GlennK Skrevet November 8, 2005 Rapporter Share Skrevet November 8, 2005 har lett og lett, men finner ikke den infoen jeg mener å ha lest her tidligere.. damndamn Stemmer det ikke at det er noen som har puttet 5'er i 740'n sin her? Eller husker jeg feil og tenker på den T5 som er blitt montert i en 242? http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88869&page=1&pp=15&highlight=t5 Jeg kjenner NULL til B52xx motorene til Volvo, og lurer på om T5 og de andre har samme motorfester og blokk? Går de om hverandre, for i så fall så er vel en konvertering til B5254 motor den samme fremgangsmåten som i tråden jeg linket til. Noen tips, så er jeg interessert! Har noen en link til evt. tidligere prosjekter her, eller andre steder, så mottar jeg de med dyp takknemmelighet! kiddie Mvh Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 8, 2005 Rapporter Share Skrevet November 8, 2005 går selv med tanker om B5234T i min..du kan jo kikke p åtråden jeg laga oi 200 forumet..var litt god info der:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet November 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2005 ja, var DEN tråden jeg hadde lett etter ja!!! Mente å huske at det var noe skrevet om en 5'er i 740 et sted!!! Tækk-tækk!! Vi får utveksle litt erfaringer ettersom tiden går da, jeg må¨bare få greiene i hus først! Mvh Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teeg Skrevet November 8, 2005 Rapporter Share Skrevet November 8, 2005 går selv med tanker om B5234T i min..du kan jo kikke p åtråden jeg laga oi 200 forumet..var litt god info der:) Jeg henger meg på denne her, jeg sitter og vurderer hva slags motor jeg skal spare opp til for 740en min selv. En T5 kommer farlig nærme (bare bittegranne over) hva en 740 er typegodkjent for hvis man har ventilerte skiver foran, 25mm krengestag foran tror jeg det var ... og det tror jeg var alt jeg må gjøre av forandringer. evt kanskje fikse litt stivere understell. Eller jeg kunne detune den til under 200hk, og bare droppe motoren inn. Skjer nok ikke dette året, og sannsynligvis ikke neste år heller (...det tar litt tid å spare opp nok cash vil jeg tro :P), men det hadde jo iallefall vært gøyalt å se hvor lett det var å få den konfigurasjonen typegodkjent, så si ifra hvis du gjennomfører det :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet November 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2005 You wash your VOLVO like it was your firstborn child,you tend to its needs like it was your own body, you protect it like it's your family, then you drive it like you stole it Faen meg det beste jeg har hørt i år!! :thumb Mvh Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teeg Skrevet November 8, 2005 Rapporter Share Skrevet November 8, 2005 Faen meg det beste jeg har hørt i år!! :thumb Mvh Glenn hehe, takker. Jeg kan ikke ta credit for det, jeg stjal det fra ett eller annet utenlandsk forum. :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 en T5motor har 225hk og 300Nm, og du får i 740 godkjendt med 21mm krengningshemmer 238hk/310Nm..så en T5 ¨går godt..verre med R'en.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teeg Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 en T5motor har 225hk og 300Nm, og du får i 740 godkjendt med 21mm krengningshemmer 238hk/310Nm..så en T5 ¨går godt..verre med R'en.. Åh? Hrm, jeg hadde fått det for meg at en T5-motor hadde 236hk og rett over 310nm, 318 eller noe, sånn at det egentlig bare var snakk om en bitteliten detuning som evt måtte til ... men det er vel kanskje T5R? (Husker ikke hvor jeg fant disse tallene, det var vel en måned siden) Edit: hvordan går det egentlig med den originale kassa (M47), går den greit an å gjennbruke, blir den for svak eller rett og slett passer den ikke? Jeg har også hørt at 3. giret på M46/M47 skal være et litt svakt ledd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 hvordan går det egentlig med den originale kassa (M47), går den greit an å gjennbruke, blir den for svak eller rett og slett passer den ikke? Jeg har også hørt at 3. giret på M46/M47 skal være et litt svakt ledd...Det var vel et problem på en del M47 kasser at det var en el flere synkro-ringer som rett og slett løsnet og kom ut av posisjon, noe som kunne forårsake totalt ras.Når jeg kjøpte min første 740 for 10 år siden, så ringte jeg Volvo og spurte om hva dette problemene med kassene innebar, og fikk da beskjed tilbake om at dersom kassen hadde gått 200.000 og det fortsatt gikk greit å gire uten noen vanskeligheter eller "unormal" feeling, så hadde ikke denne kassen det problemet. Slik jeg forstod det, så var det enkelte produksjons serier med M47 som hadde dette, og ikke alle M47. Men om den er for svak? tja, det sies vel det at for tøff belastning på spes 5 giret har en tendens til å knekke M47 kassene, men jeg har aldri opplevd dette selv. Har kjørt med både M47 og M47R uten å oppleve noe kasse-ras. Men det har sikkert forekommet at noen har klart å rive i filler en M47, men det har de jo klart med M40, M45/M46 og Getrag kassene også... Sistnevnte holder nok litt mer enn de første... Har egentlig ikke så god greie på kasser, så jeg skal ikke mase FOR mye om dette, men tar gjerne imot tips og synspunkter i fra de som faktisk HAR rast en eller flere kasser, og har bedre greie på dette. Mvh Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 en T5motor har 225hk og 300Nm, og du får i 740 godkjendt med 21mm krengningshemmer 238hk/310Nm..så en T5 ¨går godt..verre med R'en.. Er det noen som har noen papirer på en slik godkjenning? Annet enn vognkortet altså? For det skrives vel ofte en "anbefaling" el lignende, som forklarer hva som egentlig er gjort og slikt. Det kunne jo hjulpet alle de andre som øsnker å gjøre et motorbytte dersom slik informasjon kunne utveksles på forumet. Mvh Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
945 Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 Er det noen som har noen papirer på en slik godkjenning? Annet enn vognkortet altså? For det skrives vel ofte en "anbefaling" el lignende, som forklarer hva som egentlig er gjort og slikt. Det kunne jo hjulpet alle de andre som øsnker å gjøre et motorbytte dersom slik informasjon kunne utveksles på forumet. Mvh Glenn Du trenger ikke skrive noen anbefaling. Men når du møter opp på biltilsynet må du stille med alle data på motoren og det må være riktige opplysninger (de vil gjerne ha et volvo stempel på de papirene) Alt du trenger av papirer ellers ligger på volvocars.no under "godkjente produktendringer" det er dette du trenger å forholde deg til i første omgang To gode tips: kraftigere fjærer foran pga vektforskjellen og pent opplagt ledningsnett (spesielt gjennomføringene i torpedoveggen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inzane_racing Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 vet om en som skulle selge en sånn motor som var bygget om for 2/7/900 serien te volvo.. tror d va snakk om 15 000kr uten turbo..ska se om eg finner igjen siden Siter 1990 4x4 sierra cosworth 1993 MKIV supra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inzane_racing Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 desverre var den posten slettet fra d forumet..men kan gi en tebakemelding visst d dukker opp noe Siter 1990 4x4 sierra cosworth 1993 MKIV supra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 9, 2005 Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 til de som ikke gidder laste ned godkjenningspapirene, her er utdraget om motoreffekt: Kode YVI G1 - Motoreffekt: Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 740/760 er 238 HK DIN (=175 kW) med 310 Nm dreiemoment. Dette forutsetter montering av nye støtdempere foran og bak. Foran 85 - Volvo nr. 271105 Bak Volvo nr. 1329507 (alt. 1330332 eller 9140552) I tillegg må det monteres krengningsstabilisator med diam. 21 mm foran. Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt. som maxis sa i tråden min, måtte krengningshemmeren byttes til 760, hvertfall om det er T5 motor..(alt jeg veit:)) og det med girkassen, jeg vet ikke hvem som har kjørt 300Nm med M47, men det jeg vet, er når jeg skal koste på meg orntli maskin, som ifølge autopower/bsr kan chippes+ litt div. til 450Nm (som selvfølgelig må annskaffes evt. noe lignende) da tviler jeg MEGET sterkt, uten erfaring, at M47'en er andre plasser enn strødd utover oppkjørselsen når jeg ruller ut! så skal garantert ha noe skikkelig å røre i! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet November 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2005 vet om en som skulle selge en sånn motor som var bygget om for 2/7/900 serien te volvo.. tror d va snakk om 15 000kr uten turbo..ska se om eg finner igjen sidenDet som gjør det litt interessant for meg er at jeg får en B5254 for 1500.- G. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.