Gå til innhold

Eksospotta knakk

Ranger emnet

Kakemnstr

Anbefalte innlegg

Jau, da knakk det fine lange røret som går inn i potta. Knekken er akkurat på møtestedet mellom det lange røret som kommer fra motorrommet og den runde fine potta.

For dere som har skikkelig pailing og gjort dette før er det sikkert en enkel sak, men jeg har aldri vært borti dette før. Noen som orker å forklare meg hvordan i huleste det er enklest å ordne dette? Lage en skøyt, eller dra på høggern å hente nytt?

Akkurat nå står potta festet med en jalla-mekk som får alle andre jalla-mekk til å se ut som en perfekt verkstedsjobb. Skjemmes litt av å si det, men den er faktisk festet med en do-rull og aliminiumstape :thumb

Uansett, må på jobb i morra, og ikke sikkert jeg får tid til å ordne det før på søndag, og jalla-mekken ryker sikkert med en gang jeg kommer ut oppkjørselen i morra. Er det farlig å kjøre sånn (røret bare henger) ? høres jo ut som 3 harlyer som ruser motoren samtidig når jeg akkselererer...

takk for svar

-1987 Volvo 340 (skrapet, angrer nå)

-1987 Volvo 245 (hærjebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får jo komplett nytt eksosanlegg på biltema for under 1000lappen

Kjøp nytt, er ikke vits å smi sammen to dårlige anlegg til et enda dårligere......Trust me....Iknow.

Been there, done that.. HA HA HA

Det koster jo bare 5 fulle søplesekker med tomflasker....rundt regna selvfølgelig

Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

patent bånd kan funke! evt stikk på høggern og finn makan del, men det holder sikkert ikke lenge det heller. Er resten av eksos anlegget i bra stand ? i såfall ville jeg kjøpt bare delen som knakk ny og brukt resten videre.

Mista selv eksosen her om dagen. delte seg rett etter downpipen. fikk hengt det opp med litt ståltråd til jeg kom hjem. Kjekt og ha stål tråd og litt verktøy når du kjører volvo! ikke minst gaffa!

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt sett på biltema koster vell rundt 600 kroner. dette er et halvsett det vil si at man ikke får med det lange røret som går fra manifold til første potta, men man får et fint anlegg med god passform om man kjøper derifra. finn deg ei grav så er det gjort på ganske kort tid å fikse dette, men husk å ta med deg hammer og meisel ;)

*edit*Tror kanskje jeg gjorde en liten slurv når jeg leste dette? forstår jeg riktig at det er det lange røret fra motoren som har knekkt? eller skjøten på potta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke mye nytt nej...

Fikk med ei potte og enderør når jeg kjøpte bilen, satser på å kutte litt i enderøret (ikke som jeg får bruk for det uansett) og lage en skøyt som jeg fester med sånner luringer jeg mistenker at kalles patentband.

Noen tilbakemeldinger på dette ? Er snakk om en delvis midlertidlig løsning, må holde over vinteren iaffal!

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe

er klar over at det ikke er den mest vanntette løsningen, men må få gjort noe med det så snart som mulig siden jeg er avhengig av bil. Prøvde meg med gaffa-tape i dag, men det holdt ikke lenge.

hadde vært mye enklere hvis jeg hadde en ordentlig plass å mekke på. garasjen er ca. 2.10m brei, og da sier det seg selv at det blir trangt å mekke. og det er ikke akkurat ideelt å ligge halvveis under bilen når den kun står på en vanlig jekk.

ska vell få det til etter hvert! men spør igjen, farlig å kjøre slik ? høres virkelig grusomt ut, men kjøreegenskapene er de samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å pakke sommerdekka under, men bilen er så senket at selv om jekken er tynet er det ikke plass til ett dekk under der babyhmm?

uansett, fikk pakka inn en skøyt i går kveld, og har skaffet noen eksosrørklemmer og en artig rød tape fra shell som heter "eksosfix" elno. så satser på at jeg får ordnet dette i løpet av kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider