Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

Originally posted by Robert

 

 

Igjen var det cruise Vetten og ikke sportsvetten som ble brukt.. Korupte tilstander.

 

Jepp, men det er jo sånn det er, alle tror at en standard Corvette er det råeste fra den kanten, noe som selvsagt er feil..

 

Er like morsomt som når folk sammenlikner bilen min med en standard Corvette på 16" felger med de elendige dekkene dem ofte bruker "over there".

 

Det blir omtrent like saklig å sammenlikne Audi A4 1,6 med en Z06, som å sammenlikne en vanlig Corvette med en RS4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er litt uvant å høre at Corvette plutselig er blitt en cruiser og at Z06 er den eneste Corvetten som er brukbar på svingete veier. Z06 har jo fått kritikk for at den harde fjæringen blir for kompromissløs på sliten asfalt og ikke passer så bra i europa? Nytt for meg at standard Corvette er en glider i alle fall...

 

Og alvorlig, å kalle Sport Auto for useriøse eller til og med korrupte... da er vel alle som kjører på Nordschleife korrupte? Visste du at Dirk Schoysman har satt bestetider med Skyline R33, NSX-R og en rekke andre produksjonsbiler? Han er vel korrupt han også da, og kjørte Corvetten inn til en dårlig tid med vilje? Og den store majoriteten av europeiske bilblader som har sablet 'vetten er vel også korrupte :rolleyes:

 

Men en ting er vi enige om... det er usaklig å sammenligne Corvette og RS4 :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Det er litt uvant å høre at Corvette plutselig er blitt en cruiser og at Z06 er den eneste Corvetten som er brukbar på svingete veier. Z06 har jo fått kritikk for at den harde fjæringen blir for kompromissløs på sliten asfalt og ikke passer så bra i europa? Nytt for meg at standard Corvette er en glider i alle fall...

 

Og alvorlig, å kalle Sport Auto for useriøse eller til og med korrupte... da er vel alle som kjører på Nordschleife korrupte? Og den store majoriteten av europeiske bilblader som har sablet 'vetten likeså :rolleyes:

 

Z06 har i min verden kun fått skryt for ypperlige kjøreegenskaper.

At den passer dårlig på nedslitte veier er da totalt likegyldig og irrelevant.

At de gjør en test av såkalte morsomme biler, og bruker en standard cruiseutgave er jo utrolig teit gjort..

De har ikke vært så lure at de brukte en cab også da? for å få alt perfekt liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Det er litt uvant å høre at Corvette plutselig er blitt en cruiser og at Z06 er den eneste Corvetten som er brukbar på svingete veier. Z06 har jo fått kritikk for at den harde fjæringen blir for kompromissløs på sliten asfalt og ikke passer så bra i europa? Nytt for meg at standard Corvette er en glider i alle fall...

 

Og alvorlig, å kalle Sport Auto for useriøse eller til og med korrupte... da er vel alle som kjører på Nordschleife korrupte? Og den store majoriteten av europeiske bilblader som har sablet 'vetten likeså :rolleyes:

 

 

Nå driver du håpløs debatereing da.. For det første, så er det ikke en sportsbil i verden omtrent som stiller med myk fjæring, beregnet på norske tilstander. For det andre så er stiv fjæring ypperlig på skikkelige baner hvor asfalten er i god stand.

 

For det andre så er en original Corvette en cruiser, det er mest for motorveibruk.. Z06 derimot er en grombil i svinger. Bare se på G. målingene, 1.06 G i svingene mener jeg den ble målt til før den slapp.... Imponerende..

 

Som Ascona sier, den som sammenligner en standard Corvette med F.eks en M3, er bare redd for å "tape" når de stiller med det grommeste fra begge kanter. BMW har vel kjøpt de, eller kanskje de bare elsker BMW og nekter å se sannheten. Ingen som vet, men det må da være en grunn til at Z06 aldri tas opp i disse tyske\europeiske testene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Det er litt uvant å høre at Corvette plutselig er blitt en cruiser og at Z06 er den eneste Corvetten som er brukbar på svingete veier. Z06 har jo fått kritikk for at den harde fjæringen blir for kompromissløs på sliten asfalt og ikke passer så bra i europa? Nytt for meg at standard Corvette er en glider i alle fall...

 

Og alvorlig, å kalle Sport Auto for useriøse eller til og med korrupte... da er vel alle som kjører på Nordschleife korrupte? Visste du at Dirk Schoysman har satt bestetider med Skyline R33, NSX-R og en rekke andre produksjonsbiler? Han er vel korrupt han også da, og kjørte Corvetten inn til en dårlig tid med vilje? Og den store majoriteten av europeiske bilblader som har sablet 'vetten er vel også korrupte :rolleyes:

 

Men en ting er vi enige om... det er usaklig å sammenligne Corvette og RS4 :D

 

 

Skal jeg gidde å svare på sånt tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "de"? Hadde det vært ett enkelt blad så hadde jeg kanskje forstått hva dere mener, men det er jo en rekke blader som har testet disse bilene og rundetidene på Nordschleife kan jo hvem som helst sette.

 

Her er en test jeg synes er rimelig bra - velg Corvette Z06i listen her:

 

Når det gjelder sidegrep så er ikke det noen særlig god indikator på ytelser. Men når det er sagt er ikke 1,06G noe å ramme inn og henge på veggen - tror ikke det er blandt de ti beste en gang hos Sport Auto. De måler i alle fall 1,3G på en Ferrari 575M og en Porsche GT3.

 

Du får svare hvis du gidder Robert :)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW... så dere ikke Autofil forleden?

 

Der testet de en gammal corvette med en enorm motor på bane, den bilen sleit noe sinnsykt i svingene!

 

Var nesten ingenting til som skulle til for at den sladdet!

 

Den bilen var iallefall ubrukelig på svingete vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

BTW... så dere ikke Autofil forleden?

 

Der testet de en gammal corvette med en enorm motor på bane, den bilen sleit noe sinnsykt i svingene!

 

Var nesten ingenting til som skulle til for at den sladdet!

 

Den bilen var iallefall ubrukelig på svingete vei.

 

 

Den er ikke ubrukelig fordi det er bakjulstrekk, gammel teknologi, uoptimal vekfordeling, smale dekk, stiv bakaksel.

 

Det jeg lurer på er om det egentlig finnes noen kule biler med forhjulstrekk? kommer ikke på noen jeg, bare halvhjerta liksom sportsbiler, vet jeg er litt slem nå, men det er kult med litt diskutering.

 

til og med produsenter som Toyota og Honda har jo de feteste bilene sine med bakhjulstrekk (Supra, NSX) Skikkelig fete biler skal ha bakhjulstrekk, forhjulstrekk blir bare hjulspinn, det er en grunn til at forhjulene henger i lufta på biler med bare 500 hk i drag race, de bruker riktig nok spesielle dekk.

 

Kjører en Camaro fra 1967 selv, sier ikke at den har verdens beste veigrep, men det duger faktisk, senke fjærer, koni dempere, massivt krengestag, 18 " 235 og 265 mmm dekk stiv forann, litt mykere bak (pga stiv bakaksel) masse veigrep ut av svingene, med en herlig svak overstyring.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

BTW... så dere ikke Autofil forleden?

 

Der testet de en gammal corvette med en enorm motor på bane, den bilen sleit noe sinnsykt i svingene!

 

Var nesten ingenting til som skulle til for at den sladdet!

 

Den bilen var iallefall ubrukelig på svingete vei.

 

 

 

Netopp ja, gammel Vette, la oss sammenligne den med en flekk ny Porsche... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Hvem er "de"? Hadde det vært ett enkelt blad så hadde jeg kanskje forstått hva dere mener, men det er jo en rekke blader som har testet disse bilene og rundetidene på Nordschleife kan jo hvem som helst sette.

 

Her er en test jeg synes er rimelig bra - velg Corvette Z06i listen her:

 

Når det gjelder sidegrep så er ikke det noen særlig god indikator på ytelser. Men når det er sagt er ikke 1,06G noe å ramme inn og henge på veggen - tror ikke det er blandt de ti beste en gang hos Sport Auto. De måler i alle fall 1,3G på en Ferrari 575M og en Porsche GT3.

 

Du får svare hvis du gidder Robert :)

 

 

Jeg siterer: The Corvette's case is hardest to argue simply because it is left-hand drive, import-only and, at least as far as the interior quality is concerned, not worth £50,000.

 

Med andre ord så misliker de at rattet blir på feil side, den må importeres og interiøret var stusselig. Jaha, det må vel bety at den er latterlig på veien?

 

 

 

Eller kanskje det var dette du hadde sett:

 

'Grip levels are very strong, so you can learn to trust it and lean on it. Its brakes are superb, too, the best here with a wonderfully feelsome pedal that gives bite right from the top of its travel and doesn't induce chassis squirm, even on very bumpy corner entries. I'd say this points to a well-sorted detail suspension set-up and a much stiffer structure than other Vettes.

 

Skryt skryt skryt, ligger og bremser godt...

 

 

'It's a bit wide, though, a bit big for British B-roads, and there's still that feeling that there's a bit of lateral sproing over bumpy, fast roads, as if there's more give sideways than vertically, though it probably seems more uncomfortable because you're sitting on the wrong side.'

 

Dårlig på¨humpete vei (spiller liten rolle på banen!) og fortsatt siter stakkars engelskmannen på "feil side"..

 

Din tur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier RWD er så mye bedre enn FWD og Omvendt! Hvorfor ikke spørre en som haar skikkelig greie på BILKJØRING, et WRC forum eller.no ?

 

Personlig så vil jeg tro at jeg kjører fortere med en FWD enn RWD på ei bane. og dere som tror det motsatte... Hvorfor er det alltid slik at de med FWD kjører fortere på bane enn de med RWD ? Er alle med FWD bedre sjafører ??? Kjenner en med en CIVIC VTI og 170 hk, er ingen RWD gutter til nå som jeg har sett som har tatt svinga så fort som han.

 

Bremser ut ræva litt og holder full gass gjennom hele svingen.

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

BTW... så dere ikke Autofil forleden?

 

Der testet de en gammal corvette med en enorm motor på bane, den bilen sleit noe sinnsykt i svingene!

 

Var nesten ingenting til som skulle til for at den sladdet!

 

Den bilen var iallefall ubrukelig på svingete vei.

 

Hvor gammel Corvette snakker du om nå?

Jeg prøvde å finne informasjon om det på Autofil sine websider, men det gikk dårlig.

Husk at det er STOR forskjell mellom de forskjellige generasjonene, og at de eneste likhetene mellom foreksempel C3 og C4 egentlig er at begge har V8, bakhjulstrekk, glassfiberkarosseri, og bladfjærer.

 

I tillegg er det STOR forskjell mellom de forskjellige utstyrsversjonene, selv om de har samme karosseri..

Foreksempel er bilen min, en 1984 Z51 en helt annen bil kjøremessig enn en vanlig 1984 modell Corvette.

Den har blant annet andre fjærer, dempere, annen bremsekraftfordeling, annen styring, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår