Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mr.X

Siden nu alle små ungene her sitter og sakker ned på forhjuls trekker, så lurer jeg litt på hvordan det har seg at en golf gti kjører raskere runder en en sierra cosworth??

 

Kjenner noen som kjører golf og den er så iritert på cosworth gutta for gjenom svingen så ligger det bestandig en coswort som man må slakke ned for og på slettene mangler golfen ett par 100 hk..;)

 

 

Som sagt sikkert en million ganger før da mister, så er det betraktelig flere faktorer inne i bildet en FF, FR....

 

Man må visst stappe det inn, gang på gang, men noe som er mindre enn en tesje for at du skal forstå det?

 

Litt mer tilbake på tema, en vei med EKSTREMT skarpe svinger, hvor det KUN er ekstremt skarpe svinger, så kan det lønne seg med FF, ja, men vanlige svinger som ikke er 150 grader, så blir det bedre med RWD om bilene har litt effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man må visst stappe det inn, gang på gang, men noe som er mindre enn en tesje for at du skal forstå det?

 

Ja, du kan jo prøve med intravenøst... det er jo ikke noen annen mulighet!

 

 

 

en vei med EKSTREMT skarpe svinger, hvor det KUN er ekstremt skarpe svinger, så kan det lønne seg med FF , ja, men vanlige svinger som ikke er 150 grader, så blir det bedre med RWD om bilene har litt effekt...

 

En gocartbane eller no!...

 

Grunnen til dette er at med så skarpe svinger er det ikke tid til å gi så mye gass, det må holdes en ganske jevn hastighet, ikke gasse/bremse hardt. begynner du å sladde med FF på en kartbane, mister du farta,G-kreftene virker, og du spinner etterhvert, fordi du prøver å ta igjen bakhjulstrekkeren som kjørte forbi deg da du sladda.

 

En FF må ha stivt chassis bak, og noe mykere foran, hvis ikke løftes det forhjulet som er innerst, og en bil uten sperre vil da spinne, og du kan ikke akselerere fullt. har du sperre og mer hester, vil begge hjulene spinne, og du understyrer som sagt...

Mye av det samme vil skje med en bakhjulstrekker, men siden den ikke trenger å bruke forhjulene til å akselerere med, har den mer grep til å svinge med...krenger den for mye bak, vil den jo også spinne på det innerste hjulet, det er likt for alle...

 

Igjen er vektfordelingen på banen, som da er lik foran/bak for å kunne sammenligne fordelene med drivverket , og ikke bilene.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Siden nu alle små ungene her sitter og sakker ned på forhjuls trekker, så lurer jeg litt på hvordan det har seg at en golf gti kjører raskere runder en en sierra cosworth??

 

Kjenner noen som kjører golf og den er så iritert på cosworth gutta for gjenom svingen så ligger det bestandig en coswort som man må slakke ned for og på slettene mangler golfen ett par 100 hk..;)

 

Hmm. Mens golfgutten ikke kan se frem til noe annet enn en god rundetid med FWD´n sin, så kanskje vi kyllinger som kjører super-taunus (som en i en annen post så fint ordla seg :) ) med RWD vil slakke ned litt ekstra før svingen for så å kunne dra på en fin liten sladd ut av svingen, uten å tenke så mye på rundetiden... ;)

 

Ved moderate effekter er det bingo hvem som kommer først av FWD og RWD på en gitt strekning med mye svinger tror jeg. Altså kommer mye an på sjåføren..

 

MEN en FWD klarer ikke å håndtere ekstreme effekter!!!

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp....

 

Men, en FWd klarer ikke håndtere moderate effekter på rundt

4-500 hester... det er vel overflødig ved 150-200, så spinner det igjen...

 

Ved moderate effekter er det bingo hvem som kommer først av FWD og RWD på en gitt strekning med mye svinger tror jeg. Altså kommer mye an på sjåføren..

 

Det er helt sikkert(!!!), men min ide var å glemme sjåføren, og bare fokusere på drivverk, som jo er bunnen i diskusjonen...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitrofish og Gran Turismo 3..vi har våre diskusjoner i klassa, og jeg er enig i at FR er MORSOMMERE enn FF hvis du kanskje skal kjøre skikkelig gris, men heter ikke egentlig denne tråden Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei. ?

 

f.eks: den svarte 1'er golfen kjører jo som et svin på bane..tar jo biler i yttersving osv. Den golfen som kjører fra Caterham, og på High Octan 3 så er det jo en blå/hvit(?) FF (husker ikke biltype) som kjører lave 10'ere..!

 

Og den kommentaren om at Ruud enten "snurra, eller sladdet nesten ingenting( litt hjulspinn som du sa) var noe av det dummeste jeg har hørt på lenge tror jeg....

(etter at du sa vi kappkjørte i 160 mot en bmw til TG..da må jeg ha gått glipp av noe).....:rolleyes:

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Yepp....

 

Men, en FWd klarer ikke håndtere moderate effekter på rundt

4-500 hester... det er vel overflødig ved 150-200, så spinner det igjen...

 

 

 

Det er helt sikkert(!!!), men min ide var å glemme sjåføren, og bare fokusere på drivverk, som jo er bunnen i diskusjonen...

 

 

Lurer litt på hvor stor motor gutta som kjører stcc har da??

 

100hk??

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt på filmen da. hvem drar ifra ut av hver eneste sving. såklart bilen bak tar innpå når bilen forran bremser. alle som har kjørt på bane skjønner jo det. hver eneste gang man bremser hardt før en sving kommer jo bilen bak fort oppi ræva. så begynner bilen bak å bremse, og da forsvinner man rundt svingen, ut på neste strekke og drar ifra. så er det på'n igjen.

 

Og sporvalgene til catheramen var langt ifra de dårligste jeg har sett. Etter det jeg har hørt hadde catheramen en hayabusa motor.

 

Men blablabla. diskuter gjerne videre nå. Dere diskuterer noe som det ikke finnes konkret svar på. hehe. (noen har kanskje skjønt det, mens andre vil ikke skjønne.)

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den golfen som kjører fra Caterham, og på High Octan 3 så er det jo en blå/hvit(?) FF (husker ikke biltype) som kjører lave 10'ere

 

Honda folket i Usa kjører jo lave 8ere med civic ol, men hva trenger de for å få til dette; jo støttehjul bak med spenn på, så de kan løfte bilen fremover, og få opptil 5-600 kg mer foran, nettopp fordi tyngdepunktet flytter seg bakover ved akselerasjon...

 

Dere diskuterer noe som det ikke finnes konkret svar på. hehe.

 

Egentlig ikke, nei, alt "kommer an på"...

Men bygg to like biler, en med FF og en FR, lik motor, vektfordeling, sjåfør, understell o.s.v., hvilken vil kjøre fortest?

FR- bilen, fordi den utnytter alle fire hjulene!

 

Lurer litt på hvor stor motor gutta som kjører stcc har da?? 100hk??

 

Er det min mening om moderate effekter du sikter til, så står jeg fast på at 4-500 hester er moderat med effekt. noen nevnte "ekstreme effekter", og 500hester er ikke ekstremt, i mitt synspunkt.. mulig det har noe med at jeg har vokst opp rundt kvartmila, i et miljø der alle rundt meg hadde 600 hester i bilene sine, og at jeg derfor helt til jeg var 10-12 år, trodde vanlige biler hadde rundt 300 hester. Dette har førøvrig ingenting med topic å gjøre...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

 

Er det min mening om moderate effekter du sikter til, så står jeg fast på at 4-500 hester er moderat med effekt. noen nevnte "ekstreme effekter", og 500hester er ikke ekstremt, i mitt synspunkt.. mulig det har noe med at jeg har vokst opp rundt kvartmila, i et miljø der alle rundt meg hadde 600 hester i bilene sine, og at jeg derfor helt til jeg var 10-12 år, trodde vanlige biler hadde rundt 300 hester. Dette har førøvrig ingenting med topic å gjøre...

 

Et lite spørsmål vet du om noen biler med 500hk????

Uten om dem du har testet på pcen din??

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller lite bilspill på pcen, hvis det er det du mener..

 

Fattern har et par i garasjen..

 

Ellers vet jeg om:

en viss svart corvette med helaluminiums bigblock, bremset til 668Hk, som forøvrig kvista cossier på langsida på rudskogen i fjor,

Polly, Ruud, også kan jeg fortsette i evigheter med racerbiler...

 

Hva er poenget ditt?...

Dette var kun en begrunnelse på min mening om moderate effekter, glem det, det har ikke noe med diskusjonen å gjøre,

 

men siden ingen her ser ut til å ha noen fornuftige syns punkt å komme med, så ser jeg ingen grunn til å fortsette, da tilhengerne av FF kanskje innnser at det ikke innebærer noen spesiell fordel å ha trekk foran, snarere tvert imot!

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Spiller lite bilspill på pcen, hvis det er det du mener..

 

 

 

men siden ingen her ser ut til å ha noen fornuftige syns punkt å komme med, så ser jeg ingen grunn til å fortsette, da tilhengerne av FF kanskje innnser at det ikke innebærer noen spesiell fordel å ha trekk foran, snarere tvert imot!

 

Det han mente med at forhjulstrekk var sååå mye bedre enn bakhjulstrekk på svingete vei var at en Opel Tigra m/90 hk og 995 kg ville kjørt fra en BMW 318i E36 m/115 hk på ca 1200 kg fordi den hadde fremhjulstrekk

 

det er det vel diskusjeone går ut på..

 

Så du mener at en sur bmw skal ta corsaen på svinget vei???

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... Prøv å les dette:

 

Dermed nevnte jeg 50/50 vektfordelingen, siden det er den eneste rettferdige, og mest sporty innstillingen.

Har du dette, som er ganske viktig for en sportsbil, vil fordelen med FF, som er at den har mesteparten av vekta over forhjulene sine, svinne bort. Enda verre blir det med mer effekt..

 

Det er jo ikke noe vits i å sammenlikne to vidt forskjellige biler!

Du tester ikke en Winnebago mot en SuperSeven på bane... det er det ikke noen poeng i!!!

 

Få se om Corsaen henger på en Super Saloon bil på Våler, da... skjønner du poenget da?

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Uff... Prøv å les dette:

 

 

 

Det er jo ikke noe vits i å sammenlikne to vidt forskjellige biler!

Du tester ikke en Winnebago mot en SuperSeven på bane... det er det ikke noen poeng i!!!

 

Få se om Corsaen henger på en Super Saloon bil på Våler, da... skjønner du poenget da?

 

Ja men hele siden ble jo startet av en som lurte på om en Opel Tigra m/90 hk og 995 kg ville kjørt fra en BMW 318i E36 m/115 hk på ca 1200 kg fordi den hadde fremhjulstrekk.

;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg går ut fra at du mener på en svngete grusvei)

 

Ikke fordi den har FF, men i så fall fordi den veier mindre og at den har bedre vektfordeling med tanke på drivhjulene..

Så vidt jeg veit har ingen av bilene sperre, så på underlag med lite feste vil jo begge måtte bakke av litt når det trengs for ikke å spinne for mye.

Personlig ville jeg kjørt BMWen, men ikke med tanke på å sette den raskeste tiden :D :D

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Mordstad tok en Audi Quattro( 4wd, 5 sylindret) i starten med en Escort RS2000(FR, 4 sylindret) i en finale på en grusbane i rallycross en gang... Og holdt seg foran til mål!!!!

Har bilder av det!!

 

Hadde en FF med effekten til RS2000'en holdt seg foran den Audi'en begge rundene?????

 

Hadde den det??? Nei det hadde den ikke,, ikke med flere kilo gamp en gang!!!

 

Det er 3 ting som gjør at en bil understyrer:

 

*At hjula står. FF,FR

*At hjula spinner. FF

*Og at bilen har for høy hastighet inn i svingen.FF, FR

 

Ut i fra dette vil jo ikke framhjula til Fr'en spinne i svingen og dermed heller ikke understyre(så mye).. og den vil da i teorien dra i fra FF'en...

 

Men alt kommer jo ann på sjafør, vektfordeling, understell osv...

 

Men siden det er så mange her med erfaring og kunnskap så hvorfor har ingen vært ute å prøvd å kappkjøre litt alt? FF mot FR?

 

Det skjønner jeg ikke... Hadde nok kjørt BMW jeg og.. Selv om jeg tapte mot Tigra'en...

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår