Gå til innhold

Noen små ting med vectraA 2.0i

Ranger emnet


Paperboy

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Rimelig ny på dette forumet.

Fikk meg en vectra 2.0i '93 modell i helga og har noen små ting jeg lurer på.

 

1: Jeg jobber som bud, så bilen står en del på tomgang mens jeg er på jobb. Bilen bråker ikke mye, men av og til når vifta på radiatoren kicker inn, høres den ut som et fly fra andre verdenskrig.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om alle vifter av den størrelsen skal høres sånn ut, eller om min begynner å dra på årene. Er en ny nødvendig? Om/hvis/osv osv, får man tak i stillegående vifter og koster de flesk?

 

Og er det normalt at vifta kicker inn hvert 3. minutt, og står og durer i 75 sekunder (hvis ikke 1001-1002-1003en min var helt på styr, var det ca. 75 sekunder i allefall), eller er det bare fordi bilen står og durer på tomgang?

 

2: Hjulene hviner og plystrer når jeg bremser, men jeg regner egentlig med at det er klossene eller noe sånt. FØR jeg begynner å plukke av hjul og vimse rundt med lommelykt, kan det være seg at det er noe annet som er galt?

 

3: Håndbrekket.. Gud, det håndbrekket.. Hvis jeg har forstått det riktig er det to skruer under bilen. Den ene regulerer høyre/venstre på bakhjulene, mens den andre regulerer slarket i waieren. Stemmer dette, eller tar jeg feil?

 

 

Uansett. Ble litt lang post, men sånn er nå det. Håper noen der ute har litt mer greie på dette enn det jeg har.

Takker og bukker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 89 mod vectra... vifta mi slår inn på ca. 90 grader... den også bråker endel (bilen begynner å riste :op) Vifta vil jo seff gå ei stund til den har kjølt ned motoren, og i og med at den står på tomgang og ikke får altfor mye ny kald luft tilført, vil den også bli fort varm igjen slik at vifta igjen kicker inn... :D

 

resten kan jeg ikke svare deg på, for d vet jeg ikke selv :op

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tre stykker til å høre på vifta mi. En opelfanatiker, en mekaniker og en menigmann. Fanatikeren og menigmannen mente at slik hørtes alle opel-vifter pre -95 ut, mens mekanikeren var overbevist om at hjullageret på vifta var gåen.

 

Men men. har ikke et rødt øre akkurat nå, så skifte den blir det ikke no av før om ennå ei stund. Dra på med en ekstra tusenlapp så får jeg meg ei heftig vifte fra 1A som er stillegående, elektrisk og som kan (tror jeg) monteres på eldre opel biler også.

 

Fant forresten ut at med jølleføre og tomgangs-kjøring på jobb drar vectraen 2 liter på mila. Tror nesten jeg parkerer den og drar ut backup-bilen for vinteren, så kan jeg spare den stakkars vectraen til kosekjøring og langturer.

Sommer kommer, på med krom og alu og sette Finntroll på full mokkings. :drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en VectraA. Nettopp strammet opp håndbrekket, tingen er at håndbrekket går på trommler. Så det beste alternativet er å ta av begge bakdekkene å stramme opp justeringstannhjul som sitter inne i trommelen. Hvis du er litt tålmodig klarer du dette bare ved å ta av hjulene og en lommelykt. hvis du lyser inn i et av hullene på trommelen skal du klare å se tannhjulet, å stramme opp denne til det ikke går lengere, og deretter skur et par hakk tilbake. Det finnes også en lettvint løsning, da mener jeg du må ta av deksle over håndbrekket inne i bilen, så finnes det en løsning der. hvis du har tilgang til løftebokk når du skal gjøre dette er det desidert lettest, men du klarer deg langt med en jekk. lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Spjooooing!!**

 

og der røk håndbrekk-waieren.

Stakkars bilen min. sukk.

Har hørt at vectraen har for uvane å hoppe ut av gir når den står parkert, så tok ingen sjanser. Parkerte nederst i bakken, rattet ut mot grøfta og plasserte en bestefar-stein bak begge bakhjulene.

 

Så, noen glupe forslag?

Er det lett å fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. desverre en svakhet det med håndbrekket på Vectra og Omega det. (de jeg har kjennskap til)

Husker helt fra da jeg var liten tatt at jeg måtte stramme det jævla håndbrekket på Omega'n etter hver EU kontroll. Ble like slagt igjen etter en månede.

Så derfor en svakhet.

 

De fleste viftene bråker nokså mye. Det finnes flere løsninger på dette problemet, bedre lydisolasjon i motorrommet er en ting. (da hører man kun jetflyet utenifra :))

En annen løsning er å bytte ut vifta med en som ikke bråker så mye. Men så var det å finne en slik vifte med lav dB...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta slår inn på 92 Grader og starter kjøling. Om den ikke klarer kjøle ned motoren åpner termostaten helt opp på 101 grader og slipper full flow gjennom systemet.

Ang vifte lyden er den helt normal, har hatt en del Opel biler nå og det er samme lyden på alle sammen.

 

Håndbrekket er også en svakhet jah, må sjekkes og justeres ganske så ofte.

Honda Integra Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: Hjulene hviner og plystrer når jeg bremser, men jeg regner egentlig med at det er klossene eller noe sånt. FØR jeg begynner å plukke av hjul og vimse rundt med lommelykt, kan det være seg at det er noe annet som er galt?

 

Metall mot metall. Dvs bremseklossene er utslitte. Bytt dem (koster et par hundre kr) og sjekk tilstand på bremseskiver.

00 Omega 2,2 16V

86 Ascona "GSi" 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er metall mot metall. Det høres mye mer ut som en skrapelyd (som om metall skraper mot metall).

Har også hatt hylelyd fra bremsene avogtil. Kommer kun hvis jeg bremser lett til middels. Ved litt hardere brems forsvinner lyden. Har brukt "STP heavy duty brake cleaner" på skivene, og det hjalp en god del på min Vectra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er metall mot metall. Det høres mye mer ut som en skrapelyd (som om metall skraper mot metall).

Har også hatt hylelyd fra bremsene avogtil. Kommer kun hvis jeg bremser lett til middels. Ved litt hardere brems forsvinner lyden. Har brukt "STP heavy duty brake cleaner" på skivene, og det hjalp en god del på min Vectra.

ehh,selvmotsigelse??

 

slitte bremseklosser er mest sansynlig feilen, og de burde byttes før du må bytte skiver også. da naglene på klossene lager stygge spor i skivene...

Og ja, det er metall mot metall i den forstand at det skriker ja.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår