Gå til innhold

Min lille MK2

Brandtenborg

Anbefalte innlegg

Gøy med fiesta prosjekt :)

Ja, det er ganske artig! Det er jo en bil ikke alle andre gidder å gjøre så mye med!

Har jo litt planer for den da...

Tenkte å lure en eller annen som kan sveise til å lage en badlook front på den! Så tenkte jeg at jeg skulle få tetta igjen det skilthullet på bakluka så den blir helt clean. Og når det er gjort skal bilen rullemales i en RS-blå lignende farge. Så blir det vel noe dekor og toppstripe på den! Hadde vært morro å sotet bakvinduene også da... Men dette er bare tanker jeg har oppi huet mitt fåreløpig... Men det hadde vært gøu å få realisert det da! :)

Men dette er ting som skjer over nyttår eventuelt...

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er et par dager i garasjen i Trøgstad over, og da er det tid for litt oppdateringer og en god del bilder!

Man kan jo begynne med et bilde av det som var kjøpt inn til disse to dagene da:

Mekke022.jpg

Jeg begynte med bremsene. Det som skulle byttes var bremseskiver og bremseklosser. Jeg har aldri byttet bremser på Fiesta før så det gikk med litt tid til litt kløning til å begynne med. Her er et bilde av hvordan det så ut før jeg startet på verket:

Mekke023.jpg

Så startet jeg med å få løs klossene. Det gikk jo forsåvitt greit. Brukte litt tid på det siden jeg ikke hadde vært borti denne bilen før. Men etter litt tid fikk jeg løstnet calipperen og klossen var løse. Da så det omtrent slik ut:

Mekke024.jpg

Men så møtte jeg på mitt første problem... Det å få av skivene var ikke like enkelt... Skivene sitter jo som kjent fast i en liten skrue. Men den skruen kan være roten til mye ondt! Jeg tenkte jeg kunne borre den opp, men det var ikke like enkelt siden jeg ikke fant hverken bormaskin eller bor... Da tenkte jeg mange stygge tanker som ikke egner seg her.. Hehe! Men etter en lengere samtale med mitt opphav fant vi det vi trengte langt inne i en kjeller.. Fikk da borret opp skruen og alt var bare fint! Og da så det omtrent slik ut:

Mekke025.jpg

Så var det tid for å sette dette sammen igjen. Siden skruen var borret opp fikk jeg ikke festet skivene sånn de egentlig skal, men det gjør ikke noe... Eneste som blei litt kinkig var å sette på calipperen og bremseklossen med skivene var helt løse... Men resultatet blei jeg fornøyd med. Her er et bilde av det:

Mekke028.jpg

Og når bremseservicen var tatt var det på tide å finne på noe annet... Mens jeg ryddet bort verktøyet jeg hadde brukt kom jeg over noe som gjorde seg på bilen. Nemlig en en ramme til skiltet! Det tok ikke lang tid før den var på plass (noe dårlig bilde):

Mekke029.jpg

Det er ikke så spennende, men jeg fant ut at det var på tide med luftfilterbytte. Jeg lar bildet tale for seg:

Mekke030.jpg

Endelig tid for å sette inn turtelleren! Føler liksom at jeg har behov for den med tanke på den maskinen som sitter i bilen! :wacko: Har ikke så mye bilder av det, men slik så det ut mens jeg holdt på:

Mekke031.jpg

Og når jeg hadde instrumentbordet ute tok nyskjerrigheten litt overhånd... Det resulterte i en demontert instrumentbord og nullstilt teller! Hehe! Endelig nybil! Jippi!!!

Mekke033.jpg

Og resultatet etter monteringen av turteller blei slik:

Mekke037.jpg

Dette blei kanskje litt mye svada og mindre interessante bilder, men det er i allefall noe å titte på for de som har lyst!

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det enda en dag i garasjen...

I dag skjedde ikke de store tinga, men det blei jo en meningsfylt dag! Hehe!

Jeg bytta viftereima, men det er jo en lite spennede jobb så det gadd jeg ikke å ta bilder av.. Hehe!

Men så startet jeg å lete etter feilen som gjorde at stereoen ikke fungerte lenger... Prøvde å bytte spiller, men det skjedde ikke noe... Jeg lette og lette og fant til slutt feilen! Det var en sikring som satt ved batteriet! Det hadde irret helt i stykker... Ny sikring, og alt var bare velstand...

Så begynte frykten å spre seg for å ikke ha noe mer å gjøre... Men så fant jeg ut at jeg hadde et voltmeter liggende som jeg kunne sette inn!

Mekke038.jpg

Det passet akkurat inn i det orginale klokke hullet! Jippi! Det passet i høyden men ikke i bredden.. Men det tar jeg ikke så nøye. Men det endelige resultatet blei slik:

Mekke039.jpg

Og når det var ferdig fant jeg ut at jeg kunne restaurere batterifestet siden det var mindre pent... Jeg sandblåste den lille metallbiten og lakkerte det og skrudde det inn med nye syrefaste 13mm skruer! Det ble ikke så ille da... Her er et bilde av det:

Mekke036.jpg

Så til slutt et lite bilde av speedometeret etter at jeg satte det inne etter nullstillingen. Har kørt hele 200 meter siden i går! Hehe!

Mekke040.jpg

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Da gikk toppakningen... For noe dritt... Har ringt litt rundt å undersøkt priser på å få dette gjort, og jeg fant ut at det gidder jeg ikke koste på denne bilen. Det er det ikke verdt.... Så tenkte jeg at dett mest sansynlig blir spiker...

Men mens jeg satt i stua og tenkte at når jeg likevel har en defekt bil, kunne jeg like godt skru opp motoren og prøve å bytte toppakningen selv! Men da kom det mye rart fra høna... Det var tydelig at det var en høyst upopulær tanke... Men etter mye jamring kom jeg meg ned i garasjen og som jeg tenkte kom hun ned 5 minutter etter! Hehe! Jeg fikk jo svingt henne i gang og fikk henne til å skru litt! Tror hun likte det!

Her er et bilde av Tove som skrur (ikke helt ulikt et annet bilde av henne i denne tråden!!):

Mekke045.jpg

Jeg lot henne skru det hun gadd mens jeg veiledet henne etter beste evne! Men når det kom til de boltene som holdt toppen på plass var det brått ikke så stas lenger. Da gikk hun å gjorde det hun kan best:

Mekke052.jpg

Men da var det bare å trå til å jobbe selv mens hun satt inne i bilen og dampet... Har aldri gjort dette før, men det var mye enklere enn jeg trodde! Men dette skal jo sammen igjen en gang og det kommer jo til å bli litt spennende! Hehe! Men her er et bilde mens jeg skrur:

Mekke042.jpg

Etter litt jobbing var det tid for pause:

Mekke047.jpg

Etter pausa var det siste rest før toppen kunne tas av... Noe plunder var det, men det gikk greit! Mye greiere enn jeg trodde! Men her er et par bilder av hvordan ting ser ut til neste gang jeg kommer utover til Trøgstad for å skru:

Mekke053.jpg

Mekke054.jpg

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult prosjekt!

ikke som en fornærmelse men, gøy å se at det finnes flere enn meg som ikke kan ALT! (tenker på toppakningsbytte!)

lærerikt!

Ja, er litt morro! hehe! Hadde dette gått rett vest hadde bilen gått på dynga! Men Blei ferdig med den i dag og kjørte fra Trøgstad og til Oslo uten problemer! :)

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn...

Det blei en aldri så liten pause i skruinga i dag da vi fikk et lite nytt familie medlem! Han heter Baffin og er ca 5 mnd gammel! Det er litt OT, men slenger ut et par bilder av han! :)

Baffin007.jpg

Baffin003.jpg

Tilbake til tråden....

Som nevnt tidliger har jeg sandblåst ventildekselet, on nå har jeg fått lakert det. Her er det bilder fra før, under og etter lakkeringen:

Før:

Mekke056.jpg

Under:

Mekke057.jpg

Og etter:

Mekke061.jpg

Når det var gjort var det tid for litt kjedelig skraping av gammel pakning... Det er rett og slett KJEDELIG!!!!

Mekke055.jpg

Glemte å ta bilde av den nye pakninga, men den var ikke så mye å se på egentlig! Hehe! Men selve monteringen gikk greit og jeg gleda meg enormt til å få på det nylakkerte ventildekselet! Nå er det på plass og det blei pent! Ny lakk og nye skruer! Bare nyt kontrasten mellom gammelt og nytt:

Mekke062.jpg

Så var det resten igjen... Off... Hehe!

Men det gikk greit! Ny olje og kjølevæske! Sånn så det ut når jeg hadde fått alt sammen igjen:

Mekke063.jpg

Da var det bare å prøve å starte bilen! Og JIPPI, jeg greide det! Syns den gikk penere enn før, men det er sikkert bare psykisk....

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brodern og har en fiesta som han ikke gidder og skifte topp pakning på.. jeg vurderer og kjøpe den og fikse.. :D

har tenkt litt med turbo og.. ;) det hadde vært kult.. noe realistisk?

Toppakningen er ikke noe vanskelig å bytte! Det er bare plug & play hele veien om det er en 1,1 liter. Andre motorer har jeg ikke greie på, men når det gjelder turbo og greier er jeg usikker. Det er ting jeg aldri har vært borti. Men jeg har intrykk av at folk setter turbo på alt som er om dagen så det skal vel gå! Hehe!

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. :P koster for topp pakning bytte da? med alt som må til?

Jeg kjøpte:

Toppakning - ca 200 kr

Olje - ca 150 kr

Frostvæske - Husker ikke prisen

Kom på under 500 kr totalt. De skulle ha 4-5000 kr på verksted. Men om den har gått varm må du nok planslipe toppen også. Er ikke sikker på hvor mye det koster.

Men det skal også sies at jeg gjorde dette på skikkelig bakgårds vis da! Hehe! Heg planslipte ikke toppen og brukte heller ikke momentnøkkel når jeg dro til toppen heller. Hadde egentlig tenkt til å skrote bilen men tenkte at jeg kunn prøve dette for morroskyld! Og det ser ut til å fungere for jeg har kjørt noen kilometer uten at det har skjedd noe! Hehe! Bare å krysse fingrene å håpe at det ikke skjer noe heller! Hehe!

Men bare spør om det er noe du lurer på! Er ikke sikkert jeg kan svare, men det er vel verdt et forsøk!

:D

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ødelagt topp pakning.. kan det få bilen til og koke?

Ja, når vannet forsvinner i olja eller omvendt. Tegn på dette er ofte gul/hvitt skum under oljepåfyllingslokket og/eller vannpåfyllingslokket.

Men hva får deg til å tro at det er toppakningen som er gåen? Fått noe tegn på dette?

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider