Gå til innhold

vamp dc-12" mål ++

Ranger emnet


PrOxY

Anbefalte innlegg

får man ikke dyp bass av stor kasse med reflex røyr da?

 

mindre kasse gir bedre kvalitet, men spiller lavere .. ?

 

Man bør klare å få dypbass ut av den subben med lukekt kasse også. er bare å øke volum. Og Mindre kasser betyr ikke bedre lyd nei. Er vel motsatt, men da tåler elementet mindre effekt mekanisk.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sub'en har så høy FS (egenresonansfrekvens) at den MÅ ha bassrefleks for å spille dypt. Mener å huske at den er 48Hz eller noe slikt!

 

Dette er en av forskjellene på høyttalere som er særlig velegnet til bassrefleks kontra de særlig egnet til lukket - jeg mener at høyttaleren med høy FS bør monteres i portet kasse, for dersom de monteres i lukket vil de gi så tidlig avrulling av nedre frekvenser.

 

Klart det hjelper med større kasse, men hvor stor må man ha? :) 60L lukket var for lite, og er passe for en portet kasse. Så hva er da vitsen.

 

Høyttalere med høy FS er lettere å få bra lyd i i bassreflekskasse også, tror jeg. Den "peaken" mange snakker om i lavre frekvensområde er hvertfall lett å motvirke på Vamp'en, mens mange andre høyttalere jeg har testet i WinISD får denne peaken samme faen.

 

Uansett - jeg tror en 60L portet kasse, tunet til 35Hz om du vil ha helt linjær frekvensrespons fra kassa. Dette blir jo aldri linjært i en bil likevel, da. Så jeg tunet min til 40Hz, da er den fortsatt ikke så ille når det gjelder linjæritet, men yter en del mer! :)

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uansett - jeg tror en 60L portet kasse, tunet til 35Hz om du vil ha helt linjær frekvensrespons fra kassa. Dette blir jo aldri linjært i en bil likevel, da. Så jeg tunet min til 40Hz, da er den fortsatt ikke så ille når det gjelder linjæritet, men yter en del mer! :)

 

mvh

Jan Rune

 

Dessuten tåler elementet mye mer når du tuner til 40 kontra 35.

Ellers er jeg enig med deg, så høy fs vil aldri spille dypt i trykkammer.

Har du ikke fått smekka sammen kasse og prøvd enda?

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten tåler elementet mye mer når du tuner til 40 kontra 35.

Ellers er jeg enig med deg, så høy fs vil aldri spille dypt i trykkammer.

Har du ikke fått smekka sammen kasse og prøvd enda?

 

Mvh

Dag Johansen

om det tåler mer ved 40hz tuning enn 35hz tuning er alltid diskuterbart..for det kommer jo vel an på frekvensen.....

det tåler ikke nødvendigvis like mye ved 30hz i en 40hz tunet som ved en 35hz tunet kasse..

eller....;) rett og lær meg om jeg tar feil O`store Dag ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår