst en elendig sjåfør, mot en feilhjulstrekkt riskoker..

Veiene det er snakk om er veldig svingete, og en virkelig utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

 

 

Når det kommer til kjøreegenskaper så er jo ikke sidegrep noe spesielt god måte å måle på. Leste i et bilblad der de hadde tatt en gammel civic og gjort den dønn stiv på ene siden og satt på fete dekk. Da de kjørte rundt i sirkler med den dro de 1,2G.

 

Kjøreegenskaper går mer på balanse i bilen og evne til raske retningskift enn å kjøre fort rundt i sirkler. Dette fordrer jo også at man kan dra mye G i en sving, men det alene gir ikke grunnlag for å si at en bil har gode kjøreegenskaper.

 

Men akkurat det er en av de få tingene man enkelt kan sette et tall på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

 

 

 

 

Kjøreegenskaper går mer på balanse i bilen og evne til raske retningskift enn å kjøre fort rundt i sirkler. Dette fordrer jo også at man kan dra mye G i en sving, men det alene gir ikke grunnlag for å si at en bil har gode kjøreegenskaper.

 

 

 

Er litt enig her da, å kunne forandre retning er klart viktig, men om den skifter retning og så ikke har noe å stille opp med når den er satt i posisjon, så er jo ikke det helt topp.. Og hvem sa at Z06 hadde trøbbel der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

 

håper nå for guds skyld du mente stikk motsatt av hva du skrev..

du sier faen ikke at en 4x4 drar bedre igjennom svinga enn en rwd på asfalt ass......!!!

 

Da har du en DEL å prøve ut!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Jeg siterer:

 

Hvis vi skal sitere så får vi sitere noe som gir mening:

 

As you've no doubt guessed by now, it's a clear win for the Carrera 4S, but what of the opposition? Well, of the ZO6, M Coupe and Tuscan S it seems almost churlish to mark any of them down.

 

The Corvette's case is hardest to argue simply because it is left-hand drive, import-only and, at least as far as the interior quality is concerned, not worth £50,000. That said, it has pace and presence in abundance, the reassurance of 100,000-mile major service intervals and a chassis that proves the Americans can get things right when they put their minds to it.

 

The M Coupe was included purely on the basis that it punches way beyond its fiscal weight, and for that we love it, warts and all. Crude but effective, it's a special car.

 

And the TVR, dynamically flawed though it is, trips every irrational, emotion-led switch in your body with its irresistible combination of visual and aural drama and no-holds barred delivery. I know its shortcomings, but I still want one so much it hurts. Let's just say that they all finish joint third.

 

All of which leaves the NSX in a solid second position. The latest tweaks have revitalised the now 12-year-old Honda. It is a deceptively quick car. Never raw and in-yer-face but seriously effective and superbly engineered. And after suffering a decade of jibes about its price, that £10k price cut now makes it look like remarkably good value.

 

As John Barker ponders, 'Had the new NSX been against the current stock 911, the verdict would have been much closer. What a bugger for Honda, then, that the C4S has come along and moved the game on.'

 

Z06 har sterke og svake sider, som alle andre biler - men den kommer jo ikke så godt ut i denne testen da - sist av 5 biler. Og den ligger etter Focus RS på bane, så jeg vet ikke om baneegenskapene veier opp for svakheter på vanlig vei.

 

Men for all del, fortsett å ha troen på Corvette. Jeg synes i grunn vi har kommet til veis ende jeg nå.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget ditt, og siterer meg selv:

 

'Grip levels are very strong, so you can learn to trust it and lean on it. Its brakes are superb, too, the best here with a wonderfully feelsome pedal that gives bite right from the top of its travel and doesn't induce chassis squirm, even on very bumpy corner entries. I'd say this points to a -sorted detail suspension set-up and a much stiffer structure than other Vettes.

 

 

Det står ikke akkurat noe om hvor treg den er rundt banen her.. Nei, du må nok finne noe bedre, for det står jo tross alt alt Corvette taper fordi den har rattet på "feil" side, MÅ importeres og er for dyr i england..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Kan ikke han henge seg på turen jeg og Essex skal ha da? 2 meget kompetente RWD biler, med minst en elendig sjåfør, mot en feilhjulstrekkt riskoker..

Veiene det er snakk om er veldig svingete, og en virkelig utfordring.

 

Kjører man seriøst om kapp på offentlig vei, konkurrerer man om hvem som er mest dust i hodet etter min mening.

Hva med å stille opp på bane i stedet?

Det er et mer egnet sted for slike tester, men det er vel ikke så interessant tipper jeg.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Kjører man seriøst om kapp på offentlig vei, konkurrerer man om hvem som er mest dust i hodet etter min mening.

Hva med å stille opp på bane i stedet?

Det er et mer egnet sted for slike tester, men det er vel ikke så interessant tipper jeg.

 

 

 

Jeg synes det er MER interessangt, liker ikke å råkjøre på veiene,, Men vi har liksom ikke noe valg, det er ikke nok treff, og her på vestlandet er det jo ingenting. Så da blir det på veien, idiotisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår