Gå til innhold

Stopper når jeg girer eller står på tomgang

Ranger emnet

Moa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 1981 modell 1.5 golf ls som jeg har litt problemer med. saken er den at motoren dør hvis jeg girer ned eller når jeg trykker inn clutsjen for å stå på tomgang. Den "dør" derimot ikke når jeg har høyt turtall. Jeg håper det er noen som kan ha noen tips om hva det kan være?

██████

Golf einser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at du har såpass greie på motor at du har sjekket tomgangsturtallet ditt? Kan ikke være noe med forgasser da? Gir for mye/lite bensin? Kanskje i sammenheng med manuell choke?

det er automat choke på den, og tomgangs turtallet ligger på ca 1000 før den dør. det tar ca 2sekunder.

██████

Golf einser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! dette er et problem jeg har knotet mye med (78 1,5ls, automatchoke). Sjekk først stiften din, den skal ha 0.4 mm mellom mellom kontaktpunktene når akslingen er tykkest ( tykk på 4 punkter, en for hver sylinder), sjekk også at den er pen og blank. Er den veldig grå/svart så må den byttes, bare å nappe av ledningen til kondensatoren og skru ut skruen, montere den nye i omvendt rekkefølge og stille den inn. Bytt kondensatoren i samme slengen, dette er rimelige deler som gjør mye om de må byttes ;).

Det som var mitt hovedproblem var faktisk at ledningen til tomgangsregulatoren hadde røket, og men gikk ikke et sekund engang før den døde.

Tomgangsregulatoren ser ut som en "ståltønne" med en kontakt i enden, plassert på venstre side av forgasseren ( sett når du står foran bilen). skru den godt inn om den sitter løst. Sjekk at ledningen er hel ( det går ledning fra den og ned til en termobryter/termostat på kjølevannslangen ved reguleringen til varmeapparatet ( i motorrommet altså), på andre siden av termobrytergreia går ledningen inn i automatchokeenheten på andre siden av forgasseren ( automatchoken er et aluminiumslokk med 2 kjøleslanger i enden). Sjekk at disse ledningene er hele, hvis ikke ville jeg; sjekket jordning på motorblokk, sjekket luftfilter, oljenivået, renset/byttet fordelerlokk, rotor og byttet ledninger osv.

dette er de problemene jeg har hatt med min 1500 motor, og hvis ikke noe av dette er problemet eller det var noe du ikke skjønte, så for guds skuld, send meg en PM!

MVH Henning

EDIT; ja, sjekk også forgasserinstillingene. Og så lurer jeg på, kom dette helt plutselig eller når du har skrudd?

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT; ja, sjekk også forgasserinstillingene. Og så lurer jeg på, kom dette helt plutselig eller når du har skrudd?

da har jeg noe å sjekke/kjøpe/fikse imorgen. Det skjedde plutslig i helgen, ene minutte var det ikke noe problem og idet andre stoppet den når jeg gira ned.

██████

Golf einser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan det nok være den ledningen jeg snakket om, skjedde sånn plutselig da jeg kjørt også. Siden den ellers går greit så tviler jeg på at stiftåpningen er feil, for smal gir lav tomgang men brukbar ellers, altfor lav gir hverken tomgang eller effekt, for vid åpning gir høy/brukbar tomgang men feiltenning på mellom 3-4000 rpm har jeg erfart. sjekk også at tomgangsdysen er åpen ( kan bli tettet av mye dritt). Den finner du på andre siden av tomgangsjusteringsskruen ( den går gjennom forgasseren). men om tomgangsregulatoren er gåen så finner du en på høggern å stikke i lomma ( fra enten golf1,polo,golf2)

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider