Gå til innhold

Noen små ting med vectraA 2.0i

Ranger emnet

Paperboy

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Rimelig ny på dette forumet.

Fikk meg en vectra 2.0i '93 modell i helga og har noen små ting jeg lurer på.

1: Jeg jobber som bud, så bilen står en del på tomgang mens jeg er på jobb. Bilen bråker ikke mye, men av og til når vifta på radiatoren kicker inn, høres den ut som et fly fra andre verdenskrig.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om alle vifter av den størrelsen skal høres sånn ut, eller om min begynner å dra på årene. Er en ny nødvendig? Om/hvis/osv osv, får man tak i stillegående vifter og koster de flesk?

Og er det normalt at vifta kicker inn hvert 3. minutt, og står og durer i 75 sekunder (hvis ikke 1001-1002-1003en min var helt på styr, var det ca. 75 sekunder i allefall), eller er det bare fordi bilen står og durer på tomgang?

2: Hjulene hviner og plystrer når jeg bremser, men jeg regner egentlig med at det er klossene eller noe sånt. FØR jeg begynner å plukke av hjul og vimse rundt med lommelykt, kan det være seg at det er noe annet som er galt?

3: Håndbrekket.. Gud, det håndbrekket.. Hvis jeg har forstått det riktig er det to skruer under bilen. Den ene regulerer høyre/venstre på bakhjulene, mens den andre regulerer slarket i waieren. Stemmer dette, eller tar jeg feil?

Uansett. Ble litt lang post, men sånn er nå det. Håper noen der ute har litt mer greie på dette enn det jeg har.

Takker og bukker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 89 mod vectra... vifta mi slår inn på ca. 90 grader... den også bråker endel (bilen begynner å riste :op) Vifta vil jo seff gå ei stund til den har kjølt ned motoren, og i og med at den står på tomgang og ikke får altfor mye ny kald luft tilført, vil den også bli fort varm igjen slik at vifta igjen kicker inn... :D

resten kan jeg ikke svare deg på, for d vet jeg ikke selv :op

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B