Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

Dere biter på som lillebroren min!!! he he..

 

Hevder ikke at jeg kan hva som kjører fortest på bane eller hvilke utregninger som trengs...

 

Jeg sier bare at FF ikke er noe moro!! Ikke noe annet!

Og dere biter på og da er det moro!!!!

Det er ikke noe moro!!

 

 

Men dere skjønner det ikke!!!!!

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Gran Turismo 3

Dere biter på som lillebroren min!!! he he..

 

Hevder ikke at jeg kan hva som kjører fortest på bane eller hvilke utregninger som trengs...

 

Jeg sier bare at FF ikke er noe moro!! Ikke noe annet!

Og dere biter på og da er det moro!!!!

Det er ikke noe moro!!

 

 

Men dere skjønner det ikke!!!!!

 

Du bør kanskje holde deg til å spøke med lillebroren din du.

Men har du prøvd mange bra oppsatt FF biler?

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Du bør kanskje holde deg til å spøke med lillebroren din du.

Men har du prøvd mange bra oppsatt FF biler?

 

Nei.. men jeg har kjørt colt over skauen til gardermoen på vinteren... Det var gøy!!! UNDERSTYRT!!!!

 

Mer moro å kjøre sierra..

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha alt fremme lønner seg på grus med lave effekter, utenom det, så har det ikke noen fordeler på banebruk.
Helt enig Robert! Med lave effekter!

Integra type R er vel ganske nærme grensa for hvor mye gamp du kan ha med FWD.

Putt i noe mer, og det blir ihvertfall understyrt på grus!

 

Har to biler samme effekt, samme vekt og samme vektfordeling, vil det ikke være noen annen forskjell på rundetider enn det FWDen taper i starten, noe de fleste burde skjønne, da vekten under akselerering flytter seg mot bakhjulene, som det ikke er trekk på...

 

En gjennomstnittlig framhjulsdrevet bil har mer vekt over forhjulene enn bakhjulene. Dvs ikke 50/50 vektfordeling.

Grunnen til at noen her hevder at en FWD kjører fra en RWD er som de sier selv, at man bremser seg gjennom svinga.

Det vil si at de flytter enda mer av vekta fremover for å få svingt.

De øker da grepet på forhjulene (husk at et hjul vanligvis aldri bruker 100% av grepet sitt)

Så lenge man har relativt lite effekt, går dette greit, da forhjulene under bremsing og svinging da bruker nærmest maks feste. Men, når man da skal begynne å akselerere med de samme hjulene som du allerede bruker en god del av feste på, hva skjer da? Jo når du da overstiger maksgrepet på forhjulene, så slipper de, da UNDERSTYRER DET!

Joda, bakhjulene har i mellomtiden sluppet så vidt de også, fordi de ikke lenger har nok vekt på seg til å gi det grepet som trengs for å holde bakdelens sidelengs G-krefter. Men hva gjør man når det understyrer i en FWD, jo man slakker som regel av litt.. og da flytter tyngdepunktet seg tilbake til bakhjulene, og du er like langt, siden du da ikke har grep å bruke til å akselerere med!

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Nitrofish. Tror du har sagt det som er å si i denne diskusjonen igrunnen...

 

Men en Integra har muligens for mye gamper på grus vil jeg tro.. Den er sikkert rå altså, men jeg tror det kan være litt mye... Og på asfalt er det nok bedre med en RWD bil med lik effekt vil jeg tro... Litt bedre ut av svingene, og betraktelig bedre i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en med litt vett i skallen!

Er du virkelig fra Bergen? ;)

 

Men en Integra har muligens for mye gamper på grus vil jeg tro..

 

Ok, kan være enig i det da... ;)

 

 

Og på asfalt er det nok bedre med en RWD bil med lik effekt vil jeg tro... Litt bedre ut av svingene, og betraktelig bedre i starten.

 

JA!

Og mye morsommere på glatt føre!

 

Den er sikkert rå altså, men jeg tror det kan være litt mye...

 

Hehe...til å være FF...

 

Helt enig Nitrofish. Tror du har sagt det som er å si i denne diskusjonen igrunnen...

 

Enda jeg er bare 17 år....;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Enda jeg er bare 17 år....;)

 

 

jeg er også 17, og skammer meg over og bli satt i bås sammen med folk som deg og han grand tourismo karen. dere kommer med bastante påstander om ting det virker som dere overhodet ikke har noe peiling på. det er rett å slett flaut å lese! :rolleyes:

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden nu alle små ungene her sitter og sakker ned på forhjuls trekker, så lurer jeg litt på hvordan det har seg at en golf gti kjører raskere runder en en sierra cosworth??

 

Kjenner noen som kjører golf og den er så iritert på cosworth gutta for gjenom svingen så ligger det bestandig en coswort som man må slakke ned for og på slettene mangler golfen ett par 100 hk..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Siden nu alle små ungene her sitter og sakker ned på forhjuls trekker, så lurer jeg litt på hvordan det har seg at en golf gti kjører raskere runder en en sierra cosworth??

 

Kjenner noen som kjører golf og den er så iritert på cosworth gutta for gjenom svingen så ligger det bestandig en coswort som man må slakke ned for og på slettene mangler golfen ett par 100 hk..;)

 

En Gullgolf? :)

 

 

Hva med den lilla golf 1'ern som kjørte fra mr ruud racing? :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

 

 

jeg er også 17, og skammer meg over og bli satt i bås sammen med folk som deg og han grand tourismo karen. dere kommer med bastante påstander om ting det virker som dere overhodet ikke har noe peiling på. det er rett å slett flaut å lese! :rolleyes:

 

Er dette bastante påstander?:

 

En gjennomstnittlig framhjulsdrevet bil har mer vekt over forhjulene enn bakhjulene. Dvs ikke 50/50 vektfordeling.

Grunnen til at noen her hevder at en FWD kjører fra en RWD er som de sier selv, at man bremser seg gjennom svinga.

Det vil si at de flytter enda mer av vekta fremover for å få svingt.

De øker da grepet på forhjulene (husk at et hjul vanligvis aldri bruker 100% av grepet sitt)

Så lenge man har relativt lite effekt, går dette greit, da forhjulene under bremsing og svinging da bruker nærmest maks feste. Men, når man da skal begynne å akselerere med de samme hjulene som du allerede bruker en god del av feste på, hva skjer da? Jo når du da overstiger maksgrepet på forhjulene, så slipper de, da UNDERSTYRER DET!

Joda, bakhjulene har i mellomtiden sluppet så vidt de også, fordi de ikke lenger har nok vekt på seg til å gi det grepet som trengs for å holde imot bakdelens sidelengs G-krefter. Men hva gjør man når det understyrer i en FWD, jo man slakker som regel av litt.. og da flytter litt av tyngdepunktet seg tilbake til bakhjulene, og du er like langt, siden du da ikke har grep å bruke til å akselerere med!

 

...

 

Siden nu alle små ungene her sitter og sakker ned på forhjuls trekker, så lurer jeg litt på hvordan det har seg at en golf gti kjører raskere runder en en sierra cosworth??

 

Det har ikke falt deg inn at en Sierra Cossie veier ca 1300kg, mens en f. eks toer Golf veier drøyt 900? Da hjelper det ikke hvor mye hester det er i sierran...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Helt enig Robert! Med lave effekter!

Integra type R er vel ganske nærme grensa for hvor mye gamp du kan ha med FWD.

Putt i noe mer, og det blir ihvertfall understyrt på grus!

 

Har to biler samme effekt, samme vekt og samme vektfordeling, vil det ikke være noen annen forskjell på rundetider enn det FWDen taper i starten, noe de fleste burde skjønne, da vekten under akselerering flytter seg mot bakhjulene, som det ikke er trekk på...

 

En gjennomstnittlig framhjulsdrevet bil har mer vekt over forhjulene enn bakhjulene. Dvs ikke 50/50 vektfordeling.

Grunnen til at noen her hevder at en FWD kjører fra en RWD er som de sier selv, at man bremser seg gjennom svinga.

Det vil si at de flytter enda mer av vekta fremover for å få svingt.

De øker da grepet på forhjulene (husk at et hjul vanligvis aldri bruker 100% av grepet sitt)

Så lenge man har relativt lite effekt, går dette greit, da forhjulene under bremsing og svinging da bruker nærmest maks feste. Men, når man da skal begynne å akselerere med de samme hjulene som du allerede bruker en god del av feste på, hva skjer da? Jo når du da overstiger maksgrepet på forhjulene, så slipper de, da UNDERSTYRER DET!

Joda, bakhjulene har i mellomtiden sluppet så vidt de også, fordi de ikke lenger har nok vekt på seg til å gi det grepet som trengs for å holde bakdelens sidelengs G-krefter. Men hva gjør man når det understyrer i en FWD, jo man slakker som regel av litt.. og da flytter tyngdepunktet seg tilbake til bakhjulene, og du er like langt, siden du da ikke har grep å bruke til å akselerere med!

 

Jaja , sikkert riktig det der . Men på en ekstremt svingete vei ville nok fwd dra ifra . Da er ikke det snakk om å miste veigrep , da er det å komme seg raskest ut av svingen noe en fwd ville gjort .

Det er klart at visdu kan å kjøre så kjører du fortere med en bakhjulstrekker på de fleste plasser . Men på ekstremt svingete vei der du ikke greier å oppdrive nokk fart ville fwd ha større fart ut av svingene som fører til at fwd kjører ifra rwd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar meg hvorfor!!!

 

:rolleyes:

 

Eller drar du en Vidar Theisen KLM version:

"Det, det...det bare er sånn......"

 

Men på en ekstremt svingete vei ville nok fwd dra ifra . Da er ikke det snakk om å miste veigrep

 

Det er jo akkurat det det er!

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du kjører fortere med fwd er at du kan gi på mere ut av svingen med en fwd , er det så pokkers vanskelig å forstå . Da snakker vi om veldig svingete veier . Som sagt er forhjula fremme og kommer tidligere ut av svingen og du kan gi på før en rwd . Gir du på for tidelig med en rwd da vil du som regel få hjulslipp og sladd . Det er jo for ingenting martin sckanke har kjørt bil med trekk 60/40 , framme/bake . det er fordi han vil kjøre jævlig fort i svinger og jævlig fort rett fremm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

 

 

jeg er også 17, og skammer meg over og bli satt i bås sammen med folk som deg og han grand tourismo karen. dere kommer med bastante påstander om ting det virker som dere overhodet ikke har noe peiling på. det er rett å slett flaut å lese! :rolleyes:

 

For det første så heter det GRAN TURISMO!!!

Så populært det har blitt å skrive bastant...

 

Du må nok gnu sukkaten ut av øyna og lese. Jeg har ikke sagt noe jeg ikke har peiling på.. jeg sier bare at FF IKKE er moro..

 

Det var visst veldig vansk. å forstå for noen..

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår